«Гроші ходять за вчителем»: МОН запускає пілот проєкту з підвищення кваліфікації
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Восени 2025 року Міністерство освіти і науки України розпочне реєстрацію педагогів на пілотування моделі підвищення кваліфікації «Гроші ходять за вчителем».
В Україні є усталеною вертикальна структура кар’єрного зростання педагогів. Вона виглядає як шлях від вчителя-початківця / вихователя-початківця до вчителя / вихователя вищої категорії. Утім, коли педагог досягає верхньої межі — вищої кваліфікаційної категорії, вертикальна структура надалі не стимулює кар’єрного зростання. Або майже не стимулює — адже є ще педагогічні звання.
Нова модель кар’єрного зростання, яку на Серпневій коференції презентувала учасниця робочої групи МОН, кандидат педагогічних наук Ірина Унгурян, представляє 4 кар’єрні етапи вчителя або вчительки:
- Вчитель-початківець
- Вчитель
- Сертифікований вчитель
- Вчитель-експерт
🥀 Турбота про себе: семінар-практикум
Перехід між рівнями кваліфікації педагогів може бути як обов’язковим, так і добровільним.
Обов'язковий — це перехід від вчителя-початківця до вчителя. Він відбувається на основі внутрішнього оцінювання.
Перехід на вищі рівні — від вчителя до сертифікованого вчителя, а потім до вчителя-експерта — є добровільним. Це рішення ухвалює сам педагог, коли відчуває в собі бажання та сили для професійного зростання. Для цього він проходить зовнішнє оцінювання.
За системою «Гроші ходять за вчителем» вчителі отримуватимуть фіксовану суму на свій віртуальний рахунок, після чого зможуть самостійно обрати програму професійного розвитку на цифровій платформі.
«Ми даємо вчителям свободу у професійному розвитку. Тепер саме педагог вирішуватиме, які курси чи тренінги йому потрібні для роботи, а кошти будуть спрямовані за його вибором», — пояснили в МОН.
Нова модель має на меті зробити підвищення кваліфікації гнучким і персоналізованим, щоб враховувати реальні потреби вчителів, а не лише централізовані вимоги. Очікується, що такий підхід підвищить мотивацію педагогів та якість освітнього процесу.
Пілотний проєкт стане першим кроком до повномасштабного запуску моделі, яка поступово має охопити всю систему освіти.
Раніше ми писали:
- Як уряд планує проводити підвищення кваліфікації педагогів
- Освітній апдейт: які трансформації готує МОН на 2025/2026 навчальний рік