Метою навчання фізичної культури в початковій школі є:
- всебічний фізичний розвиток дітей засобами ігрової і фізкультурної діяльності
- формування основних фізкультурних компетентностей, ціннісного ставлення до свого здоров’я, спорту, фізкультурно-оздоровчих занять
- виховання фізично здорових громадян.
Фізкультура 1 клас: завдання
Досягнення окресленої мети можливе лише шляхом формування у першокласників відповідних фізичних компетентностей.
Фізкультура в 1-му класі за новою програмою націлена на формування:
- розуміння:
- необхідності у заняттях фізичними вправами, спортивними іграми як важливих засобів зміцнення здоров’я, гартування тіла і характеру, прояву самореалізації, соціальної взаємодії в ході здійснення фізкультурно-оздоровчої діяльності
- термінологічного апарату з фізкультури рідною мовою
- здатності:
- оволодівати різноманітними видами рухової діяльності
- виконувати фізичні вправ
- обирати вправи для розвитку своїх фізичних можливостей з огляду на індивідуальні якості
- визначати причинно-наслідкові зв’язки позитивних чи негативних чинників, що вливають на стан здоров’я та рівень фізичного розвитку дитини
- умінь:
- грати в спортивні/рухливі ігри за полегшеними правилами
- використовувати різні шляхи (джерела) пошуку корисної інформації щодо фізкультури, зокрема й ІКТ і критичне мислення
- застосовувати набутий досвід, ефективно використовувати ресурси природи задля зміцнення свого здоров’я та розвитку фізичної культури
- співпрацювати заради досягнення спільної командної мети у процесі спортивно-ігрової діяльності
- навичок:
- самоконтролю і самооцінки свого фізичного стану
- дотримання санітарно-гігієнічних правил і правил безпеки під час фізкультурно-оздоровчої діяльності
- спілкування та взаємодії з дорослими й однолітками
- емоційно-ціннісного ставлення до занять спортом і фізкультури
- прагнення дотримувати правил чесної та безпечної гри
- бажання боротися до перемоги, вміння вигравати і програвати
- інтересу до здобутків українських спортсменів на Олімпійських іграх та інших видах спортивних змагань.
Фізична культура в новій українській школі: як досягти мети
Окреслену мету і завдання реалізовують у двох змістових лініях:
- «Рухова діяльність»
- «Ігрова та змагальна діяльність».
Змістова лінія «Рухова діяльність»
За реалізацію цієї лінії у дітей має бути сформоване поняття про фізкультуру як сукупність різного роду фізичних вправ, способів рухової та ігрової діяльності, спрямованих на зміцнення здоров’я, фізичний розвиток дітей і набуття відповідних умінь і навичок.
Фізичні компетентності, які розвиває «Рухова діяльність»:
- володіння різними способами рухової діяльності
- здатність виконувати:
- основні гімнастичні, організовувальні вправи
- елементи акробатики
- вправи корегувальної спрямованості
- вправи, пов’язані з:
- бігом
- ходьбою
- танцювальними кроками
- способами лазіння й перелазіння
- незвичним положенням тіла у просторі
- навички володіння м’ячем та стрибками
- розвиток фізичних якостей особи
- правильне формування постави
- профілактики плоскостопості.
Що маєте зробити, щоб перевіряльники не виявили порушень вимог санітарного законодавства в їдальні вашого закладу освіти.
Змістова лінія «Ігрова та змагальна діяльність»
Ця лінія спрямована на формування в учнів:
- активності, ініціативності, відповідальності у процесі спортивних і рухливих ігор
- прагнення боротися, здобувати перемогу чесно
- усвідомлення важливості співпраці один з одним під час командних ігор
- вміння:
- правильно організовувати свій час і вчасно мобілізувати ресурси
- об’єктивно оцінювати своїм фізичним можливостям в процесі ігрової та змагальної діяльності
- бути відповідальним за свої рішення
- користуватися своїми фізичними перевагами
- визнавати недоліки в обраних тактичних діях у різних видах спорту
- контролювати свої емоції і з гідністю приймати поразку
- реалізовувати різні представленні ролі в ігрових ситуаціях
- виконувати естафети
- навички планувати й реалізовувати спортивні проекти (турніри, марафони, змагання тощо).
Календарне планування з фізичної культури у 1 класі за новою програмою
Вчитель має скласти календарно-тематичне планування з вивчення предмету «Фізична культура»:
- на основі освітньої програми, відповідної Державному стандарту початкової освіти
- ураховуючи навчальні/фізичні можливості учнів 1-го класу
- у довільній і зручній для використання формі.
Конспект уроку з фізкультури
Поурочне планування здійснюється в довільній формі — як з використанням друкованих (електронних) засобів, так і без них.
Встановлення універсальних стандартів оформлення таких документів (як і календарно-тематичного планування) у межах закладу освіти міста, району чи області є неприпустимим.
Оскільки державні освітні стандарти не містять вимог до оформлення календарно-планових документів, учитель на власний розсуд може скласти зручний для себе конспект проведення уроків.
Як правило, конспект уроку фізкультури містить таку інформацію:
- тема уроку
- мета заняття (де визначено конкретні навчальні завдання для формування умінь і навичок)
- методи й прийоми проведення уроку
- форми проведення уроку (колективні, групові, індивідуальні)
- засоби наочності і технічні засоби навчання
- література, використана в процесі підготовки до заняття (за потреби)
- опис змісту активного навчання при взаємодії вчителя та учнів
- форми відпрацювання, вдосконалення, застосування знань, умінь і навичок учнів
- форми і способи застосування знань у стандартних і змінених умовах
- оцінка рівня сформованості компетентностей.
При плануванні стане в пригоді табличка:
Очікувані результати першокласників з фізкультури за змістовими лініями
(► клікніть, щоб скачати у форматі .pdf)
Очікувані результати навчання здобувачів освіти | Зміст навчання |
РУХОВА ДІЯЛЬНІСТЬ | |
| Фізична культура як сукупність різноманітних фізичних вправ, спрямованих на фізичний розвиток та зміцнення здоров’я людини |
| Терміни з предмета «Фізична культура» |
| Фізичні вправи — це засіб формування правильної постави |
| Життєво важливі способи пересування людини |
| Культура рухів з елементами гімнастики, організовувальні вправи |
| Вправи для оволодіння навичками пересувань |
| Вправи для опанування навичок володіння м’ячем |
| Вправи для оволодіння навичками стрибків |
| Вправи для розвитку фізичних якостей |
| Вправи для формування постави і профілактики плоскостопості |
| Вправи для оволодіння навичками пересувань на лижах |
| Вправи для оволодіння навичками плавання |
| Правила безпечної поведінки на воді |
ІГРОВА ТА ЗМАГАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ | |
| Рухливі ігри та естафети |
| Правила безпечної поведінки в процесі рухової та змагальної діяльності |
Складено за Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Савченко О. Я.