Що таке педагогічна діагностика та які критерії оцінювання досягнень дітей важливі

Автор
експерт з дошкільної освіти, д-р пед. наук, професор
Нетиповий погляд на діагностику знань дітей дошкільного віку. Міркування про те, які критерії оцінювання знань дітей важливі, як часто і навіщо оцінювати дітей у дошкільному закладі. Перегляньте унікальні відеозаписи, щоб поміркувати разом із колегами, надихнутися новими ідеями та не потонути в тотальному оцінюванні дітей.
Освітня субвенція — 2025   «Так» і «Ні» під час підготовки дитини до школи
 
   Скачати  

             

Діагностика дітей дошкільного віку

Діагностика дітей дошкільного віку буває:

  • психологічна
  • педагогічна
  • медична

Для забезпечення якості освіти нашим педагогам, управлінцям, науковцям важливо розібратися з тим, що таке «педагогічна діагностика» і чим вона відрізняється від медичної чи психологічної.

🎲 Педнавантаження, штатний розпис і табелювання

Психологічна діагностика дітей дошкільного віку

Психологічна діагностика дитини дошкільного віку – це процес оцінки та вимірювання психологічних особливостей дитини у віці від 3 до 6-7 років. Вона спрямована на виявлення:

  • рівня розвитку пізнавальних процесів
  • особливостей емоційно-вольової сфери
  • рівня розвитку особистісних якостей
  • готовності до шкільного навчання:

Психологічна діагностика дошкільника має на меті:

  • виявити індивідуальні особливості розвитку дитини
  • виявити можливі проблеми та відхилення у розвитку
  • скласти індивідуальний план розвитку та корекції
  • визначити готовність дитини до навчання у школі
  • надати рекомендації батькам та педагогам

Психологічна чи медична діагностика иає проводитися з відома батьків дитини, адже йдеться про можливий діагноз з усіма наслідками передусім для родини вихованця. Тому  педагог, який постійно працює з дитиною і помітив певне відходження від норми, має повідомити про це батькам і запропонувати зустріч з вузькими фахівцями чи психологом. 

Діагностика рівня знань дітей в ЗДО (ДНЗ)

Діагностика рівня знань дітей в ЗДО (ДНЗ) — це іншими словами педагогічна діагностика. Тож діагностика рівня знань дітей в ДНЗ (педагогічна діагностика) – це процес систематичного вивчення та оцінювання рівня розвитку дитини у сферах, важливих для її успішного навчання та виховання.  

Почнімо із запитань. Кому потрібна діагностика знань-умінь-навичок дитини за кожним із пунктів програми, наприклад? Чи варто все це фіксувати й узагальнювати? Поміркуймо разом. 

Педагог не ставить діагнозів, йому немає необхідності проводити спеціальне дослідження, щоб виявити, хто з дітей не вміє рахувати/малювати/ мити руки/гратися разом тощо. Можливо, для якоїсь звітності й важливо виставити в таблицях значки «плюс, мінус» або позначити  жовтим/червоним/зеленим кольором знання-уміння-навички чи якісь показники стосовно кожної дитини в групі. Але вихователь лише частково орієнтується на ці показники. Насправді в ідеалі педагог орієнтується на щоденні прояви. Він бачить ці прояви стосовно кожної дитини. І реагує на них миттєво, а не чекає, коли настане час моніторингу. Проте його основний процедурний інструмент – очі, які сприймають все, що відбувається у групі дітей, і здатність подумки співвіднести побачене з віковими особливостями й освітньо-виховними  нормативами. Тож одне з найважливіших умінь для педагога – вміння спостерігати, рефлексувати. На жаль, це останнє, чого навчають студентів у педагогічних вишах. 

Педагогічна діагностика як неформальна, але обов’язкова частина педагогічної діяльності вихователя, означає передусім щирий інтерес і  повагу до дитини: мені цікаво, хто ти, який ти. Перш, ніж виховувати тебе, я хочу побачити, що у тебе вже є в душі, розумі, досвіді. Вихователю дуже важливо навчитися делікатно бути присутнім в житті кожної дитини, не заважати їй жити, набувати свій досвід.

Діагностика рівня знань дітей в ДНЗ: критерії оцінювання

У системі дошкільної освіти критеріями оцінювання успішності дитини зазвичай вважають показники програми на кінець певного вікового періоду. Проте не все так однозначно, і ви чудово знаєте це з практики роботи. Та й критеріїв-показників відповідно до програми стільки, що перевіряти-оцінювати їхню сформованість можна безкінечно. Та чи потрібно?

Що ж є важливим у питанні критеріїв оцінювання дітей? Перегляньте відео, щоб отримати коментар:

Тож найперше маємо пам’ятати про переважання індивідуальних особливостей дитини над віковими. Знати, що в межах одного вікового періоду діти можуть показувати дуже істотні відмінності в рівні розвитку. І в одному випадку це не буде показником низького рівня чи відставання, а в іншому — не буде проявом обдарованості.

Діагностика рівня знань дітей в ЗДО (ДНЗ): як часто проводити

Перегляньте відео, щоб отримати відповіді на запитання:

  • коли оцінювати дітей?
  • які прояви у дитини важливо відстежувати?
  • яку динаміку відстежувати націлено?

Акцентуємо увагу на тому, що важливо спостерігати та оцінювати індивідуальний поступ дитини, орієнтуючись на теми, які діти проживають разом із педагогами упродовж навчального року. Тож завершилася тема — аналізуємо, наскільки цю тему засвоєно. Такий підхід нагадує формувальне оцінювання в Новій українській школі.

Діагностика знань дітей дошкільного віку: інструментарій

У цьому розділі подано традиційний інструментарій, що використовують у ЗДО. Вихователь-методист спільно з педагогічним колективом обирає або розробляє методичний інструментарій, за допомогою якого:

  • отримує цілісне уявлення про рівень розвиненості та вихованості дітей певної вікової категорії
  • зіставляє фактично досягнуті результати з очікуваними
  • раціонально планує розвивальну роботу.

У переліку — назви інструментів для діагностики рівнів знань дітей у ДНЗ (ЗДО), які можна використовувати з певною конкретною метою. Є картки-пам'ятки для педагога, а також назви методик для обстеження дітей та опитувальників для батьків. Ви обираєте для себе оптимальну кількість методів діагностики — так, щоб це було доцільно і реально застосувати. Діагностика рівнів знань дітей, як вже було зазначено, — не самоціль і не вирішальний показник якості дошкільної освіти.

Анкети й тести

Стануть у пригоді під час роботи з педагогічними працівниками та батьками для вивчення індивідуальних особливостей дітей

Опитувальники

Знадобляться для проведення бесід із дітьми для виявлення їхніх знань про навколишнє середовище

Індивідуальні картки

Використовуйте для фіксації результатів спостереження за поведінкою, емоційними реакціями дитини під час різних видів діяльності, а також відомостей, отриманих під час моніторингових досліджень і діагностичної роботи

Зведені картки

Зручна форма для систематизації інформації, зібраної про кожну дитину, аналізування рівня розвитку дітей певних вікових груп

Базовим компонентом дошкільної освіти регламентовано, що узагальненим результатом освітньої роботи є сформованість компетенцій дошкільника за кожним освітнім напрямом.

МОНІТОРИНГ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ

Довідкова таблиця «Методи моніторингу індивідуальних особливостей розвитку дітей»

План проведення моніторингу індивідуальних особливостей розвитку дітей на рік

Довідкова таблиця «Порівняння понять: діагностика, моніторинг, аналіз, контроль»

Опитувальник для педагогів і батьків «Визначення індивідуальних особливостей розвитку дитини»

Анкета для батьків «Визначення здібностей дитини»

Картка моніторингу індивідуальних особливостей розвитку дитини

Картка індивідуального освітнього маршруту дитини (бланк)

ОЦІНЮВАННЯ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ

Паспорт здоров’я

Карта діагностування розвитку основних рухів дітей

Пам’ятка «Оцінювання фізичного розвитку дітей»

ДІАГНОСТИКА ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ

Картка виявлення найважливіших ознак типу вищої нервової діяльності дитини

Картка нервово-психічного розвитку дитини раннього віку

Нормативна карта розвитку (за Надією Коротковою, Петром Нєжновим)

Нормативна карта розвитку «Творча ініціатива»

Нормативна карта розвитку «Ініціатива як уміння ставити мету і проявляти вольове зусилля»

Нормативна карта розвитку «Комунікативна ініціатива»

Нормативна карта розвитку «Пізнавальна ініціатива — допитливість»

ВИВЧЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ РАННЬОГО ВІКУ

Завдання для вивчення динаміки досягнень дитини раннього віку із сенсорно-пізнавального розвитку на рік

Зведена картка аналізування рівня досягнень дітей раннього віку із сенсорно-пізнавального розвитку за рік

Комплекс вправ для вивчення рівня сенсорного розвитку дитини раннього віку

ВИВЧЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Молодша та середня групи

Картка спостережень за розвитком дитини

Картка спостережень за поведінкою дитини

Опитувальник для визначення рівня знань дітей четвертого року життя про об’єкти і явища природи

Опитувальник для визначення рівня знань дітей п’ятого року життя про об’єкти і явища природи

Критерії визначення рівня знань дітей про об’єкти і явища природи

Індивідуальні картки для перевірки знань дітей п’ятого року життя

Картка вивчення пізнавального розвитку дитини п’ятого року життя

Індивідуальний маршрут розвитку дитини

Старша група

Опорна карта «Діагностування рівня розвитку дітей шостого (сьомого) року життя» (з наочними матеріалами)

Картка діагностування рівня розвитку дітей шостого (сьомого) року життя

Пам’ятка «Показники сформованості ігрових умінь дітей шостого (сьомого) року життя»

Картка спостереження за творчою грою

Картка спостереження за іграми з правилами

Опитувальник для виявлення знань дітей шостого (сьомого) року життя про об’єкти і явища природи

Індивідуальні картки для перевірки знань дітей шостого (сьомого) року життя

Картка вивчення пізнавального розвитку дитини шостого (сьомого) року життя

Картка визначення рівня сформованості соціальної компетенції дитини шостого (сьомого) року життя

Рівні сформованості соціальної компетенції дітей шостого (сьомого) року життя

Зведена картка аналізування рівня сформованості компетенцій дітей шостого (сьомого) року життя за освітніми лініями

Зведена картка визначення динаміки досягнень дітей шостого (сьомого) року життя за рік

ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКА ЗА КВАЛІМЕТРИЧНОЮ МОДЕЛЛЮ

Методичні рекомендації щодо оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі

Протокол оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку

Кваліметрична модель оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку

Інструкція до кваліметричної моделі оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку

Протокол оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку (бланк)

Програма оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку

Кваліметрична модель оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку (з діаграмою «Невикористані резерви розвитку дитини старшого дошкільного віку)

Результати моніторингу рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку (з діаграмою)

іагностика рівня знань дітей в днз


зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді