Радник Міністра освіти і науки Іванна Коберник зауважила: «Є низка спільних змін, які торкнуться всіх предметів: в оновлених програмах буде забраний обов’язковий розподіл кількості годин на кожну тему. Вчитель зможе вирішувати сам — скільки часу якій темі приділити. Також в усіх вище названих предметах була значна частина важкої і непотрібної дітям теорії, яку програма вимагала не тільки вивчати, а й перевіряти знання учнів: музичні терміни, точні визначення художніх жанрів, невідповідна віковим особливостям дітей історія Олімпійських ігор… Тепер теорія буде забрана, або (як історія Олімпійських ігор) перенесена в старші класи та інші предмети».
Зміни підтримав заступник міністра Павло Хобзей: «Діти шести-дев’яти років мають малювати, творити і рухатися, а не заучувати на вказаних предметах теоретичні знання».
Суттєві зміни передбачають внести до програми з фізичної культури, зокрема запропоновано:
- вилучити з вимог до рівня загальної підготовки учнів пересування на лижах і ковзанах
- замінити танцювальні кроки рухами ритмічної гімнастики та імпровізаційними вправами
- використовувати дихальну гімнастику
- збагатити сучасними іграми розділ «Активний відпочинок»
- вилучити ігри, що не відповідають віковим можливостям дітей та можуть призвести до травмування.
У програмі з трудового навчання пропонують надати педагогам більшу свободу у виборі тем і матеріалів для роботи. Очікують вилучити з програми теми, на реалізацію яких доводиться не лише залучати додаткові кошти батьків, а й вишукувати матеріали. «Ці теми не будуть заборонені, але перестануть бути обов’язковими. Вчитель із батьками зможе вирішити, які саме проекти реалізовуватимуться на уроках трудового навчання» — повідомила головний спеціаліст відділу середньої освіти МОН Алевтина Лотоцька.
Схвальні відгуки отримали зміни, запропоновані до програми з мистецтва. Так, передбачають відмінити частину тем, що лишилися з радянських часів, а натомість пропонують додати на розгляд творчість місцевих художників та музикантів.
У програмі з образотворчого мистецтва мають намір спростити мову викладу, надати педагогові більше можливостей обирати теми, організовувати уроки так, щоб діти не вивчали теорію жанрів і видів мистецтва, а отримували задоволення від своєї творчості й розвивали внутрішню мотивацію.
Зауважили також, що чинна програма з музичного мистецтва чи найбільше переповнена теорією, причому складною і часом зайвою. Тому запропонували відмовитися від надмірної категоризації та термінології, значної кількості творів радянського періоду (ідеологічних), а також російських народних пісень. Натомість мають додати твори сучасних українських композиторів. Окрім того, передбачають надати педагогові можливість обирати на власний розсуд 50% музичних творів, а не 10%.
Нагадаємо, що розвантаження та оновлення програм відбувається відповідно до чинного Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2011 № 462. Наприкінці липня оновлені програми розгляне для затвердження Колегія МОН. А на їх основі мають розробити нові орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів та методичні рекомендації до оновлених програм.
За матеріалами Міністерства освіти і науки України
Початкова школа
- Засоби навчання Нової української школи: початкові класи
- Чи складна формула математичної компетентності молодшого школяра
- Формування читацької компетентності учнів початкової школи
- Який він — нестандартний урок у початковій школі
- З досвіду STEM-освіти у початкових класах
- Організація внутрішньошкільного контролю в початковій школі
- Реагуємо вчасно на порушення мовлення дітей у початковій школі
- Про виховну роботу вчителя початкових класів
- Обдаровані діти у початковій школі: виявлення та етапи роботи
- Робота з батьками учнів початкової школи в системі розвивального навчання