Як скласти психолого-педагогічну характеристику учня з особливими освітніми потребами

журналу «Заступник директора школи»
Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр №2» Рівненської міської ради
Часто практичним психологам закладів освіти надходить запит на діагностику дитини та подання результатів обстеження в різні служби. Оптимальним варіантом представлення результатів обстеження є психологічна характеристика учня.

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами

Доволі часто практичним психологам потрібно скласти психолого-педагогічну характеристику учня з особливими потребами. Можете скористатися її орієнтовною схемою, яку подано нижче, а також зразком.  

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами — це документ, який готує практичний психолог закладу освіти разом із класним керівником на запит зацікавленої установи. Тому важливо знати, від кого поступив такий запит.

Під час складання характеристики педагогічні працівники мають врахувати:

  • де психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами буде використана — в ІРЦ, соціальній службі, іншому закладі освіти тощо;
  • межі своєї відповідальності.

Напрями роботи психологічної служби у 2025/2026 н. р.

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: де межі професійної компетенції

Практичний психолог у характеристиці учня робить психологічне заключення, але не ставить медичний діагноз («розумова відсталість», «затримка розвитку», «аутизм», «шизофренія» тощо).

Так, досвідчений психолог може справді глибоко визначати суть проблеми, розумітися на психіатричних або логопедичних діагнозах. Однак психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами має містити лише професійний опис психічних якостей, які спостерігає практичний психолог. Надалі ця інформація може бути цінною для психоневролога або дефектолога, які й зроблять відповідне заключення.

Не слід виходити за межі компетенції і в питаннях спірних фактів. Наприклад, вбачаючи психологічну травму у дитини, фахівець має описати лише стан, хоч і розуміючи, що він обумовлений певними зовнішніми факторами.

Під час консультації від дитини можна отримати інформацію про причинно-наслідкові події. Але й ці відомості слід обережно використовувати, особливо якщо свідчення є неперевіреними та можуть негативно вплинути на долю дитини.

Інформацію про ті чи ті факти мають з’ясовувати інші спеціалісти.

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: зміст

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами має бути максимально об’єктивною та обґрунтованою психологічною діагностикою. Її складають на підставі систематичного, а не разового, вивчення дитини. Не варто в психологічній характеристиці використовувати складну професійну лексику, особливо якщо з характеристикою буде ознайомлюватися дитина, її батьки або фахівці-непсихологи.

Якщо клієнт сам читатиме свою характеристику, усвідомлення власних проблем та особистісних характеристик має не травмувати його, а спонукати до розвитку.

Також психолого-педагогічна характеристика не має містити без необхідності назви тестів, отримані за методиками бали тощо. Інформація про це залишається в службовій документації практичного психолога. Натомість важливо вказати визначені:

  • рівень явища, яке досліджувалося (високий, середній, низький);
  • переважний тип (мислення, сприйняття, професійних інтересів тощо);
  • особистісний тип (наприклад, темпераменту, характеру).

Чи зазначати в свідоцтві про здобуття базової середньої освіти інформацію про особливі освітні потреби учня

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: зразок

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами може складатися за пропонованою нижче схемою та зразком. Схема характеристики учня не є шаблоном. Тож вказувати чи не вказувати певні дані — психолог вирішує залежно від запиту та цільового призначення характеристики.

Наприклад:

  • дані про житлові умови, ранній розвиток або стиль сімейного виховання вказують у тому випадку, якщо вони впливають на психологічний розвиток дитини;
  • професійні інтереси зазначають для підлітків;
  • сформованість пізнавальних процесів повідомляють щодо учня початкової школи.

В кінці психолого-педагогічної характеристики обов’язково роблять загальний висновок про стан дитини, її психічні якості.

Психолого-педагогічна характеристика учня з  особливими потребами: зразок і приклади формулювань

Що описуємо

Приклади формулювань

Загальна інформація про дитину

ПІБ, дата народження

Інформація про навчання і виховання

Навчається:

  • в закладі загальної середньої освіти
  • у школі-інтернаті
  • в інклюзивному класі
  • за індивідуальною формою навчання
  • на домашньому вихованні
  • за програмою закладу освіти
  • за спеціальною програмою (для дітей із порушенням мовлення, з затримкою психічного розвитку тощо)

Відомості про сім’ю

  • Заняття батьків
  • Наявність братів і сестер
  • Статус сім’ї (багатодітна, неповна сім’я, батьки розлучені, один із батьків помер, одружився вдруге тощо)

Житлові умови

  • Живуть у квартирі, власному будинку
  • Знімають кімнату, живуть у родичів
  • Житлові умови не відповідають санітарно-гігієнічним нормам

Стан здоров’я

  • Має хронічні захворювання, дефекти
  • Перенесла травми та емоційні потрясіння
  • Перебуває на обліку в лікаря-фахівця
  • Спостережні невротичні реакції, поганий сон, апетит, страхи
  • Інформація про ранній розвиток дитини (коли почала ходити, говорити)

Пізнавальні процеси

Пам’ять

  • Сприйнятливість пам’яті (середня, достатня, низька)
  • Ліпше розвинута зорова (слухова, тактильна) пам’ять
  • Рівень розвитку механічної (короткочасної, довготривалої, логічної) пам’яті — достатній (високий, низький)

Увага, працездатність

  • Увага (не)стійка
  • Процеси розподілу та переключення на середньому (високому, низькому) рівні
  • Включення в роботу швидке/повільне
  • Здатна працювати зосереджено, не відволікатися (скільки часу)
  • Швидко виснажується, низький рівень працездатності (ознаки втоми)

Мислення

  • Розуміє відношення між предметами, діями, явищами, причинно-наслідкові зв’язки
  • Сформовані розумові операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, абстрагування
  • Оперує поняттями, здатна до формування суджень, умовиводів
  • Розвинуте наочно-дійове, наочно-образне, логічне, абстрактне мислення, їх співвідношення
  • Кмітлива, швидко розуміє навчальний матеріал
  • Розвинута уява

Особистісна та емоційна сфера

Характер, темперамент, поведінка

  • Психологічні прояви домінантного типу
  • Темперамент (активність-пасивність, висока-низька працездатність, швидкі-повільні реакції та темп діяльності, екстра-, інтравертованість)
  • Труднощі поведінки, їх прояви (з прикладами)
  • Риси характеру: слухняність, допитливість, ініціативність, спокійність, розважливість, витриманість,  замкнутість, зухвалість, непосидючість, упертість, боязкість, плаксивість, невпевненість, примхливість, дратівливість, тривожність

Емоційно-вольова сфера та самооцінка

  • Переважає фон настрою: пригнічений, збуджений, тривожний, агресивний, адекватний, відсторонений
  • Самооцінка занижена/завищена

Навчальні та професійні інтереси

Мотивація до навчання

  • Зацікавлена в навчанні, в окремих предметах
  • Переважають пізнавальні/соціальні мотиви навчання
  • Ставлення до оцінки, до похвали, вимог, критики з боку вчителя
  • Взаємини з вчителями

Інтереси

  • Спрямованість інтересів: техніка, малювання, музика, спорт, колекціонування та інше
  • Широта та стійкість інтересів

Професійні інтереси і здібності

Комунікативна сфера

Соціальні зв’язки з однолітками

  • Коло спілкування. Референтна група
  • Взаємовідносини з однокласниками. Прагнення до лідерства (визнання іншими за лідера) або пасивність. Характер спілкування з особами протилежної статі
  • Переважна тематика, цінності, мотиви спілкування
  • Ставлення до товаришів (конфліктне, доброзичливе)
  • Комунікативні вміння та проблеми спілкування (замкнутість, комунікабельність, конфліктність, прагнення до спілкування, ізоляція з боку однолітків)

Взаємини у сім’ї

  • Гіперопіка, недостатня увага, надмірна поступливість до необґрунтованих вимог дитини, надмірно тверда позиція до дитини, дискримінація
  • Часті конфлікти, дружні взаємини
ВИСНОВКИ

Структура психолого-педагогічної характеристики учня може бути дещо іншою. Надаємо у допомогу зразок психолого-педагогічної характеристики учня з особливими потребами.  

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: зразок

Психолого-педагогічна характеристика учня: як скласти  Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами: ПЛАН 

 Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими потребами зразок

СКАЧАТИ 📝

Використовуйте різні шаблони залежно від мети подання характеристики та індивідуальних особливостей учня.  

Висновок

Психолого-педагогічна характеристика учня з особливими освітніми потребами має бути максимально об’єктивною, складеною за результатами його систематичного вивчення і містити опис психічних якостей учня. У психолого-педагогічній характеристиці не вказують медичні дані, зокрема медичний діагноз. Її викладають простою мовою, без вживання складних психологічних термінів. Характеристику складають практичний психолог закладу освіти та вчитель, зазвичай класний керівник.

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді