Класно-узагальнюючий контроль є основою для ухвалення управлінських рішень задля поліпшення навчально-виховного процесу чи то в певному класі, чи й у школі загалом.
Здебільшого заходи класно-узагальнюючого контролю проводять заступники директора школи.
Мета класно-узагальнюючого контролю — вивчити і проаналізувати стан навчально-виховної роботи, як-то:
- організованість і дисципліна на уроках
- активність учнів, їхній морально-психологічний стан на уроках
- якість підготовки до уроків (і вчителів-«предметників», і учнів)
- відповідність обсягу домашніх завдань установленим нормам
- дотримання санітарно-гігієнічних вимог під час уроку.
Коли і як проводять класно-узагальнюючий контроль
Зазвичай такий вид контролю ініціюють, якщо:
- необхідно дослідити стан адаптації учнів 5-х та 10-х класів до навчання в основній та старшій школі
- виявлено суттєву відмінність рівня навчальних досягнень учнів класу з різних предметів
- у класі негативні прояви поведінки учнів (ігнорування, неорганізованість, низький рівень зацікавленості тощо)
- надходять нарікання учнів, батьків на необ’єктивність оцінювання, на негативне ставлення до учнів.
Класно-узагальнюючий контроль триває декілька днів.
Заступник директора школи здійснює такі заходи у класі, який є об’єктом дослідження:
- відвідує та аналізує уроки, позакласні заходи
- визначає якість знань учнів
- перевіряє учнівські щоденники та зошити
- проводить з учнями індивідуальні бесіди.
До початку уроків
Заступник директора школи з’являється у класі завчасно, до початку уроків, аби зауважити:
- чи своєчасно приходять учні до школи
- який їхній зовнішній вигляд
- який психологічний та емоційний стан
- як організоване чергування перед уроком.
Протягом уроку
Протягом уроку заступник директора школи може фіксувати результати спостережень у такій таблиці:
Прізвище та ім’я учня | Активність на уроці | Якість письма й мовлення | Якість підготовки домашніх завдань |
На перервах
Класно-узагальнюючий контроль на перервах заступник директора школи здійснює, щоб виявити і проаналізувати особливості поведінки учнів під час відпочинку, зокрема:
- чи не виявляють вони агресії під час спілкування з іншими учнями
- чи немає у них ознак тривожності.
Загальні результати класно-узагальнюючого контролю можна оформити у вигляді таблиці:
Прізвище та ім’я учня | Українська мова. | Географія. | Математика. |
У таблиці навпроти прізвища учня роблять примітки щодо його активності на тому чи тому уроці:
- символами («+», «−», «*», «!»)
- тезисно («не готовий до уроку», «неуважний»).
Здійснювати класно-узагальнюючий контроль можна за допомогою рейтингового оцінювання успішності учнів.
Підсумки класно-узагальнюючого контролю
За підсумками класно-узагальнюючого контролю проводять нараду, педагогічний консиліум, аби ухвалити управлінське рішення задля усунення виявлених недоліків. У ньому визначають завдання для:
- класного керівника
- учителів-«предметників»
- медичного працівника
- практичного психолога.
Також складають довідку про класно-узагальнюючий контроль.