Робота інклюзивно-ресурсних центрів в умовах воєнного стану
Інклюзивне навчання: як організувати
Зміни в діяльності ІРЦ під час воєнного стану
В умовах воєнного стану забезпечення прав дітей з особливими освітніми потребами залишається одним із пріоритетних напрямів освітньої політики держави. Нині в жорстких умовах російської агресії продовжують працювати 664 ІРЦ. Вони проводять комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей, надають корекційно-розвиткові послуги та здійснюють психолого-педагогічний супровід під час навчання дітей з ООП, в тому числі з числа внутрішньо переміщених осіб.
Починаючи з 24.02.2022 по листопад 2024 року 36 ІРЦ та один обласний центр були зруйновані або пошкоджені, чимало фахівців ІРЦ змінили місце проживання в межах України або виїхали за кордон. Попри це, ті ІРЦ, що продовжують працювати, забезпечені педагогічними працівниками на 81,7% (4045 осіб) від загальної потреби.
Зміни до Положення про інклюзивно-ресурсний центр
У 2022 році у розділі «Завдання інклюзивно-ресурсного центру» Положення про інклюзивно-ресурсний центр з’явилися доповнення. Так, фахівці ІРЦ мають проводити комплексну оцінку, у тому числі повторну, та здійснювати системний кваліфікований супровід дітей з особливими освітніми потребами:
- які вимушені змінити своє місце проживання (перебування) та зараховані в інклюзивні класи (групи) закладів освіти і не отримують додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг за місцем навчання;
- здобувають освіту з використанням технологій дистанційного навчання, але не отримують корекційно-розвиткових або психолого-педагогічних послуг за місцем навчання внаслідок особливостей психофізичного розвитку.
Також фахівці інклюзивно-ресурсного центру мають надавати інформацію батькам (іншим законним представникам) дитини з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги.
Опрацюєте нові вимоги до організації інклюзивного навчання. Удосконалите свою інклюзивну компетентність щодо інклюзивних цінностей та індивідуалізації освітнього процесу. Зможете реалізувати командний підхід в організації інклюзивного навчання. Опануєте технологію індивідуального планування розвитку та навчання дитини з особливими освітніми потребами
ІРЦ: проведення комплексної оцінки
Комплексну оцінку фахівці ІРЦ проводять, якщо до ІРЦ з письмовою (або онлайн з допомогою АС «ІРЦ») заявою звертаються:
- батьки (один з батьків) або інші законні представники дитини з особливими освітніми потребами;
- особа, яка подала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», яка досягла 14 років (за погодженням із батьками, іншими законними представниками);
- органи опіки та піклування — для дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування (у разі непризначення законного представника у відповідному до законодавства порядку);
- повнолітня особа.
Під час періоду воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) при перевірці наявності документів при первинному прийомі заявників допускається надавання копії документів, що посвідчують особу дитини та особу батьків (інших законних представників) дитини. Також можна пред’явити документи у мобільному додатку «Дія». До того ж для дітей, які переїхали на тимчасове місце проживання, комплексну оцінку проводять протягом тижня з моменту подання звернення.
До заяви можна додати зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень, малюнки та інші результати навчання, виховання та розвитку дитини.
Фахівці ІРЦ проводять комплексну оцінку з обов’язковим спостереженням та додатковим збором інформації про особливості навчання дитини в закладі освіти та/або за місцем її перебування. Для цього фахівці ІРЦ за заявою заявників виїжджають на місце навчання або перебування дитини з особливими освітніми потребами.
Під час проведення комплексної оцінки фахівці ІРЦ повинні створити атмосферу довіри та доброзичливості, враховувати фізичний, психологічний та емоційний стан особи, індивідуальні особливості її розвитку, вік, місце проживання, мову спілкування тощо.
У процесі обстеження та спілкування з дитиною фахівці ІРЦ за спеціальними методиками оцінюють рівень сформованості різних сфер її розвитку:
- мовленнєвого розвитку — щоб визначити рівень розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури, а також його впливу на опанування навчальних програм, розвиток комунікативних навичок тощо;
- когнітивної сфери — щоб визначити рівень сформованості таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага, а також їх впливу на освітню діяльність;
- емоційно-вольової сфери — щоб виявити здатність дитини до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин, психологічного стану особи, а також їх впливу на освітню діяльність;
- освітньої діяльності — проводиться за всіма напрямками з урахуванням критеріїв формування вмінь та навичок, впливу встановлених особливих освітніх потреб на рівень сформованості знань, умінь, навичок відповідно до вікових особливостей особи, у тому числі оцінка умінь, навичок, інтересів, важливих для вибору професії;
- фізичного розвитку — щоб оцінити відповідність віковим нормам, рівень розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо, а також його впливу на фізичну та рухливу активність особи, її освітню діяльність.
ІРЦ: структура та завдання діяльності
За результатами оцінки визначають потреби дитини і надають рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах, спеціальні рекомендації для практичного психолога та соціального педагога закладу освіти тощо.
ВАЖЛИВО. У період воєнного стану висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з ООП видається на руки протягом п'яти робочих днів. Фахівці ІРЦ зобов’язані ознайомити батьків з висновком про комплексну оцінку, необхідністю створення умов для навчання та надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття особою дошкільної чи загальної середньої освіти). Крім батьків та законного представника дитини, висновок про комплексну оцінку може отримати особа, яка подавала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
Висновок про комплексну оцінку особи повинен містити:
- категорію особливих освітніх потреб (труднощів) дитини;
- інформацію щодо ступеня їхнього прояву;
- рівень підтримки для організації інклюзивного навчання дитини у закладі дошкільної чи загальної середньої освіти.
Якщо фахівці ІРЦ встановлять, що дитина має особливі освітні потреби, їхній висновок про комплексну оцінку є підставою:
- для забезпечення інклюзивного навчання (утворення інклюзивної групи чи класу), складення для дитини індивідуальної програми розвитку, надання їй психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг згідно з визначеним рівнем підтримки;
- зарахування дитини до закладів спеціальної освіти — з урахуванням особливостей розвитку особи відповідно до профілю (напряму) спеціальної школи або навчально-реабілітаційного центру;
- зарахування до спеціальних груп чи класів з урахуванням особливостей розвитку;
- складення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту за формою педагогічного патронажу.
Комплексна оцінка: як подати заявку
Інструкція для батьків (законних представників) дітей, які раніше не проходили комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку в ІРЦ, потребують її вперше, знаходяться на тимчасово окупованій території або перебувають за кордоном:
- Зареєструватися онлайн на порталі https://ircenter.gov.ua/ та створити кабінет користувача;
- Завантажити до кабінету користувача скановані документи;
- Залишити на порталі інформацію щодо доступного способу зв'язку;
- Дочекатися, коли зв'яжеться представник ІРЦ;
- Проконсультуватися з представником ІРЦ щодо обстеження дитини;
- Пройти обстеження онлайн відповідно до інструкцій;
- Дочекатися повідомлення від ІРЦ про готовність висновку;
- Увійти до особистого кабінету на порталі https://ircenter.gov.ua/ та зберегти висновок у зручному форматі.
Повторна комплексна оцінка
Повторна комплексна оцінка проводиться фахівцями ІРЦ:
- якщо дитина з ООП переходить із закладу дошкільної освіти в заклад загальної середньої освіти або між рівнями освіти; зі спеціального закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, закладу загальної середньої освіти до інклюзивної (спеціальної) групи закладу дошкільної освіти або інклюзивного (спеціального) класу закладу загальної середньої освіти;
- за ініціативи батьків (інших законних представників) дитини з ООП;
- за ініціативи особи, що подавала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” з метою проведення моніторингу розвитку особи, але не частіше ніж раз на рік;
- за рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами закладу освіти або фахівців інклюзивно-ресурсних центрів з метою проведення моніторингу розвитку особи (за згодою батьків).
Для осіб, які перебувають на тимчасово окупованих територіях або за кордоном та не можуть виїхати для проведення повторної комплексної оцінки в Україну, подовжено строк дії висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, який використовувався у процесі здобуття освіти на попередньому рівні освіти, при переході між рівнями освіти. Висновок продовжує діяти на весь період воєнного стану.
Якщо дитина перебуває за кордоном, то батьки або особи, які їх замінюють:
- користуйтеся наявним висновком ІРЦ;
- подайте заявку на проведення повторної комплексної оцінки не пізніше, ніж через три місяці після повернення дитини з-за кордону до України.