Посадова інструкція асистента вихователя закладу дошкільної освіти
Посадова інструкція асистента вихователя
Посаду асистента вихователя закладу дошкільної освіти включено до таких нормативних документів:
- Типові штатні нормативи дошкільних навчальних закладів (наказ МОН від 04.11.2010 № 1055);
- Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 14.06.2000 № 963;
- Національний класифікатор України «Класифікатор професій» ДК 003:2010.
Директор ЗДО має підстави ввести посаду асистента вихователя у штатний розпис, якщо у закладі сформовано інклюзивні групи. Є посада у штатному розписі — має бути і посадова інструкція за цією посадою.
Посадові інструкції складають, керуючись положеннями Національного класифікатора України «Класифікатор професій» ДК 003:2010, на основі Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників.
Зверніть увагу! Мінекономіки затвердило Зміну № 10 до Класифікатора професій (КП) наказом від 25.10.2021 № 810-21. Із КП вилучили асистента вихователя дошкільного навчального закладу з кодом 3340 і ввели асистента вихователя закладу дошкільної освіти з кодом 3330. Тож якщо у штатному розписі була така посада, змініть код КП у штатному розписі та посадовій інструкції.
Посадова інструкція асистента вихователя ЗДО закріплює його обов’язки, права та відповідальність, кваліфікаційні вимоги, взаємодію за посадою тощо.

Які знання й навички потрібні вихователю для роботи вінклюзивній групі? Яка роль вихователя в команді психолого-педагогічного супроводу? Як організовувати освітній процес відповідно до рівня підтримки дитини?
Асистент вихователя: обов'язки
Посадова інструкція працівника визначає коло завдань та обов’язків, які він виконує за спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Розглянемо основні.
Асистент вихователя ЗДО разом із вихователем вікової групи здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, зокрема:
- проводить навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, використовуючи різноманітні ефективні форми і методи роботи;
- допомагає виконувати завдання;
- залучає до різних видів діяльності;
- бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини;
- адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини.

Ознайомитеся з досвідом колег із Житомира, як вони в дитсадку створили безбар’єрне середовище. Дізнаєтеся, як досягли архітектурної доступності та які цікаві рішення використали, щоб облаштувати освітнє середовище
Асистент вихователя допомагає організовувати освітній процес в інклюзивній групі, допомагає дітям з особливими освітніми потребами в повсякденному житті. Він вивчає індивідуальні особливості кожної такої дитини, зокрема її схильності, інтереси та потреби. Сприяє розкриттю здібностей і талантів дітей, формуванню в них саморегуляції та самоконтролю, оптимізму та впевненості у своїх силах, поліпшенню психоемоційного стану. Стимулює розвиток соціальної активності дітей.
Разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку дитини, асистент вихователя вивчає особливості діяльності та розвитку кожної дитини з особливими освітніми потребами, оцінює її досягнення, виконання нею індивідуальної програми розвитку.
Чи може асистентом вихователя працювати особа без педагогічної освіти
Асистент вихователя має бути відкритим до співпраці, адже йому потрібно знаходити спільну мову як з вихователями групи, корекційними педагогами, дітьми, так і з їхніми батьками. Він надає батькам, іншим законним представникам дитини необхідну консультативну допомогу, інформує їх та вихователя групи про досягнення дитини.
До посадових інструкцій працівників ЗДО обов’язково включають блок питань з охорони праці та безпеки життєдіяльності.
Асистент вихователя забезпечує разом з іншими працівниками закладу освіти здорові та безпечні умови освітнього процесу. Раз на три роки він проходить навчання і перевірку знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності. Несе відповідальність за порушення правил і норм охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки, передбачених відповідними правилами та інструкціями.
Приклад оформлення
Посадова інструкція асистента вхователя: як затвердити
Посадову інструкцію асистента вихователя інклюзивної групи затверджує директор закладу після погодження із профспілковим комітетом або іншим уповноваженим органом трудового колективу, приміром, радою закладу.
Реквізит «Гриф затвердження документа» слід оформлювати відповідно до пунктів 5.16, 7.3, 7.7 ДСТУ 4163:2020.
У кінці посадової інструкції має стояти підпис особи, яка її розробила. Норма оформлення цього реквізиту така: найменування посади, особистий підпис, власне ім’я та ПРІЗВИЩЕ великими літерами.
Проєкт посадової інструкції розробляє безпосередній керівник працівника, діяльність якого регламентує цей документ. Так, для асистента вихователя проєкт інструкції може розробляти вихователь-методист.
Асистента вихователя ознайомлюють з посадовою інструкцією під особистий підпис.
Посадові інструкції зберігають у закладі дошкільної освіти принаймні 5 років. Причому п’ятирічний строк зберігання інструкцій встановлюють тоді, коли замінюють їх новими. Примірник інструкції, що втратив чинність, слід зберігати 5 років.