Уряд оновив Порядок організації інклюзивного навчання у дитсадках
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Кабінет Міністрів України затвердив нову редакцію Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти (постанова № 1036 від 26 серпня 2025 року). Документ визначає ключові зміни у правилах роботи дитсадків із дітьми з особливими освітніми потребами. Уточнимо основні акценти змін.
Безбар’єрність освіти у дошкільному закладі: нове від МОН
Обов’язкове створення інклюзивної групи
За наявності лише однієї заяви від батьків чи законних представників дитсадок зобов’язаний утворити інклюзивну групу.
В інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
- не більше однієї дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
- не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
- не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.
У період воєнного стану кількість дітей, що потребують четвертого чи п'ятого рівнів підтримки, може бути збільшена — до двох у групі. Для дітей з особливими освітніми потребами, які потребують другого чи третього рівня підтримки, норми граничної кількості, визначені цим Порядком, не застосовуються.
Ресурсні кімнати
Кожен заклад із інклюзивними групами повинен облаштувати ресурсну кімнату для розвитку, психологічного розвантаження та корекційно-розвиткових занять.
Рівні підтримки
Визначено п’ять рівнів підтримки: від першого (мінімальні труднощі) до п’ятого (найтяжчі прояви).
Для кожного рівня прописані критерії, умови, фінансування та механізм супроводу.
Індивідуальна програма розвитку (ІПР)
- Для кожної дитини з особливими освітніми потребами складається індивідуальна програма розвитку терміном на рік (за потреби – на літо).
- Програму розробляє команда психолого-педагогічного супроводу, переглядає щонайменше двічі на рік, узгоджує з батьками та зберігає щонайменше три роки.
Асистенти
До штату інклюзивної групи вводиться посада асистента вихователя.
Дитина також може мати окремого асистента (за висновком ІРЦ). Асистентом дитини може бути один із батьків або інший законний представник такої дитини, особа, уповноважена батьками, чи соціальний працівник.
Фінансування
Інклюзивні групи фінансуються з місцевих бюджетів, державної субвенції та інших законних джерел.
Рівень забезпечення допоміжними засобами та кількість додаткових занять напряму залежить від визначеного рівня підтримки.
Висновки
- Батьки дітей з ООП отримують більше гарантій доступу до інклюзивного навчання у дитсадках.
- Дитсадки зобов’язані облаштовувати умови, штат і ресурси для таких дітей.
- Для кожної дитини прописується індивідуальна траєкторія навчання, а система рівнів підтримки забезпечує адресність допомоги.