Про бюджетні запити шкіл: популярно
У бюджетних запитах заклади освіти інформують органи влади (органи управління освітою), які суми та на які цілі їм потрібні наступного року, щоб успішно виконувати свої функції. Сюди належать витрати на:
- комунальні послуги
- господарські товари
- капітальний ремонт
- спортивне приладдя тощо.
Від бюджетного запиту до кошторису школи
Як-не-як, та адміністрація школи не звільняється від того, щоб сповна й правильно обчислити всі потреби закладу та направити їх до органів управління освітою.
Далі «справа за малим»:
- на основі зібраних запитів орган управління освітою підраховує загальну суму від усіх підпорядкованих ЗЗСО та за потреби вносить свої корективи
- узагальнену інформацію орган управління освітою надсилає до місцевої ради
- місцева рада збирає аналогічні запити не лише на освіту, але й на інші галузі — так формують загальні потреби району/міста у фінансуванні на наступний рік.
Коли органи місцевого самоврядування затвердили свої бюджети, а області/райони/міста вже знають, скільки коштів матимуть на рік, по кожній школі затверджують кошториси.
Школи, які перебувають у державній чи комунальній власності, мають кілька джерел фінансування. Основні з них — державний та місцевий бюджети. Окрім того, існують додаткові джерела фінансування («позабюджетні»).
Джерела фінансування шкіл
«Забезпечені» видатки
У державному бюджеті передбачають кілька бюджетних програм, кошти з яких частково спрямовують на закупівлі для шкіл. Наприклад, за однією програмою фінансують оплату комунальних послуг та закупівлі окремих товарів у спеціалізованих школах-інтернатах, за іншою — забезпечують підручниками та посібниками учнів з числа дітей-сиріт, дітей з інвалідністю тощо.
У державному бюджеті передбачені також субвенції, як-от:
Якщо коштами з першої субвенції забезпечують оплату праці педагогічних працівників закладів освіти (не всіх), то з другої — закупівлю меблів та обладнання, підвищення кваліфікації вчителів для навчання за новим Державним стандартом початкової освіти.
Інші видатки — на зарплату технічним працівникам шкіл, оплату комунальних послуг, закупівлю господарських товарів, харчування тощо — покладені на місцеві бюджети.
⇒ Чому техперсоналу шкіл не платять з освітньої субвенції
~Мільярд ₴ — розмір субвенції на Нову українську школу
Кошти на спецрахунках
Державна казначейська служба відкриває спеціальні рахунки для органів управління освітою чи школи.
Зі спецрахунку управління освіти кошти (благодійні внески) надходять усім підпорядкованим закладам. Потім централізована бухгалтерія обліковує всі надходження та їх використання кожним закладом окремо.
Кошти, які надходять на спецрахунок, можна витрачати лише на ті цілі, які вказав платник (наприклад, батьки учнів). Через обмежені можливості використання цих коштів, а також необхідність вести облік і звітувати, спецрахунки не користуються популярністю в органах управліннях освітою та школах.
Облік витрат з реконструкції будівлі школи коштом інших надходжень спеціального фонду
Благодійні внески
Доволі поширена практика серед батьків — створення благодійного фонду, який може збирати кошти чи товари, а потім передавати їх на користь школи. Такі внески є благодійною допомогою і підлягають обліку — передовсім самим благодійним фондом. Коли ж допомога надходить до отримувача (ЗЗСО), він також має облікувати її, а потім прозвітувати до казначейської служби.
Школа та благодійники можуть укладати договори про надання допомоги, яка так само підпадає під облік школи незалежно від того, виділена вона у формі готівки чи майна.
Благодійні внески у грошовій формі школа може використати на свою основну діяльність. Але при цьому батьки учнів як благодійники можуть визначати напрями витрачання цих коштів школою чи благодійним фондом, якому вони їх передали. Якщо ж цілі використання не були зазначені, школа чи благодійний фонд самі вирішують, на що їх спрямувати.
У більш як 90% випадків батьки засвідчили, що в їхній школі є щомісячні внески
Фінансова звітність школи
Незалежно від того, про які надходження йде мова, усі ЗЗСО повинні оприлюднювати на своїх веб-сайтах:
- кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів
- інформацію про всю отриману благодійну допомогу.
Та поки що процес оприлюднення неуніфікований.
За звітом «Батьківський дозор: непрозорі закупівлі школи» (К., 2018),
який підготувала команда програми інноваційних проектів
Transparency International Україна