У загальноосвітньому навчальному закладі до вивчення професійної діяльності педагогічних працівників приступають після того, як атестаційна комісія затвердить:
- списки осіб, які підлягають атестації
- графік своєї роботи.
Ці завдання атестаційна комісія навчального закладу має виконати до 20 жовтня. Їй доцільно також розробити плани вивчення професійної діяльності педагогічних працівників.
Що враховують при вивченні професійної діяльності
Професійну діяльність педагогічних працівників вивчають об’єктивно та виважено на основі даних, які атестаційна комісія отримує під час:
- відвідування уроків та позаурочних заходів
- вивчення рівня навчальних досягнень учнів
- співбесід із учнями та вчителями.
Також члени атестаційної комісії ознайомлюються з документацією педагогічних працівників, що стосується виконання ними посадових обов'язків, участі у професійних і творчих конкурсах, методичних об’єднаннях.
Одним із вагомих показників професійної діяльності педагогічних працівників є продуктивність роботи. Тому атестаційна комісія враховує, зокрема, результати, які продемонстрували учні того чи того вчителя під час:
- засвоєння навчальних предметів (зокрема, за результатами державної підсумкової атестації)
- участі в олімпіадах, турнірах, конкурсах тощо.
Досліджувати результативність діяльності педагогічного працівника, особливо з огляду на успішність його учнів, слід дуже виважено та коректно.
Задля об’єктивності доцільно керуватися чітко визначеними критеріями оцінювання професійної діяльності. Їх варто розробити для кожної конкретної посади, приміром, скориставшись нормами пунктів 4.3-4.6 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930 (далі — Типове положення). Адже в цих пунктах міститься перелік знань, навичок, умінь, компетенцій та вимог до рівня освіти, яким має відповідати педагогічний працівник певного рівня кваліфікації.
Зокрема, для оцінювання діяльності вчителів-«предметників» можна керуватися такими критеріями, як:
- динаміка навчальних досягнень учнів за останні три роки
- результати позаурочних досягнень учнів з навчальних предметів
- використання сучасних освітніх технологій, зокрема ІКТ, у процесі навчання та під час виховних заходів
- виконання обов’язків класного керівника
- узагальнення та поширення власного педагогічного досвіду (зокрема, проведення відкритих уроків, майстер-класів, семінарів)
- підвищення кваліфікації
- участь у роботі методичних об’єднань.
Вивчення професійної діяльності за критеріями, розробленими у кожному загальноосвітньому навчальному закладі, дасть змогу об’єктивно, повно та всебічно оцінювати якість роботи педагогічних працівників.
Тривалість вивчення професійної діяльності
Члени атестаційних комісій мають передусім пам’ятати, що метою атестації є:
- стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, росту їх професійної майстерності, розвитку творчої ініціативи
- підвищення престижу й авторитету професії
- забезпечення ефективності навчально-виховного процесу.
Тому вивчення професійної діяльності педагогічного працівника варто проводити не лише виважено, коректно, об’єктивно, а ще й у стислі строки.
Як показує практика, вивчення має тривати не більше місяця.
При цьому недоцільно день у день відвідувати уроки й позакласні заходи одного й того ж педагогічного працівника, безперервно відволікаючи його від основної роботи, здійснювати виснажливі перевірки документації тощо.