Проект навчальної програми з історії України для 10-11-х класів розробив Український інститут національної пам’яті.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Міністерство освіти і науки України затвердило нову програму у переліку до наказу «Про затвердження навчальних програм для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів» від 14.07.2016 № 826.
У новій програмі з історії України період масових репресій та великого терору в Україні названо «Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921-1939 рр.)».
Огляньмо особливості застосування форм, прийомів і засобів навчання на уроках.
На тему № 5 курсу «Історія України для 10 класу» «Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921–1939 рр.)» передбачено 9 год., а також 1 год. — на урок узагальнення й тематичного оцінювання.
Програмами для старших класів у перше відведено час на практичні заняття з уроками узагальнення та тематичного оцінювання.
Розглянемо варіант структурно-методичного аналізу цієї теми у таблиці.
Зауважте! До планування деяких уроків запропоновано дві форми проведення (на вибір).
Орієнтовний структурно-методичний аналіз теми
«Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921-1939 рр.)»
(Історія України, 10 клас. Рівень стандарту/академічний рівень)
Зміст уроку відповідно до програми | Методи | Можливі форми уроку | Прийоми | Засоби навчання | ||
Урок № 1
| організації практичної діяльності | розвиток умінь і навичок у формі картографічного проекту «Ґенеза адміністративно-територіального поділу України на початку ХХ століття» |
|
– підручник – роздатковий матеріал — пам’ятка – словники
– контурні карти – мапи (індивідуальні й настінні) – плакати зі схемами та таблицями – світлини | ||
організації пізнавальної діяльності | засвоєння нового матеріалу |
– пояснення – аналітичний опис – створення асоціативних схем – узагальнена характеристика (прийом «моя теза») | ||||
Урок № 2
| організації ціннісно-смислової діяльності | ціннісно-смисловий урок у формі усного журналу |
– міркувальне викладення – поєднання умовно-графічної і художньої наочності з простим повідомленням – образна характеристика із застосуванням системи оціночних завдань
|
– підручник – роздаткові матеріали (уривки з художньої літератури) – періодичні видання – мемуарна література – словники
– плакати зі схемами, таблицями, іншими візуальними матеріалами | ||
Урок № 3
| організації пізнавальної діяльності | засвоєння нового матеріалу у формі лекції з обговоренням |
– образне й сюжетне оповідання з елементами пояснення – статистичне порівняння й узагальнена характеристика – петельна дискусія
|
– підручник – словники
– плакати зі схемами, таблицями, шаржами, тогочасними агітаційними плакатами, світлинами тощо | ||
Урок № 4
| організації творчо-пошукової діяльності | проблемний урок у формі уроку-презентації |
– поєднання умовно-графічної наочності з повідомленням, поясненням та/або міркувальним викладенням
|
– підручник – словники – збірки документів та історичних джерел – методичні рекомендації
– плакати зі схемами та таблицями – шаржі, тогочасні агітаційні плакати, світлини
– візуальна презентація в електронному форматі – кіно-фрагменти – аудіосупровід – повнометражні або короткометражні фільми | ||
організації ціннісно-смислової діяльності | відео-урок з обговоренням |
– обґрунтування вибору стрічки для перегляду (можливо, відео-свідчень очевидців, документального чи художнього фільму) – демонстрація (можливо, із поясненням)
| ||||
Урок № 5
| організації комунікатив-ної діяльності | інтерактивний урок у формі уроку-суду |
– об’єднання учнів у групи – демонстрація та пояснення пам’ятки (алгоритму дій учнів) – образна характеристика – сюжетне оповідання – картинний опис – порівняння – моделювання рольової ситуації, ситуації вибору
|
– підручник – збірки документів та історичних джерел – мемуарна література – словники
– контурні карти – мапи (індивідуальні й настінні) – плакати зі схемами та таблицями, світлини
– аудіосупровід | ||
Урок № 6
| організації ціннісно-смислової діяльності | ціннісно-смисловий урок у формі літературного салону (бінарний урок — історія України й українська література) |
|
– підручники – роздатковий матеріал (уривки з художньої літератури) – періодичні видання – мемуарна література – твори представників Розстріляного відродження – словники
– світлини – репродукції картин – плакати – ілюстрації
– аудіосупровід | ||
Урок № 7
| організації творчо-пошукової діяльності | проблемний урок у формі читацької конференції |
– оголошення правил проведення конференції – демонстрація та погодження регламенту – стисле повідомлення – заслуховування доповідей, підготовлених учнями заздалегідь – спільне обговорення – дискусія
|
– підручники – роздатковий матеріал-пам’ятка – словники
– світлини – репродукції картин – плакати – ілюстрації – таблиці – схеми – музейні експозиції | ||
організації комунікатив-ної діяльності | інтерактивний урок у формі музейної, меморіальної чи віртуальної екскурсії |
| ||||
Урок № 8
| організації творчо-пошукової діяльності | проблемний урок у формі презентації дослідницьких робіт та/або творчих проектів |
– поєднання умовно-графічної та художньої наочності з поясненням, міркувальним викладенням й аналітичним описом – «естафета ідей» – узагальнена характеристика
|
– підручники – словники.
– світлини – репродукції картин – плакати – ілюстрації – таблиці – схеми – плакати.
– візуальна презентація в електронному форматі – аудіосупровід | ||
Урок № 9
| організації практичної діяльності | розвиток умінь і навичок |
|
– підручник – роздатковий матеріал-пам’ятка – словники
– контурні карти – мапи (індивідуальні й настінні) – плакати зі схемами, таблицями | ||
Урок № 10
| організації практичної діяльності | розвиток умінь і навичок |
|
– підручник – роздатковий матеріал-пам’ятка – збірки документів – словники
– мапи (індивідуальні й настінні) – плакати зі схемами, таблицями |
За матеріалами Ганни Байкєніч,
канд. пед. н.,
завідувача сектору методичної роботи
Українського інституту національної пам’яті,
Київ