«Математичні історії про кохання»: сценарій позакласного заходу для учнів 9-11-х класів

Нетрадиційним позакласним заходом є математичне кафе, під час якого у приязній та невимушеній атмосфері учні відкривають для себе красу математичних понять, усвідомлюють зв’язок математичних явищ із повсякденним життям

Водночас проведення таких заходів справляє виховний ефект, адже на прикладі видатних особистостей учні вчаться взаємоповазі, прислухатися до думки інших, а також сміливості й активності.

Таку форму організації позакласного заходу можна використати під час організації предметного тижня, зокрема Тижня математики.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Математичне кафе для учнів 9–11-х класів «Математичні історії про кохання»

МЕТА:

  • розкрити міжпредметні зв’язки математики з літературою, поезією, мистецтвом
  • формувати в учнів цілісне сприймання навколишного світу
  • розширювати обсяг знань і кругозір учнів, стимулювати їх інтелектуальну та творчу діяльність
  • прищеплювати сімейні цінності, розвивати почуття гумору.

УЧАСНИКИ:

  • учитель
  • учні
  • ведучий
  • ведуча.

ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ:

  • портрети поетів, письменників і вчених-математиків
  • музична фонограма
  • мультимедійна презентація
  • проектор, екран, ноутбук.

ХІД ЗАХОДУ

Учитель: Вітаю всіх! Сьогодні ми зануримося в дивовижний світ математики, красу математичних явищ і «побачимо» її там, де й не сподівалися. Наше математичне кафе присвячене математиці та… коханню. Із чого починається математика? Із любові!

Перший слайд мультимедійної презентації — портрет Софії Ковалевської, під ним — епіграф до першої історії кафе: «Неможливо бути математиком, не будучи в той же час поетом у душі». На сцену виходять Ведучий і Ведуча.

Історія перша: «Математика кохання»

Ведуча: Наша перша історія — «Математика кохання». І в коханні, як у математиці, так багато задач! Однак, знаючи формули, можна розв’язати будь-яку задачу! На мою думку, головною формулою в коханні є «1 + 1 = 1!». Як ви гадаєте, чому?

Учні висловлюють припущення.

Ведучий: А на мою думку, коли двоє навчилися дружити, поважати і прислухатися одне до одного, це означає, що вони здатні кохати. І в майбутньому створити міцну сім’ю — стати одним цілим. Саме тому в математиці кохання 1 + 1 = 1! Одне ціле — це сила, де «ми» важить значно більше, ніж «я» і «ти».

Ведуча: А чи знаєте ви, що без математики не може обійтися жодна родина? Адже навіть саме слово «сім’я» утворилося за допомогою королеви всіх наук — математики!

Ведучий: А ще математичні засоби стають у пригоді під час… вибору супутника життя. Існує сучасна наука — «любовометрія», згідно з якою чіткі математичні розрахунки збільшують шанси кожного на успіх у пошуках партнера. Усе просто: потрібно лише знати секретну формулу!

Ведуча: Формулу розробила група вчених на чолі з американським психотерапевтом Джоном Готтманом, автором книги «Математика шлюбу». Формула складається з набору рівнянь, завдяки яким можна описати взаємини людей і визначити, що спонукає їх до певних вчинків чи поведінки.

Ведучий: Запропонував увести суворі математичні закони в мистецтво кохання англійський математик Джеймс Мюррей, який брав участь у розробленні математичної формули. Він довів, як математичні закони впливають на щоденне життя людей.

Ведучий: Наприклад, на життя подружжів математиків... Як ось у цих комічних історіях…

Ведучий і Ведуча розігрують сценку-гумореску «Безліч «А».

Ведуча: Коханий, ти математику любиш більше за мене!

Ведучий: Звісно ні, як ти могла таке подумати?

Ведуча: Доведи!

Ведучий: Нехай «А» — це безліч улюблених об’єктів...

Ведучий і Ведуча розігрують сценку-гумореску «Ти і тільки ти».

Ведучий дарує букет червоних троянд ведучій.

Ведучий: Я кохаю тебе!

Ведуча викидає букет.

Ведучий: Чому!?

Ведуча: А тому, що ти мав сказати: «Я кохаю тебе і тільки тебе!».

Під музичний супровід на екрані з’являється слайд із зображенням давньогрецького філософа Піфагора та назвою наступної математичної історії.

Історія друга: «Нумерологія»

Ведучий: Математика — наука невичерпна і многогранна, що має свої особливості. Вона різноманітна, тому цікава. Найважливішу складову цієї науки становить число. І бажання сягнути його таємницю захоплює людей в усі часи. Тож наступна математична історія про нумерологію — древню науку, що тлумачить числа.

Ведуча: Спроби збагнути закони збіжності чисел налічують не сотні, а тисячі років. Одне з найцікавіших тлумачень числа належить давнім грекам, а саме Піфагору.

Ведучий: Піфагор та його учні вважали, що все у світі можна виразити числом. Число можна побачити в будь-якій діяльності людини, у мистецтві і ремеслах. Самі числа філософ наділяв певними властивостями. Наприклад, уважав, що «5» символізує колір, «6» — холод, «7» — розум, здоров’я та світло, «8» — любов і дружбу.

Ведучий: А ще в числах можна виразити різні мистецькі явища, наприклад поезію. Згадаймо, скільки прекрасних творів подарував світу український поет Тарас Шевченко. Його поезії перекладено багатьма мовами світу. А ми пропонуємо вам переклад фрагмента відомої поезії Тараса Шевченка мовою математики!

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

13 9 48

15 8 43

512 38

16 30 23

Ведучі пояснюють учням принципи перекладу поетичних текстів математичною мовою і пропонують учням створити сенкан за ключовими словами «математика» і «кохання».

Наступний блок математичного кафе — інтерактивний.

Математична вікторина

Ведучий: Заняття математикою, як і мистецтвом, розвиває не лише розум людини, а й фантазію і творчі здібності. Так, із Вільямом Шекспіром може конкурувати математик Ісаак Ньютон, який мав яскраву фантазію. Адже найвищий тип художнього інтелекту, як довели вчені, має математичну природу. Пропонуємо вам у цьому переконатися під час математичної вікторини.

Ведучий і Ведуча по черзі озвучують учням запитання вікторини. Учні відповідають.

Запитання

Продовжте вислів Ньютона, який сказав про математику, що вона подібна до сварливої жінки: «Хто захоче з нею поспілкуватися, той повинен весь час... (Сперечатися.)»

Якому французькому математику належать слова: «Так, математика — це моя давня любов, найвірніша моя кохана!» (Д’Аламбер.)

Що означає вираз «на сьомому небі»?
(Велику радість.)

Яка геометрична фігура трапляється в коханні? (Трикутник.)

Вона тендітна і вишукана, невеличка на зріст — усього 2,54 мм. Її звуть…
(Дюймовочка.)

Назвіть французького письменника, який створив казку про «Кохання циркуля та лінійки» (Шарль Перро.)

Гра «Чорний ящик»

Ведучий: Любов — почуття високе і загадкове, його уособлюють різноманітні символи матеріального світу.

Ведуча: У кожного народу є власні символи кохання. Однак існують символи, які розуміє кожна людина незалежно від того, якою мовою вона розмовляє чи в якій частині світу живе.

Ведучий: А зараз ми розкриємо таємницю «чорного ящика»!

Ведуча: У чорному ящику знаходиться предмет, що символізує холодність і байдужість. Водночас уважають, що він відганяє хвороби і нещастя.

Ведучий: Його назва з грецької означає «посудина з водою», а країна походження — Індія. Це — символ кохання, який не прийнято дарувати на весілля. Названо його на честь відомої французької жінки-математика.

Ведуча: Це — диво природи, що зачаровує своєю красою. А ще — улюблений багаторічний чагарник для професійних ландшафтних дизайнерів і квітникарів-любителів. Що ж це?

Учні пропонують свої варіанти відповідей.

Ведучий: Прошу показати предмет! Це — квітка гортензія!

На екрані з’являється слайд із зображенням квітки гортензії та портретом Ніколь-Рейн Лепот.

Ведуча: Нині ми знаємо цю квітку під назвою «гортензія». Та колись її називали «лепотією» — на честь жінки-математика Ніколь-Рейн Лепот. Вона допомогла відкрити планету Нептун шляхом математичних обчислень. Саме «лепотієй» назвав екзотичну рослину французький учений-натураліст Філібер Коммерсон, який привіз квітку з Японії. Утім, історично за нею закріпилася інша назва, запропонована ботаніком Антуаном де Жюссьє. Це призвело до помилкових тверджень, що Гортензією звали мадам Лепот.

Історія третя: «Освідчення в коханні»

Ведучий: Наступна наша історія про освідчення в коханні. Відгадайте, до кого або до чого адресовані ці звертання?

Ведуча: Наша перша зустріч відбулася на уроці математики в шостому класі. Далі були побачення на уроках алгебри, геометрії, географії, фізики... Ти допомагала обчислювати відсотки, розв’язувати задачі з хімії... Дякуємо тобі,…! (Пропорція.)

Ведучий: Заради Вас я готовий стати гіпотенузою у всіх трикутниках життя. Я готовий прямувати до нескінченності заради піднесення до найвищого ступеня Вашого імені. Я не можу знайти радіус для опису кола моїх почуттів, які надихають мене на обчислення первісної енного порядку. Якщо Ви не відповісте мені взаємністю, моє серце зменшиться і стане нескінченно малою величиною або розділиться на невідомий дільник без остачі. Я сподіваюся, що наші стосунки розвиватимуться за законом пропорційної незалежності. Завжди Ваш — Інтеграл Логарифмович Похідний.

Ведуча: Пропоную освідчитися в коханні за допомогою графіка рівняння у вигляді серця

(x2 + y2 + + 1)3 – x2y3 = 0.

Не вірите — переконайтеся!

Наступний слайд презентації — графік у формі серця, побудований за допомогою наведеного Ведучим рівняння.

Історія четверта: «Любов і геометрія»

Ведучий: Остання наша історія про любов та геометрію. Німецькі психологи стверджують: «Геометричні фігури розкажуть, із ким ви маєте справу». То що означають геометричні фігури в коханні і що можна за допомогою них дізнатися про характер людини?

Ведучі пропонують учням обрати з набору геометричних фігур ту, що їм подобається найбільше. Відтак вони розкривають характер учнів за обраними ними фігурами

Твердження

Ромб: багата фантазія, пристрасність, невірність.

Прямокутник: пошук упевненості та захисту, вірність.

Круг: пріоритет власних бажань.

Квадрат: розум, що контролює емоції та почуття.

Трикутник основою вгору: вона — романтична, він — невпевнений у собі.

Трикутник основою вниз: вона — сама ніжність, натомість він має жагу до самоствердження.

Ведучий: Поети всіх часів оспівували кохання. Давайте послухаймо поезії, у яких використано математичні терміни.

Учні декламують вірші «Я не заздрю уже нікому» Володимира Симоненка, «Математика кохання» Іріні Ельпіди, «Ти — моя антидоля» Степана Крижанівського.

Ведуча: Кохання — піднесене, шляхетне і прекрасне почуття, неповторне і вічне, як саме життя. Кохання панує над світом, воно поза віком і часом, адже саме в любові — сила людського духу!

Ведучий: Бережіть коханих, не ображайте їх, говоріть їм компліменти, співайте їм про свою любов!

Учитель: Сподіваємося, що за допомогою наведених сьогодні прикладів нам вдалося переконати скептиків у тому, що математика — це потужний інструмент пізнання світу, частиною якого є людина та її почуття.

Послухайте чудову пісню про кохання у виконанні Анатолія Солов’яненка. Анатолій Борисович закінчив фізико-математичний факультет Донецького політехнічного інституту і викладав нарисну геометрію. Слова до цієї пісні написав Михайло Петрович Старицький, який також мав математичну освіту.

Звучить пісня «Ніч яка, Господи, місячна, зоряна!» у виконанні Анатолія Солов’яненка, музика Миколи Лисенка, слова Михайла Старицького.

За матеріалами Оксани ПРОСКУРИ,
заступника директора з навчально-виховної роботи ЗОШ І–ІІІ ступенів № 9, Київ,
журнал «Заступник директора школи»

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді