Істина у визначеннях: на прикладі теми з історії України у старшій школі

З початку 2016/2017 навчального року історію України старшокласники вивчають за оновленою програмою. Доберімо спосіб подання теми «Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921-1939 рр.)»

Проект навчальної програми з історії України для 10-11-х класів розробив Український інститут національної пам’яті.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Міністерство освіти і науки України затвердило нову програму у переліку до наказу «Про затвердження навчальних програм для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів» від 14.07.2016 № 826.

У новій програмі з історії України період масових репресій та великого терору в Україні названо «Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921-1939 рр.)».

Огляньмо особливості застосування форм, прийомів і засобів навчання на уроках.

На тему № 5 курсу «Історія України для 10 класу» «Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921–1939 рр.)» передбачено 9 год., а також 1 год. — на урок узагальнення й тематичного оцінювання.

Програмами для старших класів у перше відведено час на практичні заняття з уроками узагальнення та тематичного оцінювання.

Розглянемо варіант структурно-методичного аналізу цієї теми у таблиці.

Зауважте! До планування деяких уроків запропоновано дві форми проведення (на вибір).

Орієнтовний структурно-методичний аналіз теми
«Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921-1939 рр.)»

(Історія України, 10 клас. Рівень стандарту/академічний рівень)

Зміст уроку відповідно до програми

Методи

Можливі форми уроку

Прийоми

Засоби навчання

Урок № 1

  • Державний статус УСРР
  • Утворення СРСР
  • Встановлення кордонів
  • Адміністративно-територіальний поділ
  • Антибільшовицький повстанський рух
  • Масовий голод 1921-1923 рр.
  • Впровадження НЕПу в УСРР
  • Грошова реформа
  • Початок індустріалізації
  • Суспільно-політичне життя
  • Ліквідація багатопартійності

організації практичної діяльності

розвиток умінь і навичок у формі картографічного проекту «Ґенеза адміністративно-територіального поділу України на початку ХХ століття»

  • актуалізація за допомогою прийому «Тест-рейтинг»
  • стисле повідомлення
  • постановка завдання
  • демонстрація та пояснення пам’ятки (алгоритму дій учнів) з виконання проекту
  • міркування на основі порівняння карт, які ілюструють різні історичні періоди
  • узагальнена характеристика
  • узагальнення за допомогою прийому «ось причина, а це — наслідок»

  • словесно-друковані:

– підручник

– роздатковий матеріал — пам’ятка

– словники

  • наочні:

контурні карти

– мапи (індивідуальні й настінні)

– плакати зі схемами та таблицями

– світлини

організації пізнавальної діяльності

засвоєння нового матеріалу

  • актуалізація за допомогою прийомів «так/ні» або «рецензія»
  • вивчення нового матеріалу:

пояснення

– аналітичний опис

– створення асоціативних схем

– узагальнена характеристика (прийом «моя теза»)

Урок № 2

  • Політика коренізаціі
  • Ставлення влади та населення до українізації
  • Микола Скрипник
  • Національна політика радянської влади в УСРР
  • Кримська та Молдавська АСРР
  • Релігійне життя в УСРР
  • УАПЦ
  • Василь Липківський

організації ціннісно-смислової діяльності

ціннісно-смисловий урок у формі усного журналу

  • актуалізація за допомогою прийомів «інтелектуальна розминка» або «вірю/не вірю»
  • прийоми організації усного журналу:

– міркувальне викладення

– поєднання умовно-графічної і художньої наочності з простим повідомленням

– образна характеристика із застосуванням системи оціночних завдань

  • узагальнення за допомогою прийому «уповноважений на…»

  • словесно-друковані:

– підручник

– роздаткові матеріали (уривки з художньої літератури)

– періодичні видання

– мемуарна література

– словники

  • наочні:

– плакати зі схемами, таблицями, іншими візуальними матеріалами

Урок № 3

  • Форсована індустріалізація
  • Створення військово-промислового комплексу
  • Здобутки, прорахунки та наслідки індустріалізації
  • Згортання НЕПу і перехід до директивної економіки

організації пізнавальної діяльності

засвоєння нового матеріалу у формі лекції з обговоренням

  • актуалізація за допомогою прийому «великий кошик»
  • прийоми викладення нового матеріалу:

– образне й сюжетне оповідання з елементами пояснення

– статистичне порівняння й узагальнена характеристика

– петельна дискусія

  • узагальнення за допомогою прийому «перепиши параграф по-своєму»

  • словесно-друковані:

– підручник

– словники

  • наочні:

– плакати зі схемами, таблицями, шаржами, тогочасними агітаційними плакатами, світлинами тощо

Урок № 4

  • «Хлібозаготівельні кризи» 1927-1928, 1928-1929 рр.
  • Розкуркулення та насильницька колективізація
  • Опір селянства
  • Причини й перебіг Голодомору 1932-1933 рр. — геноциду українського народу
  • «Закон про 5 колосків»
  • Примусові хлібозаготівлі
  • «Чорні дошки»
  • Масштаби та наслідки Голодомору
  • Національно-демографічні зміни

організації творчо-пошукової діяльності

проблемний урок у формі уроку-презентації

  • актуалізація за допомогою прийому «диктант для шпигуна»
  • прийоми уроку-презентації:

– поєднання умовно-графічної наочності з повідомленням, поясненням та/або міркувальним викладенням

  • узагальнення за допомогою прийому моделювання проблемної ситуації «А якби…»

  • словесно-друковані:

– підручник

– словники

– збірки документів та історичних джерел

– методичні рекомендації

  • наочні:

– плакати зі схемами та таблицями

– шаржі, тогочасні агітаційні плакати, світлини

  • аудіовізуальні:

– візуальна презентація в електронному форматі

– кіно-фрагменти

– аудіосупровід

– повнометражні або короткометражні фільми

організації ціннісно-смислової діяльності

відео-урок з обговоренням

  • актуалізація вивченого матеріалу за допомогою прийому «сніжний ком»
  • прийоми відео-уроку:

– обґрунтування вибору стрічки для перегляду (можливо, відео-свідчень очевидців, документального чи художнього фільму)

– демонстрація (можливо, із поясненням)

  • узагальнення за допомогою прийому саморефлексії

Урок № 5

  • Формування культу особи Йосипа Сталіна
  • Порушення прав людини в умовах тоталітарного режиму
  • Масові репресії та їх ідеологічне виправдання
  • Політичні процеси 1920-х — початку 1930-х рр.
  • Згортання українізації
  • Посилення русифікаторської політики
  • Конституція УРСР 1937 р.

організації комунікатив-ної діяльності

інтерактивний урок у формі уроку-суду

  • актуалізація за допомогою прийому «альтернатива»
  • прийоми уроку-суду:

– об’єднання учнів у групи

– демонстрація та пояснення пам’ятки (алгоритму дій учнів)

– образна характеристика

– сюжетне оповідання

– картинний опис

– порівняння

– моделювання рольової ситуації, ситуації вибору

  • узагальнення за допомогою прийому «ухвалення й оголошення вироку суду»

  • словесно-друковані:

– підручник

– збірки документів та історичних джерел

– мемуарна література

– словники

  • наочні:

– контурні карти

– мапи (індивідуальні й настінні)

– плакати зі схемами та таблицями, світлини

  • аудіовізуальні:

– аудіосупровід

Урок № 6

  • Розстріляне відродження
  • Великий терор та його ідеологічне виправдання
  • Биківня та інші місця масових поховань жертв репресій
  • Антицерковна політика влади та її наслідки
  • Ліквідація УАПЦ

організації ціннісно-смислової діяльності

ціннісно-смисловий урок у формі літературного салону (бінарний урок — історія України й українська література)

  • образна характеристика
  • сюжетне оповідання
  • міркувальне викладення
  • читання з коментуванням, пояснення
  • узагальнення за допомогою прийому «щоденник пам’яті»

  • словесно-друковані:

– підручники

– роздатковий матеріал (уривки з художньої літератури)

– періодичні видання

– мемуарна література

– твори представників Розстріляного відродження

– словники

  • наочні:

– світлини

– репродукції картин

– плакати

– ілюстрації

  • аудіовізуальні:

– аудіосупровід

Урок № 7

  • Ідеологізація національно-культурного життя радянської України 1921-1939 рр.
  • Освіта
  • Наука
  • Мистецькі спілки
  • Кінематограф
  • Митці Розстріляного відродження
  • Соціалістичний реалізм

організації творчо-пошукової діяльності

проблемний урок у формі читацької конференції

  • актуалізація за допомогою прийому «асоціації на дошці»
  • прийоми організації конференції:

– оголошення правил проведення конференції

– демонстрація та погодження регламенту

– стисле повідомлення

– заслуховування доповідей, підготовлених учнями заздалегідь

– спільне обговорення

– дискусія

  • узагальнення за допомогою прийому «вузька спеціалізація»

  • словесно-друковані:

– підручники

– роздатковий матеріал-пам’ятка

– словники

  • наочні:

– світлини

– репродукції картин

– плакати

– ілюстрації

– таблиці

– схеми

– музейні експозиції

організації комунікатив-ної діяльності

інтерактивний урок у формі музейної, меморіальної чи віртуальної екскурсії

  • обґрунтування вибору музею за допомогою пояснення
  • візит до літературного, історичного, краєзнавчого або тематичного музею
  • сюжетне чи образне оповідання
  • картинний або аналітичний опис
  • міркувальне викладення
  • узагальнення за допомогою прийому «мікрофон вражень»

Урок № 8

  • Практичне заняття
  • Пропагандистський ідеал радянської людини та її повсякденне життя

організації творчо-пошукової діяльності

проблемний урок у формі презентації дослідницьких робіт та/або творчих проектів

  • актуалізація за допомогою прийому «знайди помилку»
  • прийоми презентацій робіт і проектів:

– поєднання умовно-графічної та художньої наочності з поясненням, міркувальним викладенням й аналітичним описом

– «естафета ідей»

– узагальнена характеристика

  • узагальнення за допомогою прийому «репортери» («кілька слів про ваш проект…»)

  • словесно-друковані:

– підручники

– словники.

  • наочні:

– світлини

– репродукції картин

– плакати

– ілюстрації

– таблиці

– схеми

– плакати.

  • аудіовізуальні:

– візуальна презентація в електронному форматі

– аудіосупровід

Урок № 9

  • Наш край у часи утвердження радянського тоталітарного режиму (1921–1939 рр.)

організації практичної діяльності

розвиток умінь і навичок

  • стисле повідомлення
  • робота з понятійним апаратом
  • демонстрація карти з міркувальним викладенням
  • обговорення алгоритму заповнення таблиці
  • заповнення синхроністичної таблиці
  • систематичне порівняння й узагальнена характеристика

  • словесно-друковані:

– підручник

– роздатковий матеріал-пам’ятка

– словники

  • наочні:

– контурні карти

– мапи (індивідуальні й настінні)

– плакати зі схемами, таблицями

Урок № 10

  • Урок узагальнення

організації практичної діяльності

розвиток умінь і навичок

  • пояснення перебігу уроку-узагальнення й алгоритму наступних завдань
  • тематичний «Понятійний пінг-понг» (див. нижче)
  • «Склади блок-схему» («10 уроків на одному аркуші»)
  • «Інтелектуальний тир»

  • словесно-друковані:

– підручник

– роздатковий матеріал-пам’ятка

– збірки документів

– словники

  • наочні:

– мапи (індивідуальні й настінні)

– плакати зі схемами, таблицями

За матеріалами Ганни Байкєніч,
канд. пед. н.,
завідувача сектору методичної роботи
Українського інституту національної пам’яті,
Київ

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді