Як скласти психолого-педагогічну характеристику учня з особливими освітніми потребами
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами
Доволі часто практичним психологам потрібно скласти психолого-педагогічну характеристику учня з особливими потребами. Можете скористатися її орієнтовною схемою, яку подано нижче, а також зразком.
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами — це документ, який готує практичний психолог закладу освіти разом із класним керівником на запит зацікавленої установи. Тому важливо знати, від кого поступив такий запит.
Під час складання характеристики педагогічні працівники мають врахувати:
- де психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами буде використана — в ІРЦ, соціальній службі, іншому закладі освіти тощо;
- межі своєї відповідальності.
Напрями роботи психологічної служби у 2025/2026 н. р.
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: де межі професійної компетенції
Практичний психолог у характеристиці учня робить психологічне заключення, але не ставить медичний діагноз («розумова відсталість», «затримка розвитку», «аутизм», «шизофренія» тощо).
Так, досвідчений психолог може справді глибоко визначати суть проблеми, розумітися на психіатричних або логопедичних діагнозах. Однак психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами має містити лише професійний опис психічних якостей, які спостерігає практичний психолог. Надалі ця інформація може бути цінною для психоневролога або дефектолога, які й зроблять відповідне заключення.
Не слід виходити за межі компетенції і в питаннях спірних фактів. Наприклад, вбачаючи психологічну травму у дитини, фахівець має описати лише стан, хоч і розуміючи, що він обумовлений певними зовнішніми факторами.
Під час консультації від дитини можна отримати інформацію про причинно-наслідкові події. Але й ці відомості слід обережно використовувати, особливо якщо свідчення є неперевіреними та можуть негативно вплинути на долю дитини.
Інформацію про ті чи ті факти мають з’ясовувати інші спеціалісти.
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: зміст
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами має бути максимально об’єктивною та обґрунтованою психологічною діагностикою. Її складають на підставі систематичного, а не разового, вивчення дитини. Не варто в психологічній характеристиці використовувати складну професійну лексику, особливо якщо з характеристикою буде ознайомлюватися дитина, її батьки або фахівці-непсихологи.
Якщо клієнт сам читатиме свою характеристику, усвідомлення власних проблем та особистісних характеристик має не травмувати його, а спонукати до розвитку.
Також психолого-педагогічна характеристика не має містити без необхідності назви тестів, отримані за методиками бали тощо. Інформація про це залишається в службовій документації практичного психолога. Натомість важливо вказати визначені:
- рівень явища, яке досліджувалося (високий, середній, низький);
- переважний тип (мислення, сприйняття, професійних інтересів тощо);
- особистісний тип (наприклад, темпераменту, характеру).
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: зразок
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами може складатися за пропонованою нижче схемою та зразком. Схема характеристики учня не є шаблоном. Тож вказувати чи не вказувати певні дані — психолог вирішує залежно від запиту та цільового призначення характеристики.
Наприклад:
- дані про житлові умови, ранній розвиток або стиль сімейного виховання вказують у тому випадку, якщо вони впливають на психологічний розвиток дитини;
- професійні інтереси зазначають для підлітків;
- сформованість пізнавальних процесів повідомляють щодо учня початкової школи.
В кінці психолого-педагогічної характеристики обов’язково роблять загальний висновок про стан дитини, її психічні якості.
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: зразок і приклади формулювань
Що описуємо | Приклади формулювань |
Загальна інформація про дитину | |
ПІБ, дата народження | |
Інформація про навчання і виховання | Навчається:
|
Відомості про сім’ю |
|
Житлові умови |
|
Стан здоров’я |
|
Пізнавальні процеси | |
Пам’ять |
|
Увага, працездатність |
|
Мислення |
|
Особистісна та емоційна сфера | |
Характер, темперамент, поведінка |
|
Емоційно-вольова сфера та самооцінка |
|
Навчальні та професійні інтереси | |
Мотивація до навчання |
|
Інтереси |
|
Професійні інтереси і здібності |
|
Комунікативна сфера | |
Соціальні зв’язки з однолітками |
|
Взаємини у сім’ї |
|
| ВИСНОВКИ | |
Структура психолого-педагогічної характеристики учня може бути дещо іншою. Надаємо у допомогу зразок психолого-педагогічної характеристики учня з особливими потребами.
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: зразок
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: ПЛАН
Використовуйте різні шаблони залежно від мети подання характеристики та індивідуальних особливостей учня.
Висновок
Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими освітніми потребами має бути максимально об’єктивною, складеною за результатами його систематичного вивчення і містити опис психічних якостей учня. У психолого-педагогічній характеристиці не вказують медичні дані, зокрема медичний діагноз. Її викладають простою мовою, без вживання складних психологічних термінів. Характеристику складають практичний психолог закладу освіти та вчитель, зазвичай класний керівник.



