Ганна Новосад: Освітнє диво України — стійкість і творчість педагогів
Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Колишня міністерка освіти і науки України Ганна Новосад у великому інтерв’ю для Цифрового видавництва Експертус розповіла про головні виклики, з якими сьогодні стикається українська освіта, та поділилася баченням її майбутнього в умовах війни. «Українська освіта тримається завдяки стійкості педагогів і креативності громад», — основна теза, яку розкриває Ганна Новосад.
Цивільний захист та охорона праці: 7 чеклістів для перевірки
Освіта на лінії фронту
За словами Ганни Новосад, оцінити стан української освіти зараз неможливо узагальнено: ситуація в регіонах кардинально різниться. Якщо у Львівській області школи працюють офлайн, то на Харківщині, Запоріжжі чи Херсонщині навчання відбувається переважно дистанційно.
«Найбільший виклик сьогодні — це війна і її наслідки. Уже четвертий навчальний рік поспіль діти прифронтових регіонів мають обмежений доступ до офлайн освіти», — зазначила вона.
Освітні втрати — не провина вчителів
Ганна Новосад наголосила: насамперед потрібно визнати, що освітні втрати є. Проте звинувачувати педагогів у цьому неправильно.
«Як можна вимагати результатів, якщо діти проводять уроки в укриттях по кілька годин на добу під час тривог? Ми маємо шукати рішення спільно — спрощувати програми, давати більше позашкільних можливостей», — сказала ексміністерка.
Вона розповіла, що очолюваний нею фонд Save Education реалізує програму подолання освітніх втрат, у якій за два роки взяли участь понад 50 тисяч дітей із Дніпропетровської, Запорізької, Чернігівської та Харківської областей.
Децентралізація і роль громад
Ганна Новосад відзначила, що саме спроможність місцевих громад визначає, як працює школа чи садок.
«Без активних органів місцевого самоврядування держава не зможе якісно відновлювати освіту. Міністерство з Києва не проконтролює, як зробили укриття чи організували навчання в Миколаївській області», — сказала вона.
Водночас колишня міністерка зауважує, що війна спричинила часткове повернення до централізації: «Деякі процеси знову змістилися до центру, хоча за законом освіта залишається на рівні громад».
Нерівність між регіонами зростає
За словами Новосад, різниця у доступі до якісної освіти між регіонами поглиблюється. «Харківщина четвертий рік в онлайні. Херсонщина й Запоріжжя мають лише поодинокі школи, де можливо змішане навчання», — пояснила вона. «Ми не можемо робити вигляд, що війни немає і ми впроваджуємо НУШ по всій країні однаково».
Міжнародна допомога і співпраця з бізнесом
Ганна Новосад наголосила, що українська освіта, як і держава загалом, значною мірою залежить від міжнародного фінансування. Водночас вона переконана: бізнес може відіграти більшу роль у підтримці шкіл, зокрема через впровадження корпоративних або чартерних закладів — моделі, поширеної у США та Європі.
«Бізнес міг би інвестувати у програми психоемоційної підтримки для дітей і вчителів. Це те, чого зараз бракує», — додала вона.
Перегляньте інтерв'ю:
8 кроків для розвитку освіти: ключові рішення від Ганни Новосад
Кроки / рішення | Що робити? | Цілі, які мають бути досягнуті | |
1 | Визнати освітні втрати й шукати рішення спільно | Не замовчувати втрати, а інтегрувати, спрощувати навчальні програми та змінювати підходи до оцінювання | Шукати спільні рішення, інтегруючи програми та надаючи більше позашкільних можливостей |
2 | Підтримати школи прифронтових регіонів | Створювати безпечні умови для коротких офлайн-занять (у підвалах, модульних приміщеннях) для відновлення доступу до освіти | Відновити доступ до освіти, забезпечивши хоча б кілька годин офлайну навіть у прифронтових громадах |
3 | Надати пріоритет допомозі прифронтовим громадам | Зосередити ресурси на підтримці шкіл, учителів і дітей, які перебувають ближче до фронту (диверсифікована політика) | Уникнути ілюзії «як до війни» та надати цільову допомогу найбільш постраждалим регіонам |
4 | Розвивати співпрацю громад з освітянами | Місцева влада й директори мають діяти в тісній співпраці, плануючи освітні ініціативи разом із громадами | Знаходити спільні рішення, ставлячи в пріоритет дітей, що допомагає триматися у війні |
5 | Залучати підлітків до життя громади | Створювати можливості для соціалізації, позашкільних активностей та участі в справах громади | Формувати середовище, де діти відчувають себе потрібними, що зменшує міграцію і втрату людського потенціалу. Україні потрібні освідчені люди, спроможні боротися і відбудовувати країну |
6 | Запровадити корпоративні (чартерні) школи | Делегувати управління закладами освіти недержавним партнерам (університетам, бізнесу, ГО) | Пришвидшити відновлення та підвищити якість освіти через залучення зовнішніх партнерів |
7 | Розвивати програми психоемоційної підтримки | Інвестувати не лише в інфраструктуру, а й у ментальне здоров’я дітей і педагогів (залучати бізнес) | Забезпечити необхідну психоемоційну підтримку, яку держава поки не може надати в повному обсязі |
8 | Підвищити роль і статус педагога | Забезпечити гідну оплату, професійний розвиток і суспільне визнання освітян | Переоцінити важливість педагогів для суспільства та їхню витривалість, забезпечивши їм належний статус |
Ці кроки підкреслюють необхідність диверсифікації освітньої політики, пріоритетності прифронтових регіонів та залучення недержавних партнерів (бізнесу, ГО) для вирішення поточних викликів. Ключовий акцент — на безпеці, ментальному здоров'ї та суспільному визнанні педагогів.
Погляд у майбутнє
- Ганна Новосад вважає, що вже сьогодні українська система освіти демонструє «справжнє диво стійкості»:
ми не зазнали колапсу, попри всі обставини. Це заслуга наших педагогів; - український досвід у відновленні, адаптації освітньої системи до масштабних викликів має бути поширений у світі.
Через 10 років я хотіла б бачити систему, яка зможе адаптуватися до потреб кожної дитини і по-новому оцінює роль учителя в суспільстві», — підсумувала вона.
На завершення, відповідаючи на бліц-запитання, ексміністерка назвала три слова, якими описує сучасну українську освіту: стійкість, творчість і оптимізм.

