Як фіксувати динаміку розвитку дитини з ООП в журналі спостережень

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр №2» Рівненської міської ради
Одна з основних функцій асистента вчителя – спостереження за дитиною з особливими освітніми потребами. Результати спостережень він фіксує у відповідному журналі чи щоденнику. З’ясуємо, у якій формі його ліпше вести, що зазначати, аби записи допомогли команді супроводу розробити або за потреби скоригувати індивідуальну програму розвитку дитини

Спостереження за учнем з ООП функція команди супроводу

Одним із основних завдань команди психолого-педагогічного супроводу учня з особливими освітніми потребами (далі  команда супроводу) є збір інформації про особливості розвитку учня, його освітні потреби, труднощі, можливості та інтереси. Інформацію збирають як у ході розроблення індивідуальної програми розвитку, так і на етапах її реалізації та моніторингу виконання. Найпопулярніший метод збору інформації  спостереження.

У Примірному положенні про команду психолого-педагогічного супроводу учня з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої освіти, затвердженому наказом МОН від 08.06.2018  609  редакції наказу МОН від 29.05.2025  787; далі Положення про команду супроводу), зазначено, що спостереження за учнем є однією з основних функцій команди супроводу.

Хто веде спостереження за учнем з ООП

З’ясуємо, хто з членів команди супроводу веде спостереження за учнем з ООП та розглянемо у таблиці суть цієї функції.

Суть та мета спостереження за учнем з ООП
відповідно до Положення про команду супроводу

Член команди супроводу

Суть і мета функції спостереження

Пункт Положення

Вчителі, які викладають навчальні предмети (інтегровані курси)

Спостерігають за учнем під час освітнього процесу та проводять оцінку його розвитку з метою визначення потреби в наданні підтримки першого рівня та подальшого розроблення ІПР або надання інших рекомендацій

п. 2 розділу IV

Асистент вчителя

Спостерігає за учнем з метою вивчення його індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів, потреб та можливостей.

За результатами спостереження інформує членів команди супроводу про виявлені індивідуальні особливості, інтереси, потреби та можливості учня

п. 3 розділу IV

Практичний психолог

Спостерігає за учнем під час освітнього процесу та оцінює його розвиток з метою визначення потреби в наданні підтримки першого рівня або надання інших рекомендацій

п. 4 розділу IV

Вчителі спеціальної освіти (вчитель-логопед, сурдопедагог, тифлопедагог, олігофренопедагог, вчитель-реабілітолог)

Спостерігають за учнем з ООП під час освітнього процесу та оцінюють його розвиток з метою визначення потреби в наданні підтримки першого рівня або надання інших рекомендацій (лише штатні працівники ЗЗСО).

Надають інформацію членам команди супроводу про особливості психофізичного розвитку учня, його освітні потреби

п. 6 розділу IV

Асистент учня з ООП

Спостерігає за станом здоров’я учня з ООП та інформує членів команди супроводу про потреби учня

п. 8 розділу IV

 

Отже, всі названі в таблиці фахівці так чи інакше долучаються до ведення спостережень за учнем з ООП. Дані спостережень використовують під час перегляду ІПР та для корекції освітнього процесу.

Хто є ключовими особами у спостереженні за дитиною з ООП

Ключовими особами у спостереженні за дитиною з ООП є асистент вчителя та вчитель, адже саме вони щодня безпосередньо працюють з дитиною. Їхню роль описано у Методичних рекомендаціях «Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами» від МОН та УІРО (2024 р.). Зазначено, що спостереження веде вчитель або асистент учителя. Результати спостережень можуть допомогти вчителю в оцінюванні навчальних досягнень дитини. Також ці результати далі обговорюють з учасниками команди супроводу, аби визначити доцільність стратегій навчання та оцінювання.

Хто веде журнал спостереження за дитиною з ООП

У Методичних рекомендаціях «Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами» від МОН та УІРО зазначено, що асистент учителя спільно з учителем або самостійно веде спостереження за розвитком учня з ООП, під час якого фіксує досягнення, динаміку розвитку дитини, перепони, які трапляються під час освітнього процесу, тощо. Спостереження за учнем проводять за попередньо визначеними вчителем чи іншими фахівцями показниками.

Де саме фіксувати результати спостережень нормативними документами чітко не визначено. Однак МОН згадує про такий обов’язок у щорічних методичних рекомендаціях щодо організації освітнього процесу дітей з ООП.

Так, у Методичних рекомендаціях щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році (додаток до листа МОН від 26.08.2025  1/10258-22) згадується документ для фіксації спостережень і хто його веде: в умовах дистанційного навчання асистент вчителя веде щоденник спостережень за дитиною з ООП для відстеження динаміки її розвитку та оцінки рівня досягнення цілей навчання, визначених ІПР.

Щоденник спостережень чи журнал спостережень є логічним інструментом для моніторингу динаміки розвитку дитини з ОПП. В основному веде його асистент вчителя.

Журнал спостереження за дитиною з ООП дає змогу створити цілісне уявлення про індивідуальні особливості, потреби та можливості дитини, допомагає розробити чи удосконалити індивідуальну програму розвитку дитини (ІПР).

Оскільки результати спостережень є важливою основою для індивідуалізації навчання учнів з ООП, вчитель аналізує записи в журналі, узагальнює їх, наприклад на засіданні команди супроводу, на основі них коригує ІПР. Користуватися записами журналу спостережень можуть фахівці ІРЦ задля перегляду ІПР, внесення змін у корекційну роботу.

Із ключовими спостереженнями в журналі можуть ознайомлюватися і батьки дитини, особливо якщо записи використовують для ІПР чи іншої індивідуалізації освітнього процесу дитини.

Інформація, зафіксована в журналі спостереження за дитиною з ООП, є конфіденційною. Доступ до журналу спостережень може бути лише у членів команди супроводу, за потреби  у батьків.

Журнал спостереження: вимоги до ведення

Форма журналу спостереження за дитиною з ООП нормативно не визначена. Утім є методичні рекомендації, а також матеріали з досвіду роботи фахівців, які можна враховувати.

Що фіксувати в журналі спостереження

У Рекомендаціях щодо особливостей організації освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році (додаток до листа МОН від 06.09.2022  1/17666-25) зазначено, що в процесі спостереження вчителі фіксують таку інформацію:

  • темп виконання завдань, рівень розуміння;
  • реакція на інструкції;
  • здатність концентруватися на завданні;
  • стосунки з однолітками;
  • залученість учня під час виконання групових завдань;
  • емоційний стан (прояви тривожності, замкнутості, надмірної збудженості);
  • труднощі, які виникають під час виконання завдань, а також який характер мають виявлені під час спостереження труднощі – постійний чи ситуативний;
  • особливості поведінки. 

Форма журналу спостережень

Форма журналу спостережень асистента вчителя не затверджена на рівні МОН. Утім зразки журналу спостережень пропонують фахівці вишів, обласних ІППО. Друковані варіанти такого журналу можна придбати у книгарнях. Рішення про те, який варіант обрати, ухвалює заклад освіти.

У методичних вказівках «Психолого-педагогічні основи діяльності асистента вчителя, асистента вихователя закладів освіти» від ДВНЗ «Ужгородський національний університет» рекомендується вести індивідуальний журнал спостереження для кожної дитини з ООП, а не один на весь клас.

Журнал спостережень може мати такі графи:

  • ПІБ учня
  • дата спостереження
  • тема уроку / предмет
  • академічні навички
  • поведінка на уроці
  • активність участі в освітньому процесі
  • взаємодія з іншими учнями / з учителем
  • навички самообслуговування
  • поведінка в позаурочний час
  • допомога асистента (яка, коли, як саме була надана)
  • зауваження, рекомендації

Вести журнал спостережень варто систематично  на уроках, корекційних заняттях, іноді позаурочно.

Журнал спостереження: приклад записів

Графа журналу

Що фіксувати

Дата спостереження

Коли відбувалося

Тема уроку / предмет

Який урок проводився, на яку тему

Академічні навички

Як дитина справляється з навчальними завданнями, наскільки засвоює тему, які труднощі виникають та як долає їх

Поведінка на уроці

Чи сконцентрована, в якому емоційному стані перебуває, чи відволікається

Активність участі

Чи ініціює участь, чи пасивна, чи потребує допомоги

Взаємодія з іншими учнями

Як спілкується, співпрацює з однолітками

Взаємодія з дорослими

Як взаємодіє з учителем, асистентом

Навички самообслуговування

Чи виконує самостійно, чи потребує підказок

Зауваження, висновки, рекомендації

Які потреби у дитини, що варто скоригувати в ІПР, які цілі ІПР переглянути

 

Зміст журналу спостережень може змінюватися залежно від цілей спостереження.

Віддавайте перевагу об’єктивним спостереженням, за потреби — детальним і описовим, та уникайте суб’єктивних.
Наприклад:
Об`єктивні: Василько кинув книжку на підлогу і вибіг із кімнати.
Суб`єктивні: Василько був сердитим, він кинув книжку на підлогу і вибіг із кімнати.
Детальні й описові: Василько виконував завдання разом з Ромчиком. Вони працювали з однією книжкою. Ромчик час від часу забирав книжку і підсовував до себе. Василько забрав книжку, кинув на підлогу і вибіг із кімнати.

Із Методичних рекомендацій «Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами» (2024 р.)

Журнал обліку роботи асистента вчителя та журнал спостережень: два в одному

Окрім фіксації спостережень за учнем з ООП, асистент вчителя має реєструвати свої форми роботи. На думку деяких практиків, вести два журнали одночасно — нераціонально.

Наприклад, Раїса Григорович, фахівець-консультант ІРЦ  3 Деснянського району м. Києва, практичний психолог школи І-ІІІ ступенів  282 м. Києва у статті журналу «Заступник директора школи» пропонує поєднати журнал обліку роботи асистента вчителя та журнал спостережень асистента вчителя в один — журнал обліку роботи та спостережень асистента вчителя. При цьому за зразок пропонує взяти форму журналу практичного психолога.

Вести журнал обліку роботи та спостережень асистента вчителів можна за годинною послідовністю діяльності протягом дня або за формами роботи.

Проводити спостереження за учнем із ООП на уроках фахівець пропонує за такими напрямами:

  • академічні навички або компетенції;
  • поведінка на уроці;
  • активність і працездатність;
  • спілкування з однокласниками;
  • взаємодія з педагогами.

Висновки

Журнал спостереження за дитиною з ООП дає змогу створити цілісне уявлення про потреби та можливості дитини, допомагає аналізувати й систематизувати інформацію про її розвиток. Веде такий журнал асистент вчителя. Завдяки записам у журналі спостережень вчитель може відстежити динаміку розвитку дитини з ООП, актуалізувати цілі в індивідуальній програмі розвитку.

Нормативно визначеної форми журналу спостережень за дитиною з ООП немає. Є лише рекомендації від МОН, вишів, практиків. Це дає змогу педагогам адаптувати журнал спостережень під потреби учня та до цілей ІПР. Для кожної дитини рекомендовано вести індивідуальний журнал спостереження. 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді