Так, Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222, викладено в новій редакції.
З огляду на це розглянемо основні тези щодо оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи.
Передусім вимоги до оцінювання розроблено з огляду на вікові особливості дітей — окремо для 1-х, 2-х, 3-х та 4-х класів.
Як здійснювати формувальне оцінювання учнів 1 класу Нової української школи
Окрім того, результати оцінювання навчальних досягнень учнів визначено як конфіденційну інформацію, доступну лише для дитини та її батьків (або осіб, які їх замінюють).
Оцінювання в початковій школі ґрунтується на врахуванні рівня досягнень учня/учениці, а не ступеня його невдач.
Оцінювання — це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня/учениці в оволодінні змістом предмета відповідно до вимог чинних навчальних програм.
У 1-х класах допустиме лише вербальне оцінювання.
Оцінюючи вербально, можна використовувати як усні, так і письмові оцінні судження щодо навчальних досягнень учнів. При цьому оцінні судження формулюють так, аби охарактеризувати процес навчання учня та означити кількісний і якісний його результати:
- ступінь засвоєння знань і вмінь з навчальних предметів
- характеристику особистісного розвитку учня.
Характеристика особистісного розвитку учнів відображає самостійність, відповідальність, комунікативність, уміння працювати в групі, ставлення до навчальної праці, рівень прикладених зусиль, сформованість навчально-пізнавальних інтересів, ціннісних орієнтирів та загальнонавчальних умінь тощо та здійснюється вербально під час поточного контролю.
За 12-бальною шкалою оцінюють навчальні досягнення учнів 2-4-х класів з предметів інваріантної складової трьох освітніх галузей змісту початкової загальної освіти.
Щомісячне оцінювання за ведення зошитів відмінене.
Зіставимо в таблиці застосовність способів оцінювання навчальних досягнень учнів у початковій школі:
СПОСОБИ ОЦІНЮВАННЯ
навчальних досягнень учнів у початковій школі
Вербальний | За 12-бальною шкалою |
1-й клас | |
+ | – |
2-4-й класи | |
Предмети інваріантної складової змісту початкової загальної освіти:
Предмети варіативної складової змісту початкової загальної освіти | Предмети інваріантної складової змісту початкової загальної освіти таких освітніх галузей*:
|
* Педагогічна рада навчального закладу вправі ухвалити рішення про вербальне оцінювання навчальних досягнень учнів 2-х класів з усіх предметів.
Задля об'єктивності й точності оцінювання доцільно керуватися такими критеріями, як:
- якість знань (міцність, повнота, глибина, узагальненість, системність, дієвість)
- сформованість ключових і предметних компетентностей, способів навчальної діяльності (виконання за зразком, за аналогією, в нових ситуаціях)
- досвід елементарної творчої діяльності (частково-пошуковий і пошуковий рівні)
- досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього світу, до інших людей, до самого себе.
Недопустимою є заміна оцінок іншими зовнішніми атрибутами (зірочками, квіточками, прапорцями тощо).
За гіперпосиланнями можна також проглянути тезисно зміни в орієнтовних вимогах щодо оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи з таких предметів, як: