Свідоцтво досягнень — оцінювання учнів за вимогами НУШ

Автор
директор Рівненського ліцею № 18, тренер НУШ, супервізор, зовнішній експерт Державної служби якості освіти України
Свідоцтво досягнень — документ, який дає розгорнуте уявлення про навчальний поступ дитини в школі. У яких класах НУШ цей документ обов'язковий та як його заповнювати — у статті

 

Свідоцтво досягнень

Свідоцтво досягнень учня — це документ, який дає розгорнуте уявлення про навчальний поступ дитини в школі. Свідоцтво досягнень не містить оцінок у балах з предметів, натомість розгорнуто окреслює рівень сформованості наскрізних умінь та результатів навчання, за якими можна простежити навчальний  поступ учнів/учениць.

Свідоцтво досягнень — це:

  • форма повідомлення учневі/учениці та батькам про формувальне оцінювання
  • зрозумілий документ для батьків, що дає розгорнуте уявлення про навчальний поступ їхньої дитини у навчальному році.

Оцінювання результатів навчання учнів

Свідоцтво досягнень: 1, 2, 3, 4 клас

Міністерство освіти і науки України в методичних рекомендаціях щодо оцінювання учнів 1–4 класів опублікувало оновлені свідоцтва досягнень для учнів початкових класів. Відповідні документи затверджені офіційним наказом Міносвіти.

У свідоцтві досягнень потрібно надавати розгорнуту характеристику результатів навчання учнів та учениць, які вони здобули протягом навчального року. Окремо передбачають свідоцтво досягнень для двох циклів навчання — для 1–2 та 3–4 класів.

Свідоцтво досягнень містить такі пункти:

  • Характеристика навчальної діяльності;
  • Характеристика результатів навчання з окремих освітніх галузей;
  • Рекомендації вчителя;
  • Побажання батьків/осіб, що їх замінюють.

Система оцінювання

Результат оцінювання у свідоцтві досягнень учнів 1, 2, 3, 4 класів рекомендовано виражати вербальною оцінкою. У 1-2 класах — вербальною оцінкою. А в 3–4 класах — або вербальною, або рівневою. Рекомендовано характеризувати процес навчання доброзичливим, лаконічним, чітким, об'єктивним, конкретним оцінювальним судженням.

Провідною зміною в системі шкільного оцінювання є підхід до вираження оцінки. Зокрема, на заміну узагальненій бальній оцінці навчальних досягнень учнів з предмета/курсу МОН рекомендує використовувати вербальну оцінку окремих результатів навчання учнів початкових класів, яка окрім оцінювального судження про досягнення може ще називати і рівень результату навчання.

Водночас «вербальну і рівневу оцінку можна виражати як усно, так і письмово. Рівень результату навчання рекомендовано визначати з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами — «початковий» (П), «середній» (С), «достатній» (Д), «високий» (В)», — наголошують у Міносвіти.

У методичних рекомендаціях міститься Орієнтовна рамка оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів. Вона дозволяє забезпечити об’єктивність і точність результату оцінювання та покликана допомогти формувати оцінювальні судження та визначати рівень результату навчання.

Зокрема, кожен заклад освіти може розробляти та фіксувати загальні положення щодо оцінювання результатів навчання учнів у освітній програмі та конкретизувати їх у частині положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти. Особливості організації оцінювання в певному класі може ініціювати вчитель і їх затвердять на засіданні педагогічної ради закладу.

Важливим моментом є те, що оцінка учня є конфіденційною інформацією, яка має бути доступною лише для учня та його батьків.

Свідоцтво досягнень: 5, 6, 7, 8, 9 клас НУШ

Результати семестрового та річного оцінювання фіксують у класному журналі та Свідоцтві досягнень.

Свідоцтво досягнень складається з двох частин:

1. Характеристика навчальної діяльності. Тут учителі оцінюють рівень сформованості наскрізних умінь в учня / учениці наприкінці навчального року. Йдеться про розуміння прочитаного, висловлення власної думки, критичне і системне мислення, ініціативність тощо.

Оцінок у цьому розділі свідоцтва досягнень немає. Учитель лише визначає один із рівнів сформованості того чи того уміння: «Має значні успіхи», «Демонструє помітний прогрес», «Потребує уваги і допомоги». Заповнювати цю частину свідоцтва досягнень вчителі можуть колегіально або це може робити класний керівник.

2. Характеристика результатів навчання. У цьому розділі свідоцтва досягнень виставляють бали за навчальні предмети / інтегровані курси щосеместру й за рік. Спочатку вчитель виставляє бал за окремі групи результатів навчання, які визначено в Державному стандарті базової освіти. Загальна оцінка за семестр формується на підставі чотирьох оцінок за групами результатів, а річна — на основі семестрових.

Наприклад, в українській мові є такі групи результатів навчання:

  • • усно взаємодіє; працює з текстом;
  • • письмово взаємодіє;
  • • досліджує мовлення.

Як заповнювати свідоцтво досягнень: зразок

У першій частині свідоцтва досягнень вчитель позначає відомості про сформованість певних результатів навчання. У другій те ж саме, але вже деталізовано з різних дисциплін. А у частині «Рекомендації вчителя» писатиме про те, що і як варто покращити учениці чи учню.

Свідоцтво досягнень — оцінювання учнів початкової школиЗразок заповнення свідоцтва досягнень учня 1, 2, 3, 4, 5-9 класу — на початку статті

Що пишуть батьки у свідоцтві досягнень? У ньому батьки записують власну думку про результати навчання їхніх дітей. Окрім того, вони можуть висловити побажання щодо подальшої співпраці зі школою.

Свідоцтво досягнень учня можуть підписувати учитель класу, батьки учня і директор школи. Оригінали документів будуть зберігати батьки учнів. 

Свідоцтво досягнень: СКАЧАТИ

З огляду на різні освітні потреби учнів / учениць і поглиблення освітніх втрат і розривів МОН рекомендує вчительству гнучко проводити оцінювання результатів навчання учнів. Підходи до оцінювання в різних класах закладу загальної середньої освіти можуть мати відмінності, спрямовані на реалізацію освітньої програми закладу освіти та автономії вчителя. Свідоцтво досягнень є інструментом, що дає змогу реалізовувати гнучкі підходи до оцінювання результатів навчання учнів.

 



зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді