Психологічна підтримка учнів, батьків та педагогів під час війни

Автор
HR Manager в компанії Zutobi, клінічна психологиня, КПТ-консультантка
Які техніки психологічної підтримки використовувати, щоб зберегти психічне здоров’я та підвищити адаптаційні можливості людини до складних умов та життя у стані тривоги, невизначеності та стресу
 Організовуємо роботу атестаційної комісіїПсихологічні техніки самодопомоги та допомоги дітям  
           Скачати

Психологічна підтримка — це…

Психологічна підтримка — це система допомоги та супроводу, спрямована на підтримку емоційної стабільності, зниження рівня стресу та підвищення психологічної стійкості. У складні моменти психологічна підтримка допомагає людині віднайти опору та сили, щоб продовжувати рухатися вперед. Це може бути коротка розмова з психологом, підтримка від близьких або щирі слова розуміння.

Під час війни психологічна підтримка стає важливою не тільки для збереження психічного здоров’я, але й для підвищення адаптаційних можливостей людини до нових непростих умов. Учасники освітнього процесу стикаються з викликами, пов’язаними з небезпекою, невизначеністю та втратами, і тому психологічна підтримка є дієвим інструментом допомоги у подоланні труднощів.

Психіка не здатна довго перебувати під великим тиском, тому вона намагається витіснити почуття, які ми не маємо можливості повноцінно пережити тут і зараз в умовах кризи. Це призводить до виникнення різноманітних психологічних проблем, впоратися з якими самотужки буває складно. До того ж, негативний вплив стресу здійснюється не лише на наше психічне здоров’я, але й на фізичний стан усього організму. У цей непростий час звертатися за психологічною підтримкою, могти бути опорою собі та близьким — мастхев в умовах воєнного сьогодення.

Психологічна підтримка учасників освітнього процесу під час війни

Учасники освітнього процесу — це педагоги, учні та батьки. Кожен із них у період війни зустрічається та відчуває різні форми стресу, тривоги та психологічного навантаження.

Психологічна підтримка учасників освітнього процесу під час війни — це психологічний супровід і турбота про кожного з них, оскільки війна змінила звичний ритм життя і принесла тривогу й невизначеність у кожен дім і сім’ю.

Психологічну підтримку учасникам освітнього процесу можуть надавати шкільні психологи, консультанти, соціальні працівники, а також інші фахівці (наприклад, запрошені зовні), які спеціалізуються на кризовій допомозі.

Психологічна підтримка учнів під час війни

Психологічна підтримка учнів під час війни — це порятунок для їхньої незміцнілої психіки, що ще не  може достатньо самостійно опрацьовувати отриманий досвід. Воєнна реальність — звуки вибухів, втрата дому або близьких, постійна загроза безпеці — стає для дитини важким тягарем, з яким важко впоратися без допомоги дорослих.

Оскільки психіка дітей ще розвивається, то реакції на стрес можуть бути незвичними для дорослих, але нормальними за цих ненормальних умов: замкнутість, дратівливість, агресія, плаксивість, регрес у поведінці. У таких обставинах важливо бути з дитиною поруч, підтримувати та допомагати розпізнати і розуміти свої почуття. Для цього помічними стануть щирі відкриті й уважні розмови, ігри, творчість або спеціальні техніки, які допомагають зняти напругу.

Психологічна підтримка дітей під час війни зосереджується на кількох ключових аспектах:

  1. Емоційна підтримка — допомога в розпізнаванні та вираженні почуттів, зокрема страху, тривоги, суму.
  2. Соціальна підтримка — збереження соціальних контактів, навіть у змінених умовах: онлайн-навчання, спілкування на відстані, пошук нових друзів.
  3. Нормалізація почуттів — допомога дітям у розумінні, що їхні почуття та переживання є природними реакціями на незвичні обставини. Усім почуттям є місце і всі стани дитині будуть прийняті з любовʼю та турботою.

Психологічна підтримка педагогів під час війни

Психологічна підтримка під час війни потрібна і педагогам. Для них кожен день — це новий потенційний виклик, а кожен учень потребує уваги та підтримки. На це потрібно багато внутрішнього ресурсу, адже вчителі не лише навчають, але й природньо стають для учнів прикладом стійкості та надії.

Вчителі можуть відчувати великий тиск через відповідальність, яка лягає на них. Педагоги повинні не тільки забезпечити навчальний процес, але й підтримувати учнів у ситуаціях, які викликають емоційний дискомфорт. Психологічна підтримка вчителів під час війни спрямована на допомогу їм у збереженні власної емоційної рівноваги та здатності виконувати професійні обов’язки, памʼятаючи про час на себе та відновлення. Адже лише той, хто має ресурс та опору, може стати підтримкою для інших.

Ще складніше педагогам тоді, коли вони самі є постраждалими — переселенцями або тими, хто втратив житло чи близьких. Тому надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу є процесом комплексним та таким, що вимагає індивідуального підходу залежно від обставин.

Психологічна підтримка педагогів під час війни включає:

  • Емоційне відновлення — підтримка в обробці власних емоційних реакцій та переживань.
  • Підтримка професійної ідентичності — допомога вчителям у розвитку та збереженні своєї професійної ролі.
  • Розвиток навичок саморегуляції — техніки роботи зі стресом, тривогою та емоційним виснаженням, щоб зберегти ресурс для доброго самопочуття та допомоги учням.

Психологічна підтримка вчителів під час війни є важливою для забезпечення якості освіти, адже педагоги зберігають стійкість та спроможність підтримувати інших тільки тоді, коли їм самим достатньо психологічної підтримки, допомоги та внутрішніх ресурсів.

Психологічна підтримка батьків

Батьки часто опиняються в ролі першої «психологічної допомоги» для своїх дітей. Однак і вони потребують підтримки, оскільки також стикаються зі стресом, страхом за життя та майбутнє своєї родини. Психологічна підтримка батьків спрямована на підвищення їхньої здатності розуміти свої емоції, керувати ними та допомагати своїм дітям справлятися з труднощами. Консультації для батьків є основною формою допомоги батькам

Основні напрями психологічної підтримки батьків:

Навчання навичкам комунікації — як правильно говорити з дітьми про війну, як відповідати на їхні запитання та тривоги.

Робота з власними емоціями — як справлятися з власним страхом і тривогою, щоб не передавати їх дітям.

Підтримка у створенні стабільного середовища — навіть у мінливих умовах батьки можуть і мають створювати для дітей певну передбачуваність і підтримку, що допоможе знизити рівень стресу.

Пошук ресурсів — батькам важливо знати, що може підтримати їх, що приносить задоволення і розслаблення, та використовувати це щодня.

Психологічні техніки для підтримки учнів і подолання стресу

Дихальні вправи. Вчити дітей глибокого дихання. Дихання животом заспокоює нервову систему й допомагає зняти напругу. Вдих має бути коротшим за видих. Наприклад за схемою «глибокий вдих через ніс на 1-2-3» -> «затримка дихання на 1-2-3» -> «видих через рот якомога повільніше на 1-2-3-4-5-6».

Малювання емоцій/страхів. Дітям легше виражати почуття через малюнки. Це допомагає зняти стрес і зрозуміти, що вони відчувають.

Картки з емоціями. Дітям важливо навчитися розпізнавати й називати свої емоції. Використання карток із зображенням різних емоцій допомагає дітям зрозуміти, що вони відчувають.

Техніка «Стоп і подумай». Коли дитина відчуває злість або тривогу, пропонуйте їй зупинитися і подумати: «Чи дійсно це так страшно, як я думаю?». Ця техніка допомагає зменшити імпульсивну поведінку і заохочує до аналізу своїх думок перед діями.

Список ресурсів. Створіть разом з дитиною список приємних активностей, з яких можна буде обирати справи, коли присутній поганий настрій чи стан.

Позитивна думка замість негативної. Ідея в тому, щоб навчити дитину замінювати негативні (некорисні) думки на позитивні або реалістичні. Наприклад, думку «Я не зможу зробити завдання» можна замінити на: «Я постараюся, і, якщо щось не вийде, попрошу про допомогу».

Техніка «безпечного місця». Уявлення безпечного місця, де дитина почувається спокійно та захищено. Це може бути ліс, сад, пляж, вигадана планета або кімната в домі, куди дитина може «потрапити», заплющивши очі в моменти потреби.

Гра з улюбленими іграшками. Під час гри дитина відновлює почуття контролю над ситуацією, що зменшує тривожність.

 Фізична активність. Прості вправи чи танці допомагають вивільнити енергію й зняти емоційну напругу.

Психологічні техніки самодопомоги для дорослих у стані стресу

Прогресивна м'язова релаксація. Почергово напружувати й розслабляти м'язи — це допомагає зняти фізичний стрес і зосередитися на власному тілі.

Медитація усвідомленості. Практики майндфулнес допомагають зосередитися на теперішньому моменті й відпустити тривоги про майбутнє. Це означає вчитися спостерігати за своїми думками й почуттями, не оцінюючи їх.

Складання плану дій. Визначати чіткі маленькі кроки на сьогодні, завтра, післязавтра. Планування підвищує відчуття контролю над життям.

Техніка «стоп». Коли виникає відчуття паніки чи тривоги, сказати собі «стоп», зробити глибокий вдих і зосередитися на конкретних діях, які варто зараз виконати.

Час для себе. Виділити щодня час на те, що приносить задоволення (читання, слухання музики, прогулянка).

Переосмислення негативних думок. Коли виникає тривога або страх, запитати себе: «Чи є докази, що підтверджують мої думки?» і «Чи можу я розглянути ситуацію з іншого боку?». Ця техніка допомагає змінити автоматичні негативні думки на більш реалістичні й корисні.

Модель «Думка емоція дія». Ця техніка допомагає аналізувати зв'язок між думками, емоціями і діями. Коли людина відчуває стрес чи тривогу, вона розглядає, яка думка передувала емоціям, і як ці думка та емоційний стан впливають на її дії.

Планування приємних подій. Ця техніка допомагає долати депресію та тривогу. Плануємо певну активність, яка приносить задоволення або розслаблення, навіть якщо в цей момент важко знайти час або бажання для цього. Маленькі кроки до приємних подій підвищують настрій і знижують рівень стресу.



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді