Адаптація дитини до дитячого садка: вдало пройдемо разом
Що таке адаптація
Суть адаптації полягає в процесі пристосування людини до нових умов та обставин життєдіяльності. Це може бути житло, місце роботи, колектив, транспорт або просто новий телефон. Будь-яка зміна навколо людини спричиняє потребу пристосовуватися – адаптуватися. Легкість, тривалість, результат адаптації залежать від стану фізичного та ментального здоров’я, мотивації та показників адаптивності – здатності пристосовуватися до змін в соціальному й фізичному середовищі. Адаптація тісно пов’язана з такими якостями, як стресостійкість, емоційна стабільність, резильєнтність, здатність до відновлення.
👧АДАПТАЦІЯ: тренінг для батьків👩👨
Механізм адаптації спрацьовує однаково, як у дорослих, так у дітей.
Адаптація до дитячого садка: стосується всіх
Адаптація в садочку є доволі вираженим стресом для дитини. Спробуємо розібратися: хто до чого пристосовується і як зробити цей період природним, ледь відчутним, швидким та мінімально травматичним.
В процесі адаптації дитини до дитячого садка задіяні всі: дитина, її батьки (родина) та вихователі групи (педагогічна команда).
Для дитини, яка вперше йде до садочка — це повна невідомість. І сприймати її слід як гарну передумову. У батьків і педагогів є взаємні очікування, бачення того, як має бути. Тут важливі повага, довіра, спільні узгоджені дії, відкритість та прозорість комунікації, прагнення чути один одного, готовність діяти в інтересах дитини.
Не менш важливим є позиціювання: в процесі адаптації дитини до садочка ведучим є педагог. Важливо знайти слова, що допоможуть налаштувати батьків на конструктивну взаємодію; продемонструвати доброзичливість та зацікавленість в успішній адаптації дитини до дитячого садка; познайомитися особисто та провести підготовчу роботу.
Адаптація до дитячого садка: що може завадити і як це попередити
Педагоги
Що заважає ПЕДАГОГУ | Причина | Як подолати/усунути |
Упереджене ставлення до молодих батьків
| Попередній не дуже вдалий досвід взаємодії з батьками вихованців.
| Пригадати досвід взаємодії з батьками, який на Вашу думку був особливо вдалим. Проаналізувати. Спробувати виокремити, що саме вплинуло на якість взаємодії. Застосовувати це. |
Емоційна втома, виснаження | Відпочинок. Практики відновлення. Фіксація на позитивних моментах та внутрішньому відчутті вдячності. Вправляння навички піклування про себе (правило маски, маленькі приємності для себе та ін.) | |
Відсутність внутрішніх сил для переконання батьків | Відмовитися від стереотипного мислення («всі батьки однакові», «хіба можна покластися на сучасних батьків?», «їм аби дитину віддати» та ін.) | |
Хибне уявлення про відстороненість батьків в адаптації дитини до садочка. | Відсутність емоційного контакту з батьками.
| Не поспішати з висновками. Ініціювати спілкування. Ставити відкриті запитання про дитину. Цікавитися думкою батьків: що помітили, яке враження в цілому, що б ви зробили в інший спосіб, змінили, покращили та ін.. |
Закрита позиція батьків | Активізовувати батьків через модель запитання: «Мені б дуже допомогло, якби ви мені розказали, описали, пояснили, дали більше інформації про…, поділилися досвідом як ви реагуєте, коли ваша дитина засмутилася, що ви робите разом, що з цього подобається найбільше дитині, а вам ….тощо». |
Батьки
Що заважає БАТЬКАМ | Причина | Як подолати/усунути (що порадити батькам) |
Розповіді про негативний досвід інших батьків в процесі адаптації дитини до дитячого садка (часто гіперболізований та непідтверджений). | Батьківська тривожність
| Відсторонитися від деструктивних джерел (чати, люди). Шукати та вивчати тему «Що я можу зробити для того, щоб моя дитина легко адаптувалася до дитячого садочка» |
Гіперопіка дитини
| Дати собі відповідь на запитання: «З якою метою (для чого, чому) я організовую для дитини дошкільну освіту (відвідування садочка)?». Повторювати її. | |
Недостатня поінформованість «чого очікувати» в процесі адаптації | Завчасно і в процесі адаптації ставити багато запитань. Підходити до питання адаптації з партнерською позицією (Ось це робите Ви, а що можу зробити Я? Як краще?). Проговорювати можливі зміни в поведінці та емоційному стані дитини. Відпрацьовувати сценарії спільних дій. | |
Невдалий досвід із власного дитинства. | Реальне життя. | Постаратися забути. Не «притягувати» досвід: ваша дитина не ви і йде в інший садок, і в інші часи. Багато чого змінилося. На краще! Проговорити і позбавитися власних страхів. Від батьків – чесна розповідь, що саме непокоїть, тривожить, викликає побоювання. Від адміністрації ЗДО та вихователів групи: повага до досвіду; серйозність сприйняття: це не вигадки і не забаганки — це те, на чому вибудовується довіра та конструктивна взаємодія; розповіді про те, як нині влаштовано життя дитини в садочку, про цінності і очікування, що вони будуть спільними; розмови про свою роботу і про очікування від батьків, дисципліну (організованість), особисті кордони, правила та алгоритми дій в звичайному режимі та у випадку підвищеної небезпеки під час перебування дитини в садочку. |
Період адаптації в дитячому садку для кожної родини є індивідуальним і неповторним. Ніхто не може наперед визначити і гарантувати, як саме пройде адаптаційний період у дитячому садку. Проте педагоги й батьки можуть і мають зробити все залежне від них для того, щоб сприяти легкій адаптації дитини.
Як адаптувати дитину до садочка
Адаптація до дитячого садка — це важливий і непростий період для всієї родини. Щоб він пройшов якомога легше, варто звернути увагу на кілька ключових факторів, що залежать від дитини, батьків і педагогів.
Дитина
Адаптація буде легшою, якщо дитина:
- має досвід перебування з іншими дорослими, не лише з батьками.
- регулярно спілкується з однолітками, наприклад, на дитячих майданчиках, у парках чи на святах.
- відвідує гуртки, секції, дитячі клуби або розвивальні центри.
Батьки
Щоб допомогти дитині, батькам важливо:
- розуміти суть дошкільної освіти, мати адекватні уявлення і очікування щодо результатів;
- мати позитивне ставлення до садочка, адже уявлення батьків про вихователів і заклад впливають на дитину;
- сприймати дитину об'єктивно: знати її сильні та слабкі сторони, враховувати стан здоров'я;
- налаштовувати дитину на позитив: розповідати, що в садочку на неї чекають радісні та цікаві справи;
- виявляти в сім'ї ціннісне ставлення до всіх співробітників дитячого садка, особливо — до вихователів групи;
- демонструвати розуміння важливості усіх дитячих справ у садочку;
- дотримуватися спільного з педагогами плану дій на період адаптації в дитячому садку.
Педагоги
Адаптація пройде успішно, якщо педагоги:
- впевнені у своїх діях, відчувають підтримку керівництва та колег;
- знайомляться з дитиною та батьками до початку відвідування садочка;
- розробляють спільний із батьками план на період адаптації;
- працюють у спокійному темпі та створюють комфортну атмосферу для дитини.
Типи адаптації дитини до дитячого садка
Тип адаптації | Ключові ознаки | Тривалість |
Легка | Швидко звикає до режиму. Спокійно прощається з батьками. Має хороший апетит. Дружньо спілкується з вихователями та дітьми. | 1–2 тижні |
Середньої складності | Настрій мінливий (то легко відпускає батьків, то сумує). Чекає, коли її заберуть через 1-2-3 години перебування у садочку. Апетит нестабільний, залежить від страви. Потребує постійного контакту з вихователем (тримається за руку, проситься на руки), інколи ревнує до інших дітей. Поступово, але несміливо йде на контакт з іншими дітьми, а також опановує простір групи. Покращення помітне через 2-4 тижні від початку відвідування садочка. | 2–4 тижні |
Важка | Дитина тривалий час (4 і більше тижнів) не може спокійно відпустити вранці батьків; плаче, сумує. Не реагує на вихователя. Відмовляється грати з іншими дітьми. Погано або зовсім не їсть. Час перебування в дитячому садку не збільшується. Потребує постійної включеності дорослого. | 4+ тижні |
Що зробити, щоб адаптація була успішною:
- за результатами першого тижня відвідування разом із батьками оцініть процес адаптації та, за необхідності, скорегуйте план спільних дій;
- якщо адаптація має ознаки середньої складності чи важкої, проаналізуйте разом з батьками фактори впливу на процес адаптації дитини до дитячого садка та відкорегуйте їх;
- якщо в період адаптації до дитячого садка відбулася пауза (від 5 днів), починайте відлік адаптаційного періоду наново з моменту відновлення відвідування.
Висновок. Що таке адаптація в дитячому садку
Адаптація до дитячого садка — це процес пристосування до умов та темпоритму перебування в закладі дошкільної освіти.
- Адаптуються діти: бути в садочку, бути на відстані від батьків, бути разом з іншими дітьми.
- Адаптуються батьки: бути на відстані від своєї дитини, бути на роботі чи займатися іншими важливими справами, поки дитина здобуває дошкільну освіту.
- Адаптуються вихователі: бути з новим колективом дітей, бути з новим колективом батьків, жити щасливе професійне «дошкільне» життя.
Адаптація в дитячому садку — справа важлива, відповідальна та достатньо складна, а найголовніше – орієнтовно визначена в часі. Та якщо підготуватися, об’єднатися, налаштуватися на позитивний результат, то адаптація дитини до дитячого садка пройде успішно та швидко.