Статистичне дослідження було проведено Інститутом освітньої аналітики на виконання листа Міністерства освіти і науки України від 28.04.2017 року № 1/11-4179 «Про проведення дослідження».
Методи оцінювання навчальних досягнень учнів
В оновлених стандартах початкової і загальної середньої освіти передбачено застосування методів оцінювання, які сприяють розвитку критичного мислення.
⇒ Державний стандарт початкової освіти 2018 року
⇒ Базовий навчальний план початкової освіти
Найчастіше вчителі оцінюють навчальні досягнення учнів з використанням таких прийомів:
- усна оцінка з наданням рекомендацій для подальшого навчання
- усне опитування
- усний аналіз результатів навчання
- виконання вправ біля дошки
- тестування.
84% учителів-спеціалістів під час уроків оцінюють навчальні досягнення учнів, здійснюючи:
- аналіз відповідей
- надання рекомендацій для подальшого навчання
- усне опитування.
☯ Чи є альтернатива традиційним оцінюванню та мотивації учнів
Учителі спеціалісти ІІ кваліфікаційної категорії, окрім надання рекомендацій для подальшого навчання, пропонують також тестування і письмове комбіноване опитування з різними типами завдань/запитань.
Спеціалісти І кваліфікаційної категорії виділяють:
- надання рекомендацій щодо подальшого навчання учнів
- усне опитування
- аналіз результатів навчання.
Рейтингова система як інструмент моніторингу успішності учнів
Учителі вищої кваліфікаційної категорії віддають перевагу:
- наданню рекомендацій щодо подальшого навчання учнів
- усному опитуванню
- аналізу результатів навчання.
- Основні тези щодо оцінювання в початковій школі
- Формувальне оцінювання учнів 1 класу
- Свідоцтво досягнень
- Оцінювання навчальних досягнень першокласників НУШ
- Оцінювання учнів з особливими освітніми потребами
Оцінювання домашніх завдань
Майже всі опитувані зазначають, що задають учням домашні завдання.
Серед респондентів, які задають учням домашні завдання, 100 % становлять учителі, які викладають у 5-11(12) класах
Більше 80% респондентів часто задають учням:
- підготовку презентацій
- публічних доповідей
- виступів.
Крім того, всі опитувані інколи або постійно пропонують учням виконання:
- дослідницьких або творчих проектів
- домашнього експерименту.
85,4% інколи пропонують скористатися додатковими джерелами інформації і самостійно ознайомитися з матеріалом до наступного уроку.
80,2% респондентів дають повторити вивчений на попередньому уроці матеріал з використанням додаткових джерел інформації.
Види домашніх завдань
Під час вибору видів домашніх завдань для учнів вчителі віддають перевагу:
- підготовці презентацій
- підготовці публічних доповідей,
- підготовці виступів
- виконанню дослідницьких або творчих проектів
- проведенню домашнього експерименту.
☀ Визначайте правильно обсяг домашніх завдань у початковій школі
Вчителі віком до 30 років:
Вчителі віком від 31 до 40 років:
Вчителі віком від 41 до 50 років:
Вчителі віком від 51 до 60 років
Під час перевірки результатів навчальної діяльності учнів вчителі користуються традиційними методами, а саме:
- усне опитування
- аналіз результатів перевірки
- надання рекомендацій щодо подальшого навчання.
П’ять ігор для перевірки домашніх завдань у початковій школі
Як перевіряти домашнє завдання і не споглядати учнівське страждання: ідеї для вчителя
Менше чверті вчителів реалізують діяльнісний підхід і пропонують учням здійснювати самооцінку і перехресне оцінювання інших учнів.
За дослідженням Інститут освітньої аналітики Міністерства освіти та науки України «Діяльність учителів загальноосвітніх закладів» на виконання листа Міністерства освіти і науки України від 28.04.2017 року № 1/11-4179 «Про проведення дослідження»