Магія шкільного розкладу: як створити графік, що працює на учнів та вчителів
Розклад уроків у школі: складаємо за гігієнічними правилами
Розклад уроків в школі складають з урахуванням вимог Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОЗ від 25.09.2020 № 2205 (далі — Санітарний регламент). Зокрема, додатком 7 до Санітарного регламенту визначені гігієнічні правила складання розкладу навчальних занять.
Рекомендації МОН на 2025/2026 н. р.
Розклад уроків в школі — це правильне чергування навчальних предметів, запланованих для вивчення протягом дня і протягом тижня, за якого враховано, що на опанування кожного предмета потрібен різний рівень інтелектуальних зусиль. Розклад уроків в школі затверджує її керівник.
Під час розроблення розкладу уроків потрібно враховувати динаміку розумової працездатності дітей протягом дня та тижня.
Оптимальний час для складних уроків
Пік розумової активності у дітей шкільного віку припадає на проміжок часу з 10:00 до 12:00. Тобто в цей період учні легше засвоюють новий матеріал, витрачаючи найменше психофізичних ресурсів організму.
Отже, навчальні предмети, на опанування яких потрібно багато розумового напруження, доречно ставити в розкладі так:
- для 1—4-х класів — на 2–3-х уроках;
- для 5—11(12)-х класів — на 2–4-х уроках.
Дні тижня для складних уроків
Неоднаковою є розумова активність учнів також у різні дні навчального тижня. Рівень розумової діяльності до середини тижня зростає, а на початку, в понеділок, і в кінці тижня, у п’ятницю, залишається низьким.
Тож навчальне навантаження протягом тижня розподіляють так, щоб на вівторок і середу припадав найбільший його обсяг. На ці дні у шкільному розкладі ставте навчальні предмети:
- які потребують великого розумового напруження;
- які не вимагають значного навантаження, втім у більшій кількості, ніж в інші дні тижня.
Вивчення нового матеріалу, виконання завдань для підсумкового оцінювання найкраще планувати на 2–4 уроках посеред тижня.
Шкільний розклад уроків: початок навчального дня
Початок навчального дня у державних та комунальних ЗЗСО не повинен бути раніше 8:00, початок занять у другу зміну — не пізніше 14:00, а для учнів, які здобувають освіту за вечірньою формою, — не пізніше 16:00.
Приватні та корпоративні заклади освіти, у яких учні розпочинають навчання з 8:00-9:00 і продовжують здобувати освіту та перебувають в закладі після 14:00, і освітні програми яких містять збільшену кількість навчальних предметів (інтегрованих курсів) та/або навчальних годин порівняно з відповідними типовими освітніми програмами, повинні:
- створити умови для фізичного і психологічного відпочинку учнів;
- організувати 3-4 разове гаряче харчування для учнів;
- протягом усього навчального дня забезпечити психологічний та медичний супровід освітнього процесу;
- дотримуватися вимог Санітарного регламенту щодо тривалості занять, перерв між ними, прогулянки, самопідготовки, чергування протягом дня і тижня видів діяльності, навчальних занять з предметів природничо-математичного, суспільно-гуманітарного циклів із предметами художньо-естетичного, фізкультурно-оздоровчого та технологічного циклів.
В умовах воєнного стану для учнів, які перебувають за кордоном і здобувають освіту в українських ЗЗСО в другу зміну за дистанційною формою, заняття мають розпочинатися не пізніше 16:00. Так визначає підпункт 1 пункту 1 розділу II Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН від 08.09.2020 № 1115.
Тривалість навчальних занять у школі та перерв між ними
Розклад уроків в школі та розклад дзвінків мають враховувати тривалість навчальних занять та перерв між ними, визначену Санітарним регламентом.
Тривалість уроків
Тривалість уроків у школі не може перевищувати:
- у 1-му класі — 35 хв.;
- у 2—4-х класах — 40 хв.;
- у 5—11(12) класах — 45 хв.
Планувати здвоєні уроки та використовувати інші форми організації освітнього процесу, що впливають на тривалість навчальних занять, можна за рішенням педагогічної ради закладу та відповідно до вікових особливостей дітей.
Перерви між уроками
Розклад уроків у школі та розклад дзвінків складають так, аби забезпечити послідовність проведення навчальних занять та не допустити тривалих перерв між ними. Перерви між уроками мають бути не більше 30 хвилин.
Рекомендована Санітарним регламентом тривалість перерв між уроками:
- для учнів 1—4-х класів — не менше 15 хв.;
- для учнів 5—11(12) класів — не менше 10 хв.
Під час щонайменше однієї з перерв необхідно організувати умови для харчування та активного відпочинку учнів, прогулянки на відкритому повітрі. Тривалість великої перерви для прийому їжі має становити 30 хвилин.
Замість однієї великої перерви можна влаштовувати дві перерви по 20 хвилин:
- після другого та третього уроків — для учнів 1—4-х класів;
- після третього та четвертого уроків — для учнів 5—11(12) класів.
У середині здвоєного навчального заняття необхідно організувати перерву тривалістю 10 хвилин для активного відпочинку.
Як скласти розклад уроків і врахувати допустиме тижневе навантаження учнів
Під час складання розкладу уроків у школі слід врахувати правило: не можна перевищувати гранично допустиме навчальне навантаження, визначене додатком 8 до Санітарного регламенту.
Сумарне тижневе навантаження учнів: таблиця
Класи | Допустима сумарна кількість годин інваріантної і варіативної частин навчального плану (навчальних занять) | |
навчальний тиждень | ||
5-денний | 6-денний | |
1 | 20,0 | 22,5 |
2 | 22,0 | 23,0 |
3 | 23,0 | 24,0 |
4 | 23,0 | 24,0 |
5 | 28,0 | 30,0 |
6 | 31,0 | 32,0 |
7 | 32,0 | 34,0 |
8 | 33,0 | 35,0 |
9 | 33,0 | 36,0 |
10—12 | 33,0 | 36,0 |
Вводити 5-денний або 6-денний робочий тиждень для учнів усіх типів закладів освіти необхідно з дотриманням відповідного гранично допустимого навантаження та за умови роботи закладу не більше ніж у дві зміни.
Чи можна в розкладі для 11-го класу ставити 8 уроків
Розклад уроків: 1–4 класи
Правильно складений розклад уроків у початковій школі важливий для успішної адаптації першокласників, які звикають до систематичного відвідування занять, до нових методів навчання, соціального оточення, взаємин з однокласниками тощо.
Складаючи розклад уроків у початковій школі, обов’язково враховують фізичні та психофізіологічні можливості першокласників, щоб досягти оптимального співвідношення навантаження з різних предметів протягом навчального дня (тижня).
Розстановка навчальних предметів у розкладі уроків для 1—4-х класів
Розклад уроків у школі має враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом тижня. Так, вивчення нового матеріалу на «найважчих» уроках для учнів початкової школи ліпше планувати на другі-треті уроки серед тижня.
Також під час складання розкладу уроків слід чергувати протягом дня і тижня занятя з предметів природничо-математичного, суспільно-гуманітарного циклів із заняттями з предметів художньо-естетичного, фізкультурно-оздоровчого та технологічного циклів.
Чергування навчальних занять у розкладі: таблиця
Навчальний предмет (курс) | Місце у розкладі |
Мови (українська, англійська та ін.) | 2/3 уроки |
Математика | |
Фізична культура | 1/4/5 уроки |
Хореографія | |
Мистецтво/Музичне мистецтво | |
Образотворче мистецтво | |
Інтегрований курс «Я досліджую світ» | 1 урок |
Тривалість уроків і перерв у початкових класах
Клас | Тривалість уроків | Тривалість перерв |
1 | 35 хв. | ≥ 15 хв. ≥ 30 хв. —велика перерва для прийому їжі або дві 20-хвилинні після 2-го і 3-го уроків |
2—4 | 40 хв. |
Дві навчальні зміни в початковій школі: чи можливо
У закладах загальної середньої освіти, які працюють у дві зміни, навчання учнів 1—4 класів, має бути організовано в першу зміну.
В умовах воєнного стану в закладах освіти, які працюють у дві зміни, за рішенням керівника закладу та за погодженням із засновником закладу або уповноваженим ним органом допускається навчання учнів 2—4 класів у другу зміну за умови завершення останнього навчального заняття не пізніше 18:00.
В умовах воєнного стану для учнів 1—4 класів, які перебувають за кордоном, допускається організація освітнього процесу в українських школах за дистанційною формою у другу зміну (пп. 1 п. 1 розд II Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти).
Розклад уроків: 1 клас НУШ
Передбачено особливі вимоги щодо організації навчального тижня при складанні розкладу уроків для першокласників.
Рекомендації до розкладу уроків у 1 класі на навчальний рік
Рекомендація | Пояснення |
Навчальний час на певні уроки з урахуванням перерв може зменшуватись/збільшуватись протягом навчального дня | Наприклад, предмет можна викладати частіше, при цьому перерви за тривалістю робити меншими, а за необхідності — навпаки. Така особливість обумовлена впровадженням у початковій школі інтегрованого навчання, за якого відбувається змінність видів навчальної роботи, комплексний підхід до виконання завдань тощо. Однак зміни навчального часу уроку мають бути дидактично обґрунтованими і не впливати на якість освіти. При збільшенні/зменшенні часових меж уроків час, передбачений навчальним планом на той чи той предмет, сумарно (протягом дня/тижня) повинен відповідати нормам навчального плану |
Фізкультхвилинки — обов’язкова складова освітнього процесу задля профілактики загальної стомлюваності, порушення зору й статури у першокласників | Фізкультхвилинки проводять кожні 15 хв. уроку. З дітьми виконують вправи дихальні, динамічні, пальчикової гімнастики, для збереження зору тощо. Також вчитель має стежити, щоб діти дотримували правильної постави під час виконання письмових робіт за партою |
Учитель має право вносити певні корективи щодо тематики, режиму навчального дня і розкладу уроків | Сучасна педагогіка заснована на принципі партнерства, схваленні в освітньому процесі компетентнісного й інтегративного підходів. Навчання — це також активна участь дітей в організації свого робочого дня. Отже, враховуючи вибір першокласників щодо видів діяльності, змісту роботи, а також навчальні можливості й потреби учнів, педагог з огляду на дидактичну доцільність може вносити зміни до режиму навчального дня, зокрема й розкладу уроків |
Складаючи розклад уроків у 2-х, 3-х та 4-х класах НУШ, також можна дотримувати означених вище рекомендацій. Головне завдання — щоб навчання у цілому сприяло досягненню загальних результатів, визначених освітньою програмою.
Висновок
Правильно складений розклад уроків в школі буде запорукою:
- якісного виконання державного стандарту освіти й освітніх програм;
- успішного розвитку учнів;
- ефективної роботи вчителів.
Розклад уроків у школі складайте з урахуванням динаміки розумової працездатності дітей протягом дня і тижня.