Наразі робочі навчальні плани у 10-11-х класах формують у школах на основі чинних Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затверджених наказом МОН України від 27.08.2010 № 834.
Але з огляду на втілення ідей Нової української школи у цих планах виокремлюють низку завад, серед яких:
- надмірно велика кількість базових предметів, що не дозволяє розширювати перелік профільних дисциплін
- нормативна закріпленість «універсального профілю» шкіл, що дає змогу закладам освіти не виокремлювати власних профільних предметів.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Зміни до типових навчальних планів
Тому задля реального, а не декларативного втілення нового змісту профільної школи ініційовано громадські обговорення задля зміни типових навчальних планів для 10-11-х класів.
Складові Типового навчального плану
Складова | Зміст |
Інваріантна | Перелік базових навчальних предметів, які старшокласники профільної школи вивчатимуть обов’язково |
Варіативна | Перелік профільних навчальних предметів, вибір яких у компетенції загальноосвітнього навчального закладу |
Загальноосвітні школи складатимуть робочі плани на 2018/2019 навчальний рік для старшої школи:
- беручи за основу змінений типовий навчальний план
- затверджуючи в органах управління освітою.
Порівняльна характеристика чинних Типових навчальних планів та запропонованих змін Типового навчального плану
Критерій | Чинні | Проект | Мета змін | |
Обсяг базових навчальних дисциплін (інваріантна складова) | більше 22-х | 9 |
| |
Рівень автономії шкільних закладів освіти | вузька автономія з тяжінням до універсального профілю | широка автономія з тяжінням до свободи вибору профілю |
– власного профілю – робочих навчальних планів – індивідуальних спецкурсів, близьких до профілів навчання | |
Інтегровані навчальні дисципліни | відсутні | передбачено |
|
Профільна школа у змінених Типових навчальних планах
Обрання загальноосвітнім навчальним закладом освітнього профілю відбуватиметься за комбінації таких складових:
Складова | Предмети | Сутність | Кількість предметів | Кількість год./тиждень | ||
у 10-му класі | в 11-му класі | |||||
Інваріантна | Базові |
| 9 | 20,5 | 18,5 | |
Варіативна | Профільні |
– поглиблене опанування профільних дисциплін – дослідницьку та проектну діяльність – прикладний характер навчання
| 2-3 | 11 | 13 | |
Вибірково-обов’язкові |
| 2 | 3 | 3 | ||
Спецкурси, профілюючі предмети і факультативи |
– отримання додаткових, конкретизованих чи поглиблених знань щодо профільних дисциплін – вивчення споріднених та суміжних з профільними дисциплінами матеріалів – розширення компетентностей учнів – практичні заняття за обраними напрямами | 2 | 3,5 | 3,5 |
Загальноосвітні заклади спрямовуватимуть невикористані навчальні години варіативної складової на вивчення базових дисциплін лише за умови надання повноцінних знань, що відповідають обраному профілю.
Базові та профільні навчальні дисципліни, передбачені проектом Типового навчального плану
Базові навчальні дисципліни | Профільні навчальні дисципліни |
|
|