Діагностика психологічної готовності дитини до навчання у школі

Навесні у закладах дошкільної освіти проводять батьківські збори, аби розглянути питання вступу дітей до 1-го класу. Що врахувати та як підготуватися.

 

Дошкільний вік — чи не найважливіший етап формування навчально-пізнавальної активності. При цьому дитина у своєму, властивому лише їй, темпі досягає певного рівня особистісного, інтелектуального та фізичного розвитку. Тож варто зважати на таку особливість, проводячи діагностику психологічної готовності до шкільного навчання.

Яких успіхів досягне першокласник у школі, залежить саме від того, чи готовий він до кардинальних змін у житті психологічно.

Як впоратися з емоційними складнощами: поради

Показники психологічної готовності дитини до школи

Як визначити психологічну готовність дитини до шкільного навчання?

До цього питання підходять комплексно, ураховуючи різні рівні розвитку психологічних якостей, щоби з’ясувати, чи дитина зможе гармонійно увійти в нове їй соціальне середовище. Тому правильно обрати критерії визначення психологічної готовності дитини до навчання у школі — надважливо.

Працюючи з дітьми перехідного — від дошкільного до молодшого шкільного віку — періоду зазвичай застосовують експрес-діагностику.

Обов’язкові показники експрес-діагностики

  • загальна готовність
  • інтелектуальна (пізнавальна) готовність
  • мотиваційно-вольова готовність
  • особистісно-психологічна готовність

Діагностуючи, перевіряють такі психологічні показники готовності дитини до навчання у школі, як:

  • розумова активність
  • здатність до саморегуляції
  • фонематичний слух
  • мовленнєвий розвиток
  • пам’ять
  • логічне мислення.

Визначальну роль під час діагностування відіграє поведінка дитини. Тому під час бесіди і проходження психологічних тестів спостерігайте за дитиною.

Практичний психолог за результатами експрес-діагностики може:

  • конкретно визначити умови навчання, сприятливі для успіху тієї чи тієї дитини
  • скласти рекомендації щодо індивідуального підходу до дитини.

 

Діагностика психологічної готовності дитини до навчання

Психологічну готовність старших дошкільників до навчання у школі можна визначати за допомогою експрес-діагностики.

До проведення експрес-діагностики створіть оптимально затишні умови.

Поважати гідність дитини

Частина І експрес-діагностики: запитання

Під час першої частини практичний психолог задає дитині запитання, веде з нею бесіду.

Орієнтовний перелік запитань для бесіди з дитиною

  • Назви своє прізвище, ім’я, по батькові
  • Назви прізвище, ім’я, по батькові мами й тата
  • Ти дівчинка чи хлопчик?
  • Ким ти будеш, коли виростеш — жінкою чи чоловіком?
  • У тебе є братик чи сестричка? Хто старший?
  • Зараз ранок чи вечір (день чи ранок)?
  • Ким працюють твої тато, мама?
  • Ти любиш малювати?
  • Якого кольору цей олівець? А сукня?
  • Покажи пальчиком на своє праве око, ліве вухо
  • Яких тварин ти знаєш?
  • Яких ти знаєш птахів?
  • Хто більший: корова чи коза? Птах чи бджола?
  • У кого більше лап: у собаки чи у півня?
  • Ти хочеш навчатися у школі?

 

Частина ІІ експрес-діагностики: тести

У другій частині експрес-діагностики передбачають психологічні тести готовності дитини до навчання у школі.

Діти віком 6–7 років зберігають оптимальний рівень розумової працездатності протягом доволі короткого часу. Тому тривалість має становити:

  • співбесіди — не більше 30 хв.
  • тестування — 15-20 хв.

Частина ІІ експрес-діагностики: підсумки

Закінчивши експрес-діагностику, проведіть підсумкову бесіду з батьками за результатами.

Результати експрес-діагностики зафіксуйте у Картці експрес-діагностики готовності дитини до навчання у школі.

Якщо переважають високі психологічні показники, а низьких зовсім немає, то готовність дитини до школи — достатня.

За переваги низьких показників висновок сам собою — недостатній рівень психологічної готовності дитини до навчання у школі.

Кілька порад до проведення співбесіди з дитиною

Забезпечуйте позитивну психологічну атмосферу

  • обстеження має відбуватися за присутності батьків, що знімає у дітей і батьків небажане напруження

Спостерігайте за дитиною

  • фіксуйте специфіку поведінки дитини під час виконання завдань

Давайте батькам завдання під час роботи з дитиною: заповнити анкети, заяву тощо

  • так батьки не матимуть змоги прямо чи опосередковано впливати на відповіді дитини й одночасно менш усвідомлено даватимуть відповіді на питання анкети

Наприкінці проводьте з батьками підсумкову бесіду

  • після того як дитина закінчить виконання всіх завдань, обговоріть із батьками результати діагностики щодо готовності їхньої дитини до навчання в школі
  • якщо необхідно, дайте батькам рекомендації, як ліпше за літо підготувати дитину до школи
 

За матеріалами Наталії СОСНОВЕНКО,
наукового співробітника Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи

 

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді