Свідоцтво досягнень — оцінювання учнів за вимогами НУШ
Свідоцтво досягнень
Свідоцтво досягнень учня — це документ, який дає розгорнуте уявлення про навчальний поступ дитини в школі. Свідоцтво досягнень не містить оцінок у балах з предметів, натомість розгорнуто окреслює рівень сформованості наскрізних умінь та результатів навчання, за якими можна простежити навчальний поступ учнів/учениць.
Свідоцтво досягнень — це:
- форма повідомлення учневі/учениці та батькам про формувальне оцінювання
- зрозумілий документ для батьків, що дає розгорнуте уявлення про навчальний поступ їхньої дитини у навчальному році.
Оцінювання результатів навчання учнів
Свідоцтво досягнень: 1, 2, 3, 4 клас
Міністерство освіти і науки України в методичних рекомендаціях щодо оцінювання учнів 1–4 класів опублікувало оновлені свідоцтва досягнень для учнів початкових класів. Відповідні документи затверджені офіційним наказом Міносвіти.
У свідоцтві досягнень потрібно надавати розгорнуту характеристику результатів навчання учнів та учениць, які вони здобули протягом навчального року. Окремо передбачають свідоцтво досягнень для двох циклів навчання — для 1–2 та 3–4 класів.
Свідоцтво досягнень містить такі пункти:
- Характеристика навчальної діяльності;
- Характеристика результатів навчання з окремих освітніх галузей;
- Рекомендації вчителя;
- Побажання батьків/осіб, що їх замінюють.
Система оцінювання
Результат оцінювання у свідоцтві досягнень учнів 1, 2, 3, 4 класів рекомендовано виражати вербальною оцінкою. У 1-2 класах — вербальною оцінкою. А в 3–4 класах — або вербальною, або рівневою. Рекомендовано характеризувати процес навчання доброзичливим, лаконічним, чітким, об'єктивним, конкретним оцінювальним судженням.
Провідною зміною в системі шкільного оцінювання є підхід до вираження оцінки. Зокрема, на заміну узагальненій бальній оцінці навчальних досягнень учнів з предмета/курсу МОН рекомендує використовувати вербальну оцінку окремих результатів навчання учнів початкових класів, яка окрім оцінювального судження про досягнення може ще називати і рівень результату навчання.
Водночас «вербальну і рівневу оцінку можна виражати як усно, так і письмово. Рівень результату навчання рекомендовано визначати з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами — «початковий» (П), «середній» (С), «достатній» (Д), «високий» (В)», — наголошують у Міносвіти.
У методичних рекомендаціях міститься Орієнтовна рамка оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів. Вона дозволяє забезпечити об’єктивність і точність результату оцінювання та покликана допомогти формувати оцінювальні судження та визначати рівень результату навчання.
Зокрема, кожен заклад освіти може розробляти та фіксувати загальні положення щодо оцінювання результатів навчання учнів у освітній програмі та конкретизувати їх у частині положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти. Особливості організації оцінювання в певному класі може ініціювати вчитель і їх затвердять на засіданні педагогічної ради закладу.
Важливим моментом є те, що оцінка учня є конфіденційною інформацією, яка має бути доступною лише для учня та його батьків.
Свідоцтво досягнень: 5, 6, 7, 8, 9 клас НУШ
Результати семестрового та річного оцінювання фіксують у класному журналі та Свідоцтві досягнень.
Свідоцтво досягнень складається з двох частин:
1. Характеристика навчальної діяльності. Тут учителі оцінюють рівень сформованості наскрізних умінь в учня / учениці наприкінці навчального року. Йдеться про розуміння прочитаного, висловлення власної думки, критичне і системне мислення, ініціативність тощо.
Оцінок у цьому розділі свідоцтва досягнень немає. Учитель лише визначає один із рівнів сформованості того чи того уміння: «Має значні успіхи», «Демонструє помітний прогрес», «Потребує уваги і допомоги». Заповнювати цю частину свідоцтва досягнень вчителі можуть колегіально або це може робити класний керівник.
2. Характеристика результатів навчання. У цьому розділі свідоцтва досягнень виставляють бали за навчальні предмети / інтегровані курси щосеместру й за рік. Спочатку вчитель виставляє бал за окремі групи результатів навчання, які визначено в Державному стандарті базової освіти. Загальна оцінка за семестр формується на підставі чотирьох оцінок за групами результатів, а річна — на основі семестрових.
Наприклад, в українській мові є такі групи результатів навчання:
- • усно взаємодіє; працює з текстом;
- • письмово взаємодіє;
- • досліджує мовлення.
Як заповнювати свідоцтво досягнень: зразок
У першій частині свідоцтва досягнень вчитель позначає відомості про сформованість певних результатів навчання. У другій те ж саме, але вже деталізовано з різних дисциплін. А у частині «Рекомендації вчителя» писатиме про те, що і як варто покращити учениці чи учню.
Зразок заповнення свідоцтва досягнень учня 1, 2, 3, 4, 5-9 класу — на початку статті
Що пишуть батьки у свідоцтві досягнень? У ньому батьки записують власну думку про результати навчання їхніх дітей. Окрім того, вони можуть висловити побажання щодо подальшої співпраці зі школою.
Свідоцтво досягнень учня можуть підписувати учитель класу, батьки учня і директор школи. Оригінали документів будуть зберігати батьки учнів.
З огляду на різні освітні потреби учнів / учениць і поглиблення освітніх втрат і розривів МОН рекомендує вчительству гнучко проводити оцінювання результатів навчання учнів. Підходи до оцінювання в різних класах закладу загальної середньої освіти можуть мати відмінності, спрямовані на реалізацію освітньої програми закладу освіти та автономії вчителя. Свідоцтво досягнень є інструментом, що дає змогу реалізовувати гнучкі підходи до оцінювання результатів навчання учнів.