Про вибір учителем методів навчання дізналися зі статистичного дослідження, яку провів Інститут освітньої аналітики на виконання листа МОН України від 28.04.2017 року № 1/11-4179.
Дослідженням, яке оприлюднене 21.01.2018, охоплено 200 загальноосвітніх навчальних закладів з усіх регіонів України.
Перелік закладів для участі в досліджені визначено за репрезентативною вибіркою, сформованою пропорційно структурі мережі ЗНЗ різного типу, їх розміщення та підпорядкування.
Щодо вивчення навчальних предметів та організації освітнього процесу
Вибір методу навчання
Більшість учителів-респондентів використовують під час уроків традиційні методи:
- робота з підручником (83,7%)
- словесні діалогічні методи (70,4%).
Нові методики — нові можливості активного пізнання
Запитання як навчальний інструмент
Метод проектів, рекомендований оновленими навчальними програмами, інколи застосовують понад 71% опитаних вчителів.
- Учителі віком до 30 років надають перевагу груповій роботі і роботі учнів з підручником.
- Для вчителів віком від 31 до 40 років пріоритетом залишається робота з підручником і словесні діалогічні методи.
- Учителі віком від 41 до 50 років найчастіше надають перевагу роботі з підручником і пропонують учням роботу в групах.
Лише незначна частка опитуваних часто використовують під час навчання ігрові методи і пропонують учням підготовку проектів.
Вчителі нечасто використовують інноваційні методи навчання, оскільки не навчені з ними працювати.
Більше 60% вчителів застосовують словесні монологічні й наочні у їхньому виконанні методи навчання.
Майже 70% респондентів запрошують на уроки гостей (фахівців, експертів, представників професійних чи соціальних груп).
3,1% опитуваних ніколи не застосовують на уроках словесні монологічні методи навчання.
Більше 60% учителів постійно задають учням однакові чи однотипні завдання або поєднують різні форми завдань. Інколи використовують групові форми роботи на уроках або пропонують учням завдання різної складності більше 50% вчителів.
2% респондентів наголошують, що ніколи не використовують на уроках загальнокласні однотипні завдання.
Більшість респондентів зазначили, що найчастіше на уроках співпрацюють з усіма категоріями учнів. Проте майже кожен десятий з опитуваних зазвичай працює на уроках лише з учнями з високим рівнем навчальних досягнень.
Вибір засобів підготовки до уроків
При підготовці до уроків більшість респондентів використовують матеріали:
- розроблені іншими вчителями
- знайдені в інтернеті
- зі спеціалізованих педагогічних сайтів, форумів і періодичних видань.
У навчальних закладах міст респонденти найчастіше використовують матеріали для уроку з інтернету і надруковані за рахунок батьківських коштів.
У школах сільської місцевості опитувані найчастіше користуються наявними у бібліотеці матеріалами.
Відсоток респондентів, які мають розроблену особисто навчальну програму, майже однаковий серед учителів усіх кваліфікаційних категорій, окрім учителів-спеціалістів.
Лише 3,1% респондентів зазначили, що мають власні або написані у співавторстві підручники, з них:
- третина спеціалісти І категорії
- інші — спеціалісти вищої кваліфікаційної категорії.
За дослідженням Інституту освітньої аналітики «Діяльність учителів загальноосвітніх закладів» на виконання листа МОН України від 28.04.2017 року № 1/11-4179