Читання є однією з передумов успішної адаптації молодшого школяра і в навчальному закладі, і в суспільстві загалом.
У наш час багато говорять про кризу читання. Сучасний молодший школяр читає менше, ніж типовий представник попереднього покоління учнів. Одна з об’єктивних причин цього явища — стрімкий розвиток мас-медійної культури. Комп’ютерні ігри, інтернет, телебачення відволікають дітей від книг. І особливості нової мас-медійної культури зумовлюють нову компетенцію — оволодіння засобами інформаційно-комунікаційних технологій.
На відміну від письмової компетенції, формування якої в школі вже у деяких країнах є дискусійним питанням, актуальність читацької компетентності на близьке майбутнє поки що під сумніви не підпадає.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Що таке читацька компетентність
Читацька компетентність це не лише навичка власне читання, а уміння та навички, знання й цінності, завдяки яким людина може шукати інформацію для вирішення пізнавальних завдань.
Читацька компетентність учнів виявляється у:
- сформованості читацької навички
- розумінні текстів різних тем і жанрів
- літературній обізнаності відповідно віку
- вмінні давати особистісну оцінку прочитаному.
Саме особистісна зорієнтованість та компетентністний підхід є основою нового Держстандарту початкової освіти, прийнятого у 2011 році. Протягом цього року проведуть загальнодержавне моніторингове дослідження щодо читацьокої та математичної компетентностей у початковій школі.
Ілюстрована пам’ятка вчителю
Складові читацької компетентності учнів початкових класів
Основним предметом, під час вивчення якого очікуване формування читацької компетентності молодшого школяра, є «Літературне читання».
Окрім уроків власне читання, формування читацьких навичок відбувається також:
- на всіх уроках, де потрібно працювати з підручником
- в позаурочній діяльності.
Структурно читацька компетентність представлена так:
Складові читацької компетентності | Які компетенції передбачає | |
Мовленнєва |
| |
Літературознавча |
| |
Бібліотечно-бібліографічна |
| |
Літературно-творча |
| |
Емоційно-ціннісна |
|
Показники сформованої читацької компетентності
Читання є процесом на:
- відтворення звукової форми слова за її графічною моделлю
- виявлення, активного перероблення та усвідомлення смислової інформації.
Пригадуєте, як у дитинстві брали участь у шкільних масових контрольних зрізах з «техніки та швидкості читання», що були схожі на екзамени? У новій українській школі технічна сторона читання не є самоціллю. Основний пріоритет — особистісний розвиток учня.
Звісно, першочерговим завданням вчителя є засвоєння учнями навичок виразного й правильного читання. Але крім цього нова школа ставить перед учителем початкових класів такі завдання:
- навчити розуміти та аналізувати тексти
- ознайомити з літературою різних авторів, тем і жанрів
- формувати цінності за допомогою художніх образів
- навчити висловлюватися за прочитаним текстом
- розвивати творчу діяльність у літературній сфері
- навчити самостійно шукати потрібну інформацію з різних джерел
- розвивати внутрішню потребу в читанні.
Отже, показниками читацької компетентності є:
- не техніка читання дитини, а її бажання читати у вільний час
- не вміння складати літери у слова, а використовувати будь-які тексти для особистісного розвитку.
Етапи формування читацької компетентності
Визначають такі класичні етапи формування читацької компетентності:
Що притаманне дитині | ||
Підготовчий |
| |
Початковий |
| |
Основний |
| |
Заключний |
|
Розвиток читацької компетентності учнів початкової школи
За різними дослідженнями, виокремлюють такі чинники, що впливають на формування читацьких умінь учнів:
- читацькі вподобання та начитаність батьків (саме в родинах, де читають книжки, формується інтерес до книги й у дітей)
- педагогічний вплив учителя, індивідуальний підхід до дитини на уроках
- мова, якою провадять навчання (чи є вона рідною для дитини)
- наповненість шкільної та домашньої бібліотек
- можливість купувати книги
- баланс книги та інтернету в житті дитини.
Шукаємо шляхи формування читацької компетентності
Задля пошуку шляхів формування читацької компетентності в класі вчитель може провести внутрішній моніторинг.
Питаннями моніторингового анкетування можуть бути:
- вплив батьків на читання дітей
- час, який діти приділяють читанню дома
- тематика книг, які читають учні.
Багато інформації вчитель може отримати, проаналізувавши читацькі формуляри учнів класу в шкільній бібліотеці.
Існують певні вікові вподобання дітей молодшого шкільного віку при виборі книжок:
6-7 років |
| |
8-9 років |
| |
до 10 років |
|
Предметом вчительського моніторингу можуть бути також:
- рівень навчальних досягнень з предмету «Літературне читання»
- окрема змістова лінія чи критерій оцінювання навичок, який вчитель вважає за потрібно проаналізувати.
Загальні критерії оцінювання читацьких компетенцій
Що оцінюють | За якими критеріями | |
Читаня вголос та сприйняття прочитаного |
– чи є заміни, пропуски, літер, перестановки складів – чи правильні наголоси
– складами або словами – плавно чи з зупинками – чи дотримується інтонацій, пауз
| |
Читання мовчки та сприйняття прочитаного |
| |
Читання виразно та читаня напам’ять |
– чіткість дикції – правильність інтонації – чи використовує невербальні засоби виразності | |
Читацький досвід |
|
Матеріал, який учитель здобуде внаслідок анкетування, аналізу робіт учнів або їх оцінок, може стати підставою для складання чи коригування програми формування читацької компетентності дітей у класі.
Якщо учень каже: «Я люблю читати», «Я хочу читати», «Я хочу цю книгу», «Я не можу зупинитися, коли читаю», «Я хочу поділитися книгою або її змістом із друзями», — можемо говорити про те, що педагогічна мета з формування читацької компетентності досягнута.
За матеріалами Ганни Колесової,
методиста Славутицького міського методичного центру,
Київська обл.