Вимоги до освітніх компетентностей, яких учні загальноосвітніх шкіл набувають за 11 років навчання, задекларовані в державних стандартах:
- початкової загальної освіти (затв. постановою КМУ від 20.04.2011 № 462)
- базової і повної загальної середньої освіти (затв. постановою КМУ від 23.11.2011 № 1392).
Однак із втіленням концептуального реформування середньої освіти «Нова українська школа» впроваджуватимуть і нові освітні стандарти.
Строки запровадження нових стандартів освіти
Початкова школа | Базова середня школа | ||
1-4 класи | 5-9 класи | 10-12 класи | |
Розроблення та затвердження нового стандарту | 2016 рік | 2019 рік | 2023 рік |
Запровадження нового стандарту | 2018 рік | 2022 рік | 2027-2029 роки |
► Новий Державний стандарт початкової освіти (2018)
Стандарти середньої освіти відповідатимуть Рекомендаціям Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя» (18.12.2006) та спиратимуться на міжнародний досвід:
- Австралії
- Англії
- Ірландії
- Канади
- Синґапуру
- США
- Фінляндії
- Шотландії.
Чому школі потрібні нові державні стандарти освіти
З червня 2016 року триває процес розроблення основного документа — Стандарту повної загальної середньої освіти, що:
- охопить усі три освітні ступені нової школи
- опише очікувані навчальні результати учнів за кожною освітньою галуззю
- розкриє компетентнісний потенціал шкільної освіти
- відобразить навчальний поступ школярів.
Новій українській школі потрібні оновлені стандарти, відповідаючи на зовнішні та внутрішні виклики задля розвитку держави:
зовнішні виклики | внутрішні виклики |
Безпека: – міжнародна – національна – особиста Етика: – нігілізм – егоїзм – аморальність – культ «техногенних інновацій» Система цінностей та установок, заснованих на споживацькому ставленні до матеріальних благ | Війна та окупація українських територій: – посттравматичні синдроми у школярів – внутрішнє переміщення сімей Відсталість економіки країни Відсутність довіри до держави в особі трьох гілок влади: – судової – законодавчої – виконавчої Недовіра до школи |
Новий стандарт як відповідь на виклики покликаний:
- розбудовувати демократичну культуру в загальноосвітніх навчальних закладах через
– відпрацювання належних механізмів захисту прав громадян
– утвердження принципів педагогіки партнерства
- усталювати демократичні цінності взаємо-
– поваги
– довіри
– розуміння
- формувати гармонійно розвинену особистість у трьох сферах:
– духовній — «Відчуваю!»
– інтелектуальній — «Думаю!»
– фізичній — «Дію!»
- урівноважувати IQ (пізнавальний інтелект) та EQ (емоційний інтелект) дитини, прищеплюючи:
– антистресовий потенціал
– оптимістичний світогляд
– самоусвідомлення
– самоконтроль
– адаптаційні здібності
- розширювати сфери функціонування української мови у вітчизняному інфопросторі
- гарантувати право на вивчення рідної мови у загальноосвітніх навчальних закладах представникам:
– нацменшин
– корінних народів
- створювати належні умови для вивчення іноземних мов задля рівних умов для українських громадян на міжнародному ринку праці
- розвивати ІКТ-технології та інноваційність у новій школі
- підвищувати якість шкільної освіти через:
– мотивацію педпрацівників
– оптимізацію навчальних програм
– ресурсне забезпечення школи
– трансформації в управлінні освітою.
+ Громадсько-активна школа
Очікувані результати від упровадження нових стандартів
|
| |
|
– учнів – педагогів – суспільства
|
У чому відмінність від держстандартів 2011 року
Новий стандарт освіти має стати надійним фундаментом для:
- нової структури школи
- профільного навчання.
Саме тому він суттєво різнитиметься від чинних нині державних стандартів початкової, базової і повної загальної середньої освіти.
Порівняння старих та нових освітніх стандартів
Держстандарти 2011 року | Новий стандарт | |
|
| |
|
| |
Учитель працює з уже розробленим і затвердженим навчальним планом та програмою |
– складати освітні та навчальні програми і плани – добирати методи і підходи до навчання – облаштовувати відкрите сучасне освітнє середовище | |
|
| |
|
| |
|
| |
– фактологічного матеріалу – навчальних предметів |
– предметами — завдяки інтегруванню – фактами — на користь розвитку нових вмінь і практичної діяльності | |
– базовий навчальний план – характеристика освітніх галузей |
– власне стандарт – похідні від стандарту освітні програми та інструментарій оцінювання результатів учнів | |
– мови та літератури – мистецтво – математика – природознавство – технології – здоров’я і фізична культура – суспільствознавство |
– мовно-літературна – мистецька – математична – природнича – технологічна – фізкультурна – соціальна та здоров’язбережувальна – громадянська та історична – іншомовна – інформатична |
Як відбуватиметься оцінюванням навчальних результатів учнів
Звичайна 12-бальна система оцінювання не годиться для цього, адже важко оцінити, наприклад, такі уміння учнів, як:
- вчитися впродовж життя
- комунікувати
- проявляти:
– підприємницькі здібності
– лідерські якості
Однак розробники пояснюють, що формувальне оцінювання учнів можливе на основі очікуваних результатів, що будуть чітко прописані у нових стандартах.
Також пропонують використовувати нестандартні інструменти, як-то:
- самооцінювання
- взаємооцінювання.
Одначе для підсумкового оцінювання потрібні нові спеціальні інструментарії.