Статистичне дослідження провів Інститут освітньої аналітики на виконання листа Міністерства освіти і науки України від 28.04.2017 року № 1/11-4179 «Про проведення дослідження».
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
⇒ Яким має бути вчитель Нової української школиЗагальні дані про вчителів
Традиційно більшість учителів у загальній середній освіті — жінки, проте серед учителів-спеціалістів спостерігається збільшення кількості (15%) учителів-чоловіків. Такі дані можуть свідчити про зростання популярності вчительської професії серед чоловіків
Кваліфікаційні категорії вчителів
Більше половини вчителів віком до 30 років — спеціалісти без категорії та спеціалісти ІІ кваліфікаційної категорії (54% і 50%, відповідно). Серед них є 11% учителів, які мають І кваліфікаційну категорію.
⇒ Визначаємо відповідність педагогічного працівника кваліфікаційній категорії
Найбільша частка спеціалістів вищої категорії (46%) — це вчителі віком від 51 до 60 років
Стаж учителів
77% спеціалістів працюють у своїх навчальних закладах до 5 років, тоді як серед спеціалістів вищої категорії найбільша частка вчителів зі стажем роботи більше 25 років в одному навчальному закладі.
У сільській місцевості майже 40% учителів працюють понад 25 років в одному навчальному закладі.
Майже у всіх типах навчальних закладів у більшості випадків учителі мають стаж педагогічної діяльності більше 25 років.
⇒ Мінімум і максимум надбавки «за престижність праці»
У ліцеях та ліцеях/інтернатах 40% учителів працюють від 11 до 15 років. В ліцеях/ліцеях-інтернатах серед опитуваних відсутні вчителі, які працюють у навчальному закладі менше 5 років.
У приватних школах усі вчителі-респонденти дослідження працюють від 6 до 10 років.
Ставки вчителів
Більшість учителів працюють на повну ставку, проте 60% спеціалістів ІІ категорії мають більше, ніж одну ставку в тому ж закладі.
⇒ Про сумісництво вчителів — ази для розуміння
Серед учителів інших кваліфікаційних категорій спостерігається частина тих, хто працює менше, ніж на одну ставку.
Більшість учителів віком від 41 до 50 років мають більше, ніж одну ставку у навчальному закладі.
⇒ Який робочий час вчителя на тарифну ставку
33% опитуваних віком від 51 до 60 років мають більше однієї ставки, а 7% учителів до 30 років працюють на 0,5 ставки.
Зайнятість учителів
Загалом більшість учителів не мають додаткової зайнятості.
46% спеціалістів мають додаткову роботу, яка пов’язана з професійною діяльністю.
16% спеціалістів І категорії та 5% спеціалістів вищої категорії мають додаткову зайнятість, яка не пов’язана з їхньою професійною діяльністю.
Значна кількість учителів-спеціалістів, які мають додаткову зайнятість, таки пов’язують її зі своєю професійною діяльністю.
Частка вчителів до 30 років, які мають додаткову зайнятість, пов’язану з професійною діяльністю, становить 43%.
Учителі віком старші за 60 років не мають додаткової зайнятості.
Додаткову зайнятість, пов’язану і не пов’язану з професійною діяльністю мають більше вчителів сільської місцевості ніж у містах. Разом з тим у містах більше таких учителів, які взагалі не мають додаткового педагогічного навантаження.
Більшість учителів влаштовувалися на свою першу роботу вчителем, подавши документи на вакансію у навчальному закладі або шляхом розподілу після закінчення вищого навчального закладу.
⇒ Який тарифний розряд учителя з дипломом бакалавра
Серед учителів вищої кваліфікаційної категорії, які відповідали на запитання анкети, лише 2% влаштувалися на роботу завдяки знайомству. Спостерігається значний відсоток учителів-спеціалістів (31%), яких роботодавець сам знайшов сам.
Більшість учителів не мають додаткової посади в навчальному закладі.
Додаткову посаду заступника директора з навчальної роботи обіймають 16% спеціалістів І категорії.
Класними керівниками є 58% учителів-спеціалістів І категорії. Найменше серед учителів тих, хто додатково до основного навантаження є головами районних методичних об’єднань.
⇒ Визначаємо функціональні обов’язки класного керівника
За дослідженням Інституту освітньої аналітики «Діяльність учителя загальноосвітніх закладів» на виконання листа Міністерства освіти і науки України від 28.04.2017 року № 1/11-4179 «Про проведення дослідження».