Водночас проведення таких заходів справляє виховний ефект, адже на прикладі видатних особистостей учні вчаться взаємоповазі, прислухатися до думки інших, а також сміливості й активності.
Таку форму організації позакласного заходу можна використати під час організації предметного тижня, зокрема Тижня математики.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Математичне кафе для учнів 9–11-х класів «Математичні історії про кохання»
МЕТА:
- розкрити міжпредметні зв’язки математики з літературою, поезією, мистецтвом
- формувати в учнів цілісне сприймання навколишного світу
- розширювати обсяг знань і кругозір учнів, стимулювати їх інтелектуальну та творчу діяльність
- прищеплювати сімейні цінності, розвивати почуття гумору.
УЧАСНИКИ:
- учитель
- учні
- ведучий
- ведуча.
ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ:
- портрети поетів, письменників і вчених-математиків
- музична фонограма
- мультимедійна презентація
- проектор, екран, ноутбук.
ХІД ЗАХОДУ
Учитель: Вітаю всіх! Сьогодні ми зануримося в дивовижний світ математики, красу математичних явищ і «побачимо» її там, де й не сподівалися. Наше математичне кафе присвячене математиці та… коханню. Із чого починається математика? Із любові!
Перший слайд мультимедійної презентації — портрет Софії Ковалевської, під ним — епіграф до першої історії кафе: «Неможливо бути математиком, не будучи в той же час поетом у душі». На сцену виходять Ведучий і Ведуча.
Історія перша: «Математика кохання»
Ведуча: Наша перша історія — «Математика кохання». І в коханні, як у математиці, так багато задач! Однак, знаючи формули, можна розв’язати будь-яку задачу! На мою думку, головною формулою в коханні є «1 + 1 = 1!». Як ви гадаєте, чому?
Учні висловлюють припущення.
Ведучий: А на мою думку, коли двоє навчилися дружити, поважати і прислухатися одне до одного, це означає, що вони здатні кохати. І в майбутньому створити міцну сім’ю — стати одним цілим. Саме тому в математиці кохання 1 + 1 = 1! Одне ціле — це сила, де «ми» важить значно більше, ніж «я» і «ти».
Ведуча: А чи знаєте ви, що без математики не може обійтися жодна родина? Адже навіть саме слово «сім’я» утворилося за допомогою королеви всіх наук — математики!
Ведучий: А ще математичні засоби стають у пригоді під час… вибору супутника життя. Існує сучасна наука — «любовометрія», згідно з якою чіткі математичні розрахунки збільшують шанси кожного на успіх у пошуках партнера. Усе просто: потрібно лише знати секретну формулу!
Ведуча: Формулу розробила група вчених на чолі з американським психотерапевтом Джоном Готтманом, автором книги «Математика шлюбу». Формула складається з набору рівнянь, завдяки яким можна описати взаємини людей і визначити, що спонукає їх до певних вчинків чи поведінки.
Ведучий: Запропонував увести суворі математичні закони в мистецтво кохання англійський математик Джеймс Мюррей, який брав участь у розробленні математичної формули. Він довів, як математичні закони впливають на щоденне життя людей.
Ведучий: Наприклад, на життя подружжів математиків... Як ось у цих комічних історіях…
Ведучий і Ведуча розігрують сценку-гумореску «Безліч «А».
Ведучий і Ведуча розігрують сценку-гумореску «Ти і тільки ти».
Ведучий дарує букет червоних троянд ведучій.
Під музичний супровід на екрані з’являється слайд із зображенням давньогрецького філософа Піфагора та назвою наступної математичної історії.
Історія друга: «Нумерологія»
Ведучий: Математика — наука невичерпна і многогранна, що має свої особливості. Вона різноманітна, тому цікава. Найважливішу складову цієї науки становить число. І бажання сягнути його таємницю захоплює людей в усі часи. Тож наступна математична історія про нумерологію — древню науку, що тлумачить числа.
Ведуча: Спроби збагнути закони збіжності чисел налічують не сотні, а тисячі років. Одне з найцікавіших тлумачень числа належить давнім грекам, а саме Піфагору.
Ведучий: Піфагор та його учні вважали, що все у світі можна виразити числом. Число можна побачити в будь-якій діяльності людини, у мистецтві і ремеслах. Самі числа філософ наділяв певними властивостями. Наприклад, уважав, що «5» символізує колір, «6» — холод, «7» — розум, здоров’я та світло, «8» — любов і дружбу.
Ведучий: А ще в числах можна виразити різні мистецькі явища, наприклад поезію. Згадаймо, скільки прекрасних творів подарував світу український поет Тарас Шевченко. Його поезії перекладено багатьма мовами світу. А ми пропонуємо вам переклад фрагмента відомої поезії Тараса Шевченка мовою математики!
Ведучі пояснюють учням принципи перекладу поетичних текстів математичною мовою і пропонують учням створити сенкан за ключовими словами «математика» і «кохання».
Наступний блок математичного кафе — інтерактивний.
Математична вікторина
Ведучий: Заняття математикою, як і мистецтвом, розвиває не лише розум людини, а й фантазію і творчі здібності. Так, із Вільямом Шекспіром може конкурувати математик Ісаак Ньютон, який мав яскраву фантазію. Адже найвищий тип художнього інтелекту, як довели вчені, має математичну природу. Пропонуємо вам у цьому переконатися під час математичної вікторини.
Ведучий і Ведуча по черзі озвучують учням запитання вікторини. Учні відповідають.
Гра «Чорний ящик»
Ведучий: Любов — почуття високе і загадкове, його уособлюють різноманітні символи матеріального світу.
Ведуча: У кожного народу є власні символи кохання. Однак існують символи, які розуміє кожна людина незалежно від того, якою мовою вона розмовляє чи в якій частині світу живе.
Ведучий: А зараз ми розкриємо таємницю «чорного ящика»!
Ведуча: У чорному ящику знаходиться предмет, що символізує холодність і байдужість. Водночас уважають, що він відганяє хвороби і нещастя.
Ведучий: Його назва з грецької означає «посудина з водою», а країна походження — Індія. Це — символ кохання, який не прийнято дарувати на весілля. Названо його на честь відомої французької жінки-математика.
Ведуча: Це — диво природи, що зачаровує своєю красою. А ще — улюблений багаторічний чагарник для професійних ландшафтних дизайнерів і квітникарів-любителів. Що ж це?
Учні пропонують свої варіанти відповідей.
Ведучий: Прошу показати предмет! Це — квітка гортензія!
На екрані з’являється слайд із зображенням квітки гортензії та портретом Ніколь-Рейн Лепот.
Ведуча: Нині ми знаємо цю квітку під назвою «гортензія». Та колись її називали «лепотією» — на честь жінки-математика Ніколь-Рейн Лепот. Вона допомогла відкрити планету Нептун шляхом математичних обчислень. Саме «лепотієй» назвав екзотичну рослину французький учений-натураліст Філібер Коммерсон, який привіз квітку з Японії. Утім, історично за нею закріпилася інша назва, запропонована ботаніком Антуаном де Жюссьє. Це призвело до помилкових тверджень, що Гортензією звали мадам Лепот.
Історія третя: «Освідчення в коханні»
Ведучий: Наступна наша історія про освідчення в коханні. Відгадайте, до кого або до чого адресовані ці звертання?
Ведуча: Наша перша зустріч відбулася на уроці математики в шостому класі. Далі були побачення на уроках алгебри, геометрії, географії, фізики... Ти допомагала обчислювати відсотки, розв’язувати задачі з хімії... Дякуємо тобі,…! (Пропорція.)
Ведучий: Заради Вас я готовий стати гіпотенузою у всіх трикутниках життя. Я готовий прямувати до нескінченності заради піднесення до найвищого ступеня Вашого імені. Я не можу знайти радіус для опису кола моїх почуттів, які надихають мене на обчислення первісної енного порядку. Якщо Ви не відповісте мені взаємністю, моє серце зменшиться і стане нескінченно малою величиною або розділиться на невідомий дільник без остачі. Я сподіваюся, що наші стосунки розвиватимуться за законом пропорційної незалежності. Завжди Ваш — Інтеграл Логарифмович Похідний.
Ведуча: Пропоную освідчитися в коханні за допомогою графіка рівняння у вигляді серця
(x2 + y2 + + 1)3 – x2y3 = 0.
Не вірите — переконайтеся!
Наступний слайд презентації — графік у формі серця, побудований за допомогою наведеного Ведучим рівняння.
Історія четверта: «Любов і геометрія»
Ведучий: Остання наша історія про любов та геометрію. Німецькі психологи стверджують: «Геометричні фігури розкажуть, із ким ви маєте справу». То що означають геометричні фігури в коханні і що можна за допомогою них дізнатися про характер людини?
Ведучі пропонують учням обрати з набору геометричних фігур ту, що їм подобається найбільше. Відтак вони розкривають характер учнів за обраними ними фігурами
Ведучий: Поети всіх часів оспівували кохання. Давайте послухаймо поезії, у яких використано математичні терміни.
Учні декламують вірші «Я не заздрю уже нікому» Володимира Симоненка, «Математика кохання» Іріні Ельпіди, «Ти — моя антидоля» Степана Крижанівського.
Ведуча: Кохання — піднесене, шляхетне і прекрасне почуття, неповторне і вічне, як саме життя. Кохання панує над світом, воно поза віком і часом, адже саме в любові — сила людського духу!
Ведучий: Бережіть коханих, не ображайте їх, говоріть їм компліменти, співайте їм про свою любов!
Учитель: Сподіваємося, що за допомогою наведених сьогодні прикладів нам вдалося переконати скептиків у тому, що математика — це потужний інструмент пізнання світу, частиною якого є людина та її почуття.
Послухайте чудову пісню про кохання у виконанні Анатолія Солов’яненка. Анатолій Борисович закінчив фізико-математичний факультет Донецького політехнічного інституту і викладав нарисну геометрію. Слова до цієї пісні написав Михайло Петрович Старицький, який також мав математичну освіту.
Звучить пісня «Ніч яка, Господи, місячна, зоряна!» у виконанні Анатолія Солов’яненка, музика Миколи Лисенка, слова Михайла Старицького.
За матеріалами Оксани ПРОСКУРИ,
заступника директора з навчально-виховної роботи ЗОШ І–ІІІ ступенів № 9, Київ,
журнал «Заступник директора школи»