Натомість моніторинг (від лат. monitor — той, що попереджає, наглядає, нагадує) — це збір та аналіз інформації, прогноз динаміки розвитку певних явищ.
Отож за моніторингу успішності в школі передбачають:
- збір інформації про стан успішності учнів
- прогнозування основних тенденцій
- розроблення рекомендацій для підвищення успішності.
Що в державному стандарті базової освіти
Чому рейтингування
Одним із основних об’єктів моніторингу успішності є учнівська оцінка.
Оцінка — це характеристика успіху учня, виражена в балах.
Дванадцятибальна система оцінювання стала деякою мірою наступницею п’ятибальної. І за десятирічний досвід упровадження 12-бальної системи оцінювання можна виокремити певні труднощі:
|
– хтось вважає достатній рівень «недостатнім» для своєї дитини – інших задовольняє і середній бал | |
|
Звісно, у цьому є логіка, адже діти, які успішні з певного предмета, найчастіше й беруть участь у тематичних змаганнях. Але офіційно предметні конкурси й олімпіади — це позашкільна діяльність, а тому їх не враховують у тематичному та семестровому оцінюванні |
Окрім того, у традиційній системі оцінювання динаміка засвоєння знань та особистісного розвитку за певний проміжок часу не є очевидною. Тому, щоб компенсувати недоліки традиційного оцінювання, заклади освіти впроваджують рейтингові системи, які дають змогу в першу чергу самому учневі оцінити свій розвиток.
♥ Наказ про перевірку класних журналів
Звідки перейняли рейтингову систему
Рейтингову систему, засновану на кваліметричному підході, перейняли зі США.
Кваліметрія — наука про методи кількісної оцінки якості чогось.
Окрім того, саме в американський освіті започаткована система оцінювання не лише навчальної діяльності дитини, але й усього шкільного життя (позашкільна активність, участь у конкурсах та інше).
Комплексний підхід до оцінювання досягнень дитини у вигляді рейтингової системи наразі вдало використовують і деякі українські школи.
Рейтинг — це показник оцінки діяльності, популярності, авторитету якоїсь особи чи групи, що визначається місцем, яке вони посідають серед собі подібних.
Які рейтинги складають
Однозначно затвердженого алгоритму рейтингування немає:
- в одному варіанті при складанні рейтингу навчальних досягнень учнів використовують узагальнені результати адміністративних контрольних зрізів
- в іншому — вираховують середній бал семестрових або річних оцінок з предметів.
За допомогою певних математичних дій вираховують такі показники навчальної успішності:
- рейтинг класу у навчальному закладі
- рейтинг кожного учня в класі та школі
- середній бал успішності окремо по школі кожного ступеня
- середній бал успішності з кожного предмета
- середній бал успішності кожного вчителя-предметника та класовода.
Свій алгоритм складання навчальних рейтингів розробили у Славутицькій загальноосвітній школі № 1.
Результати, представлені у вигляді діаграм, графіків, таблиць, дають змогу відстежити динаміку розвитку навчальної діяльності, як-от:
- учитель-«предметник» наочно бачить динаміку успішності учнів зі свого предмета, зіставляє рівень навчальних досягнень учнів у межах одного предметного циклу (наприклад, математика, фізика)
- класний керівник — простежує рейтинг учнів і класів за певний період.
У комплексному рейтингу, окрім навчальних досягнень, оцінюють і позашкільну діяльність та виховні аспекти:
Оцінювання позашкільної діяльності | Оцінювання виховання та поведінки учня |
участь учня у класних та загальношкільних заходах | дотримання правил внутрішнього розпорядку школи |
виконання доручень класного керівника | поведінка на уроках та перервах |
участь у роботі учнівського самоврядування | дотримання ділового стилю одягу та правил особистої гігієни |
участь в олімпіадах, конкурсах учнівської творчості та МАН | дотримання порядку у приміщенні |
участь у спортивних змаганнях, результативність виступів | ставлення до чергування по класу, по школі |
участь у роботі гуртків, факультативних занять, спортивних секцій | участь у суспільно-корисній праці класу або школи |
«Як підготувати батьків та першокласника до школи»
Провадимо рейтингову систему
Звісно, із рейтингами часто пов’язані резонансні дискусії і серед учителів, і серед батьків. Але серед основних переваг рейтингових систем:
- чітко визначені критерії
- можливість для учнів одразу бачити свої здобутки та, реагуючи, поліпшувати результати.
Для лідерів рейтингів це беззаперечне визнання в колективі та додатковий стимул для розвитку.
Та рейтингова система оцінювання навчальних досягнень учнів має свої недоліки у зв’язку з тим, що:
- під час моніторингу вивчаємо лише статус учня, але не причини (а тому, зафіксувавши слабкий рівень успішності учня, педагог має застосувати інші методи, щоб зрозуміти, чому учень має проблеми у навчанні)
- ідеї порівняння і змагальності, закладені у рейтинговій системі, можуть бути причиною:
– психологічного травмування слабких у навчанні учнів, негативно впливаючи на їхню мотивацію
– нездорової конкуренції.
Тож до питання оголошення результатів рейтингу варто підходити виважено.
Рейтинги мають бути у вільному доступі, але щоб запобігти ймовірним негативним явищам:
- для широкого кола оголошують лише лідерів
- інформацію про повний рейтинг надають за запитом.
Велика аналітична робота за кваліметричного підходу в моніторинговій роботі має сенс лише тоді, коли результати рейтингування будуть використані на практиці. Тому під час обговорень педагогічний колектив має визначати шляхи корекції успішності:
|
– додаткових індивідуальних консультацій – методи диференційованого чи індивідуального підходів на уроках – розроблення додаткового дидактичного матеріалу тощо |
|
|
За матеріалами Ганни Колесової,
методиста Славутицького міського методичного центру,
Київська обл.