Порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах дає підстави для того, щоб направити дитину з особливими освітніми потребами на додаткове обстеження (психолого-педагогічне вивчення) до психолого-медико-педагогічної комісії.
Наскільки законне повторне психолого-педагогічне вивчення
Формулювання пункту 11 створює дві юридичні колізії:
а) батьки вже надали висновок лікаря про те, що дитина може відвідувати ДНЗ
б) педрада ДНЗ не має права представляти дитину до ПМПК.
Щодо «а»
Висновок лікаря засвідчує, що в дитини немає ускладнень у розвитку, які б зумовлювали неконтрольовану поведінку.
Якщо в дитини з особливими освітніми потребами все-таки виникають поведінкові порушення, то тут необхідні:
- підвищена увага педагогічного колективу
- допомога практичного психолога
- поглиблений огляд лікаря-психоневролога (за потреби).
Але аж ніяк не додаткове обстеження/психолого-педагогічне вивчення.
Щодо «б»
Рішення педагогічної ради буде неправомірним.
Адже Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації вказує на те, що:
- звертаються про оцінювання особливостей розвитку дитини психолого-медико-педагогічною консультацією лише батьки (особи, які їх замінюють) і тільки з власної ініціативи.
Обґрунтування повторного психолого-педагогічного вивчення
Утім, у листі «Про порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» від 02.04.2015 № 1/9-169, МОН України роз’яснює:
- питання щодо проявів неконтрольованої поведінки дитини з особливими освітніми потребами можна винести на розгляд педагогічної ради лише за умови, що така поведінка загрожує життю чи здоров’ю самої дитини чи тих, хто її оточує.
Це питання на педагогічній раді розглядають лише за присутності батьків дитини (осіб, які їх замінюють). Педрада може ухвалити рішення, за яким дитину направлять до ПМПК для додаткового обстеження, аби отримати рекомендації щодо:
- психолого-педагогічної корекції відхилень поведінки
- подальшого порядку здобуття дошкільної освіти.
Рішення приймають:
- обґрунтовано
- виважено
- з огляду на інтереси та право на дошкільну освіту всіх дітей.
Одначе є ще два зауваження:
- асистента вихователя прийняли у штат дошкільного закладу саме задля організації корекційно-розвиткової роботи в інклюзивній групі, тобто він апріорі:
– має спеціальну фахову підготовку
– дбає про індивідуальний супровід кожної дитини
- батьки можуть вдатися до послуг асистента дитини, про що подають письмову заяву адміністрації закладу.