«У нас була система координат, були принципи, якими ми керувалися. Йдеться про видалення з програм зайвої інформації, усунення дублювання, відбір найбільш важливих тем та їх логічний виклад, а також запровадження компетентністного підходу. Ми підходили до розвантаження дуже відповідально, треба постійно пам’ятати, що програми надбудовують одна одну й не можна просто так щось висмикувати з них. Найважливішим для нас було підняти якість освіти, а не якимось чином її опустити. Тому ми залишили якісні показники — що має вміти дитина, але в цих програмах змінили дорогу до їх досягнення», — зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
Приміром, щоб зробити навчальний процес логічнішим та довершенішим, вчителям надали свободу визначати кількість годин на вивчення кожної конкретної теми. Водночас програми переглянули з огляду на вікові особливості дітей. Зокрема, вивчення деяких тем відтермінували, а також скасували низку вимог до навчальних досягнень школярів.
Зміни торкнулися й термінології навчальних програм. Так, її уніфікували для вчителів та авторів підручників і максимально наблизили до вікових особливостей дітей.
Загалом зміни торкнулися таких предметів, як:
- українська мова
- літературне читання
- математика
- інформатика
- музичне мистецтво
- образотворче мистецтво
- трудове навчання
- фізична культура
- англійська, німецька, французька та іспанська мови
- природознавство
- основи здоров’я
- мистецтво
- Я у світі.
«Основна ідея полягає в тому, щоб дати дитині розкритися, максимально розвинути її індивідуальність, а не зашорювати, не формувати її, як ту цеглину, а розвивати. Для цього потрібно, в тому числі, дати вчителю більшу свободу в підходах, дати їм можливість більше вибирати. Власне, на це й будуть націлені нові програми», — пояснив заступник Міністра Павло Хобзей.
А щоб запроваджені зміни сприйняли та підтримали вчителі, у кожній області на серпневих конференціях презентують і обговорять оновлені навчальні програми. Також найближчим часом МОН має намір підготувати нові методичні рекомендації й вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів.
Розвантаження навчальних програм для початкової школи Міністерство освіти і науки України розпочало спільно з відкритою онлайн-платформою Ed-Era.com за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Внесення змін відбувалося у кілька етапів, протягом обговорень програм на відкритій платформі вчителі, експерти, активісти та батьківська громадськість залишили 8236 коментарів зі своїми пропозиціями.
Початкова школа
- Засоби навчання Нової української школи: початкові класи
- Чи складна формула математичної компетентності молодшого школяра
- Формування читацької компетентності учнів початкової школи
- Який він — нестандартний урок у початковій школі
- З досвіду STEM-освіти у початкових класах
- Організація внутрішньошкільного контролю в початковій школі
- Реагуємо вчасно на порушення мовлення дітей у початковій школі
- Про виховну роботу вчителя початкових класів
- Обдаровані діти у початковій школі: виявлення та етапи роботи
- Робота з батьками учнів початкової школи в системі розвивального навчання