Яким має бути директор Нової української школи
Загальні програмні та фахові компетентності керівників ЗЗСО визначені у Типовій освітній програмі організації та проведення підвищення кваліфікації керівних кадрів закладів загальної середньої освіти відповідно до вимог Концепції «Нова українська школа» (наказ МОН від 13.12.2018 № 1392).
Компетентності керівних кадрів НУШ
Система оцінювання за Типовою програмою («зараховано»/«не зараховано»):
- тестування за результатами
- опанування навчальних матеріалів відповідних навчальних модулів
- отримання сертифікату за успішне проходження навчання на дистанційній складовій Типової програми
- проходження підсумкового тестування.
Розвиток управлінських компетентностей
Типова програма акцентована на розвитку управлінських компетентностей професійної діяльності керівних кадрів ЗЗСО з таких питань:
- нормативно-правове забезпечення функціонування ЗЗСО
- впровадження нових освітніх програм і стандартів
- прозорість фінансової діяльності ЗЗСО
- створення сучасного освітнього середовища в ЗЗСО
- кадрове забезпечення та вимоги до професійних компетентностей педагогічних працівників
- управління освітнім процесом, його навчально-методичне забезпечення та науково-методичний супровід
- електронний документообіг
- взаємодія влади та громади у створенні умов розвитку ЗЗСО
- створення умов для здійснення державно-приватного партнерство в освіті
- побудови демократичної моделі управління ЗЗСО.
Професійні вимоги (компетенції) до директора закладу освіти визначають у посадовій інструкції.
Загальні програмні компетентності:
- Застосовувати отриманні знання у професійній діяльності
- Комунікаційні навички: здатність ефективно спілкуватися
- Мислити стратегічно, критично
- Передавання інформації: уміння представити складну інформацію у стислій усній або письмовій формі
- Конструктивне висловлювання своїх думок
- Сприймати нове, генерувати нововведення
- Проявляти ініціативу і рішучість
- Виявляти та вирішувати проблеми
- Приймати обґрунтовані рішення
- Розробляти та управляти проектами
- Працювати у команді, мотивувати людей та рухатися до спільної мети
- Сприймати думки інших людей, їхнє право на власну позицію
- Мати активну громадянську позицію
- Професійно викладати та аргументувати свою позицію
- Навчатися самостійно
- Володіти навичками підприємницької діяльності
- Критично оцінювати власні професійні знання та вміння Володіти сучасними інформаційними та web-технологіями.
⇒ Яким має бути вчитель Нової української школи
⇒ 11 компетентностей учня початкової школи — чек-ліст для вчителя
⇒ Конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти
Фахові компетентності
Фахові компетентності (предметно орієнтовані) керівника НУШ згруповані у 5 модулів:
- Стратегічні тенденції розвитку українського суспільства через призму освіти
- Концепція «Нова українська школа», Державний стандарт початкової освіти та програми (освітні та навчальні) початкової школи
- Документаційний супровід функціонування закладу загальної середньої освіти в умовах реформування галузі освіти
- Управління кадровою роботою закладу загальної. середньої освіти, соціальні гарантії працівникам
- Державно-громадське управління закладом загальної і середньої освіти в умовах реформування галузі освіти України.
За кожним модулем потрібно буде скласти тест.
Фахові компетентності керівних кадрів закладів загальної середньої освіти за 5 модулями
Програмні результати навчання:
- знання концептуальних засад реформування галузі освіти України, забезпечення якості освіти, рівного доступу до неї здобувачів освіти з особливими потребами, реалізація можливостей профільного, індивідуалізованого навчання
- готовність до ефективного використання в практичній діяльності основних принципів, методів та підходів до управління закладом загальної середньої освіти в умовах суспільних трансформацій
- забезпечення реалізації принципів педагогіки партнерства
- створення умов для роботи піклувальної ради та органів громадського самоврядування ЗЗСО
- налагодження взаємодії з владою та громадами різних рівнів
- отримання знань теорії та практики прийняття управлінських рішень, вміння визначати проблемні питання в професійній діяльності колективу та роботі ЗЗСО та віднаходити шляхи їх вирішення, запобігання та вирішення конфліктів, досягнення компромісів
- формування громадянських та соціальних компетентностей, пов’язаних з:
- ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини
- добробутом та здоровим способом життя
- усвідомленням рівних прав і можливостей для всіх учасників освітнього процесу
- самостійне планування та прогнозування стратегії розвитку ЗЗСО, розроблення та впровадження освітніх проектів, інноваційних, інформаційних і web-технологій освіти
- самостійне готування та подання на розгляд нормативних документів щодо утворення, реорганізації та функціонування ЗЗСО:
- статут
- правила внутрішнього розпорядку
- колективний договір
- тарифікація тощо
- ефективне використання годин інваріантної та варіативної складової навчального плану, розподіл педагогічного навантаження, тарифікація
- здатність вирішувати кадрові питання:
- пошук персоналу
- прийом на роботу
- звільнення працівників
- мотивація та накладення стягнень
- здійснювання ефективної роботи в команді, делегування повноважень, розподіл функціональних обов’язків, тайм-менеджмент у роботі керівника
- забезпечення прозорості в роботі ЗЗСО та його фінансів, організація самостійного бухгалтерського обліку, формування бюджету, складання кошторисів, підготовка документації й участь у тендерних торгах, відкриття рахунків, підготовка фінансових звітів
- здатність орієнтуватися в сучасному інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і потреб ЗЗСО, вимог сучасного інформаційного суспільства, ефективного використання можливостей інформаційних і web-технологій
- критичне оцінювання результатів власної професійної діяльності, бачення помилок і шляхів їх усунення, принцип соціальної відповідальності за свою професійну діяльність.