Протидія булінгу в закладі освіти

Автор
експерт з питань освіти, Київ
Як протидіяти булінгу в закладі освіти та як його попередити – читайте у статті
Освітня субвенція — 2025Лист МОН «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти»
       Скачати  

             

Як протидіяти булінгу

З’ясуємо спочатку значення термінів. Визначення булінгу містить стаття 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Булінг (цькування) – це діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Як запобігти булінгу в школі

Типові ознаки булінгу в закладі освіти:

  • систематичність (повторюваність) діяння;
  • наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі;
  • дії/бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Розглянемо, як протидіяти булінгу в школі, хто має реагувати на випадки булінгу і як саме.

Протидія булінгу: хто організовує

Субʼєктами реагування на випадки булінгу в закладах освіти є:

  • Служба освітнього омбудсмена;
  • органи місцевого самоврядування;
  • засновники закладів освіти/уповноважені ними органи;
  • керівники та інші працівники закладів освіти;
  • служби у справах дітей;
  • центри соціальних служб;
  • територіальні органи (підрозділи) Нацполіції.

Протидія булінгу — зона відповідальності директора школи.  Частиною 3 статті 26 розділу ІІІ Закону України «Про освіту» визначено, що керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень:

  • затверджує положення про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладі освіти з урахуванням Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми та Порядку реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми, затверджених КМУ, забезпечує його оприлюднення, обов’язкове ознайомлення з ним працівників закладу та здійснює контроль за його виконанням;
  • розглядає усні та письмові заяви (скарги, повідомлення) про випадки насильства або жорстокого поводження з дитиною в закладі освіти протягом однієї доби з моменту надходження та у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження невідкладно повідомляє про це батьків, інших законних представників дитини, а також письмово повідомляє уповноважений підрозділ органу Національної поліції України та службу у справах дітей;
  • сприяє проходженню особами, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною, стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження, відповідної програми для таких осіб.

Положення про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладі освіти заклад освіти зобов’язаний оприлюднити на своєму веб-сайті (ч. 2 ст. 30 розділу ІІІ Закону України «Про освіту»).

Корисні ресурси

Про антибулінг на сайті МОН 

Освітній серіал «Школа без цькувань» на платформі «Дія. Цифрова освіта» з двох частин: перша — для освітян, друга — для батьків

Протидія булінгу в закладі освіти

З’ясуємо, як протидіяти булінгу в закладах освіти керівникам та вчителям.

Порядок реагування на скаргу, подану дитиною чи її батьками на АІКОМ

У жовтні 2024 року МОН впровадило опцію швидкого повідомлення про випадки булінгу на платформі АІКОМ. Дитина чи її батьки мають можливість надіслати електронну скаргу про випадок булінгу і тим самим залучити до вирішення проблеми керівництво школи та, за потреби, поліцію. Така опція дає можливості закладам освіти оперативно реагувати на повідомлення про булінг та підтримувати контакт із представниками поліції.

Розглянемо порядок дій директора закладу освіти.

  1. Зайти на платформу АІКОМ під обліковим записом закладу освіти.
  2. Обрати на платформі АІКОМ розділ «Заяви про булінг».
  3. Переглянути, чи є нові заяви.
  4. Якщо заява відкрита: ознайомитися з нею та відповідно до Порядку реагування на випадки булінгу скликати комісію. Використовувати інформацію в заяві суто в інтересах дитини. Комісії ухвалити рішення про вжиття заходів, за потреби залучити шкільного психолога та поліцію.
    Якщо заява анонімна: ознайомитися з нею та діяти відповідно до наявної інформації. Якщо зазначено клас, у якому трапився булінг, то провести урок із психологом для цього класу та додатково обговорити з вчителями заходи для поліпшення атмосфери в класі. Якщо клас не зазначено, то провести антибулінгові заходи для всієї школи.
  5. Заповнити розділ «Коментарі» в заяві, щоб повідомити поліцію про заплановані та реалізовані кроки для розв’язання ситуації.

Зверніть увагу! Якщо за 24 години після подачі заяви директор не відреагує на неї, то вона автоматично відправиться в обласне управління ювенальної поліції.

Протидія булінгу: дії вчителя

Працівник закладу освіти у разі, якщо виявить булінг, зобов’язаний:

  • негайно вжити заходів, аби припинити небезпечний вплив;
  • за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної/швидкої медичної допомоги;
  • за потреби звернутися до територіального органу (підрозділу) Нацполіції;
  • повідомити директора закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу.

Відповідальність за булінг

Статтею 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено відповідальність за булінг учасників освітнього процесу. Булінг (цькування) тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

⇒ Відповідальність за булінг в закладі освіти

Конфлікти в школі: що може зробити вчитель

⇒ Булінг у школі: в небезпеці педагог

Які правила попередження булінгу

Як попередити булінг? Як спрацювати на випередження?

Насамперед директор закладу освіти має створити у закладі безпечне освітнє середовище.

У Законі України «Про освіту» визначено, що таке безпечне освітнє середовище. Це сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема і шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (булінг (цькування).

Права та обов’язки учасників освітнього процесу
щодо попередження та протидії булінгу
відповідно до статей 53—55 Закону України «Про освіту»

Права

Обов’язки

Здобувачі освіти (учні)

  • захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти
  • проходження відповідної програми для осіб, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною, стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження
  • поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм
  • повідомляти керівництво закладу освіти про факти насильства або жорстокого поводження з дітьми, а також стосовно інших учасників освітнього процесу

Педагогічні працівники (вчителі)

  • захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю
  • поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу
  • захищати здобувачів освіти під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психологічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам
  • у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з дитиною:
    • вжити невідкладних заходів для припинення насильства або жорстокого поводження з дитиною
    • за потреби надати домедичну допомогу, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги та звернутися до органів Нацполіції
    • повідомити керівника закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників дитини, яка вчинила насильство або жорстоке поводження, та дитини, яка постраждала від насильства або жорстокого поводження
  • у разі вчинення жорстокого поводження з дитиною керівником закладу освіти — невідкладно повідомити про це засновника закладу освіти та/або уповноважений ним орган (особу)

Батьки здобувачів освіти (учнів)

  • подавати керівнику закладу освіти (у разі вчинення жорстокого поводження з дитиною керівником закладу освіти — засновнику закладу освіти та/або уповноваженому ним органу (особі) усні та письмові заяви (скарги, повідомлення) про випадки насильства або жорстокого поводження з дитиною, а також стосовно інших учасників освітнього процесу, вимагати невідкладного (протягом однієї доби з моменту надходження) реагування на такі випадки
  • виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля
  • поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу

Заходи з профілактики та протидії булінгу

Керівник заклад у освіти має забезпечити розроблення плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти. Заходи планують за результатами моніторингу стану освітнього середовища в закладі освіти. Це можуть бути зустрічі, бесіди, консультації, лекції, круглі столи, тренінги, конкурси, спільні перегляди та обговорення тематичних відеосюжетів, матеріалів масмедіа, літературних творів, особистого досвіду, запрошення гостей, рольові ігри тощо.

Батьків та учнів слід ознайомити з інформаційними матеріалами щодо булінгу та способів реагування на нього. Важливо пояснювати дітям, чому булінгу не місце в школі.

Часто учні бояться розповісти вчителю про серйозність ситуації – їх лякає страх осуду чи погіршення ситуації. Учителі мають відігравати роль довіреної особи, до якої учень може звернутися в разі булінгу й отримати підтримку та допомогу.

Для того щоб вчасно помітити цькування, вчителі мають стежити за поведінкою учнів під час уроків, контролювати взаємини в класі на перервах, звертати увагу на емоції та поведінку учнів, їхній стан здоров’я та зовнішній вигляд, спостерігати за учнями з групи ризику.

Пропонуємо також скористатися покроковою інструкцією для директора «Як створити недискримінаційне середовище у школі», яку опубліковано на сайті ДСЯО. Інструкцію розроблено в межах ініціативи «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe).

Якщо у ході спостережень або спілкування з учасниками освітнього процесу виявлено ознаки дискримінації чи упереджень, то структурувати дії та надалі запобігти дискримінації у школі допоможуть 5 кроків:

  1. Проаналізувати ситуацію – зібрати відомості від сторін, на яких впливає ситуація, дані про релевантні законодавчі норми, правила, міжнародні стандарти, позитивний досвід в аналогічних чи схожих ситуаціях, а також врахувати наявні соціальні, культурні та економічні умови.
  2. Визначити сторони проблеми і чи є щодо цих сторін (осіб або груп осіб) упередження.
  3. Виявити потреби сторін, згрупувати їх. Виявити та врахувати позиції різних груп людей: різного віку, статі, стану здоров’я, національності тощо. Це потрібно, щоб оцінити вплив ситуації на різні групи осіб. Пересвідчитись, що всі заінтересовані сторони висловили свою позицію і були почуті.
  4. Розробити варіанти рішень. Пересвідчитись, чи були враховані потреби та інтереси всіх сторін та оцінено різницю впливу і наслідків рішення на різні групи дітей, інших учасників освітнього процесу.
  5. Провести моніторинг та оцінювання результатів.

Протидія булінгу в школі: нормативні документи та посібники

Даємо перелік нормативних документів, які визначають заходи з профілактики та протидії булінгу:

Зверніть увагу! Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми» від 06.06.2024 № 3792-IX було внесено зміни, зокрема, до законів України «Про охорону дитинства» та «Про освіту».

В умовах війни, коли відбувається масова евакуація та переміщення дітей, сімей з дітьми, значно зростає загроза життю і здоров’ю дітей, а також ризик жорстокого поводження з ними, вчинення стосовно них адміністративних чи кримінальних правопорушень. Тож ЮНІСЕФ, Мінсоцполітики та МВС зібрали рекомендації щодо виявлення та реагування на випадки жорстокого поводження з дітьми в умовах воєнного стану.

У пригоді стане навчально-методичний посібник «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти». Його розробили МОН, ІМЗО, ГО «Ла Страда-Україна», Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) за фінансової підтримки Європейського Союзу. У посібнику висвітлено показники профілактики насильства в освітньому середовищі, методи його дослідження та умови створення безпечного освітнього простору.



зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді