За даними моніторингових досліджень у випускників українських навчальних закладів достатньо високий рівень математичної підготовки. Та одночасно офіційні статистичні дані про результати ЗНО з математики засвідчують тенденцію до погіршення якості математичної освіти.
Частка абітурієнтів, які провалили тести з математики, безперервно зростала до 2014/2015 навчального року включно.
Частка випускників, які не подолали поріг ЗНО з математики
Навчальний рік | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 |
Відсотки | 9,3 | 7,3 | 7,1 | 21,8 | 15 |
Серед випускників міських шкіл удвічі менше тих, хто не набрав мінімальний прохідний бал, — порівняно з 11-класниками сільських шкіл. Результати ЗНО в цілому між згаданими категоріями випускників різняться у 5 разів на користь абітурієнтів, які закінчили міські навчальні заклади.
Така статистика підтверджує необхідність:
- реформувати загальну середню освіту
- розробити нові вимоги до математичної компетентності школярів
- переосмислити зміст математичної освіти.
Оновлення математичної освіти
Міністерство освіти і науки України планує до 2029 року запровадити новий освітній стандарт. У ньому, серед іншого, будуть прописані чіткі державні вимоги до результатів математичної підготовки учнів.
Необхідність розробки нового математичного стандарту обґрунтована також:
- трансформаціями в:
– освіті
– техніці
– технологіях
– виробництві
– комунікаціях
- зростанням ролі в економіці та управлінні:
– формально-логічного апарату математики
– алгоритмів і евристик
– математичного моделювання
– статистико-ймовірнісних методів.
У зв’язку з наведеним вище оновлення стандартів математичної освіти передбачають такі цілі:
- сформувати у випускників 12-річної Нової української школи (незалежно від місця проживання) математичну компетентність, необхідну для життя в сучасних умовах
- закласти необхідний фундамент для успішного засвоєння нового матеріалу із суміжних математиці дисциплін
- підвищити рівень інтелектуальних здібностей школярів через розвиток:
– уваги
– логічного мислення
– пам’яті
– культури мислення.
Чи готуватися освіті
Зміст математичної освіти
Лейтмотивом змісту математичної освіти Нової української школи має стати відповідність отриманих випускниками математичних компетентностей:
- соціально-економічним запитам держави
- потребам, що виникають в процесі життєдіяльності.
Характерні особливості змісту математичної освіти сучасної школи (регулюється державними стандартами 2011 року) та нової школи (регулюватиметься новим Стандартом) такі:
Зміст математичної освіти сучасної школи
Освітній рівень | Початкова школа | Основна школа | Старша школа | |
Класи | 1-4 | 5-9 | 10-11 | |
Зміст навчального матеріалу | Математичного: – натуральні числа – прості арифметичні дії – величини (вимірювання, відношення, геометричні фігури) | Арифметичного: – дійсні числа – величини – математичні моделі | Алгебраїчного: – вирази (тригонометричні, степеневі, логарифмічні) – рівняння та нерівності (тригонометричні, показником, логарифмічні, ірраціональні) – диференціальне та інтегральне числення – функції (тригонометричні, показником, логарифмічні, степеневі) | |
Прикладного: – комбінаторика – початки теорії ймовірностей, математичної статистики, фінансової математики | ||||
Геометричного: – фігури і тіла – величини – перетворення – початки аналітичної геометрії і векторної алгебри в просторі – поняття про неевклідові геометрії – методи розв’язування геометричних задач – побудови – початки проективного креслення | ||||
Алгебраїчного: – вирази – рівняння, нерівності та їх системи – відношення і пропорції – відсотки – види випадкових подій – функції | ||||
Геометричного: – фігури планіметричні, стереометричні – геометричні величини – числові характеристики фігур (на координатній прямій, на площині) – геометричні перетворення (симетрія, паралельне перенесення) – побудови – елементи тригонометрії | ||||
Прикладного: – правила комбінаторного додавання і множення – основні відомості про статистику – класичні ймовірнісні моделі – приклади фінансових розрахунків | ||||
Завдання освітньої галузі | Уміння навчатися | Формування культури обчислень | Формування компетентностей учнів щодо: – розпізнавання й обчислення ймовірностей випадкових подій – тотожних перетворень виразів | |
Усвідомлення ролі математики у пізнанні світу | ||||
Оволодіння мовами: – алгебри – геометрії | ||||
Розпізнання завдань, що розв’язуються за допомогою математичних методів | ||||
Ознайомлення з: – теорією ймовірностей – математичною статистикою | ||||
Усвідомлення аксіоматичної побудови математичних теорій | ||||
Здатність виконувати дії за алгоритмами | ||||
Уміння користуватися математичним глосарієм та графічними засобами |
Зміст математичної освіти Нової української школи
Компетентності | Уміння | Завдання | Навчальні ресурси | |||
Математична |
– числовою – геометричною
|
|
| |||
Природнича | Виокремлювати природничі проблеми, що можуть розв’язуватися математичними методами Будувати, досліджувати та інтерпретувати математичні моделі природних об’єктів, явищ, процесів |
|
| |||
Інформаційно-цифрова |
|
|
| |||
Культурна |
– пропорції – перспективи – просторового розміщення – об’ємів
– геометричні фігури – математичні моделі – графіки – діаграми – схеми |
– музики – образотворчого мистецтва – архітектури – дизайну |
| |||
Спілкування українською (рідною) мовою |
|
|
| |||
Спілкування іноземними мовами |
– математичні терміни –числівники
|
|
| |||
LLC — освіта впродовж життя |
|
|
| |||
Соціальна та громадська активність |
– соціально-економічної ситуації – сімейного бюджету |
– ощадливість – активну громадянську позицію – поміркованість – взаємоповагу – відповідальність за спільну справу |
| |||
Підприємницька |
|
– ініціативність – впевненість у власних силах – взаємопідтримку |
|
Потенційні результати математичної освіти
Очікують, що у результаті навчання протягом 12 років учень знатиме і вмітиме:
- користуватися математичною мовою
- використовувати математичні методи для:
– пізнання та опису навколишньої дійсності
– вирішення поточних буденних життєвих ситуацій
– аналізу проблем та пошуку шляхів їх вирішення
– моделювання розвитку процесів, дій та ситуацій
- раціонально міркувати, наводити логічні аргументи
- критично оцінювати:
– інформацію
– процес вирішення завдання
– отримані результати
- висловлюватися:
– чітко
– точно
– лаконічно.