Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання: цілі, зміст, алгоритми
Покрокова стратегія забезпечення розвитку інклюзивного навчання
СКАЧАТИ
Що передбачає Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання — це система гарантованих державою освітніх послуг, де кожна і кожен, незалежно від своїх можливостей та потреб, може навчатися, розвиватися, спілкуватися і реалізовувати свій потенціал. Інклюзивне навчання ґрунтується на принципах недискримінації, рівності та багатоманітності кожної людини. Основною проблемою сьогодення є недостатньо інклюзивне та безбар'єрне освітнє середовище, нерівний доступ до якісного інклюзивного навчання в територіальних громадах, низький рівень сприйняття суспільством багатоманітності людини.
Як впровадити інклюзію у закладі освіти
Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та операційний план з її реалізації на 2024–2026 роки ухвалив уряд 07.06.2024 року.
Діти з особливими освітніми потребами (ООП) щоденно стикаються з перешкодами на шляху до здобуття якісної освіти. Часто вони не можуть брати повноцінну участь в освітньому процесі через відсутність індивідуалізованих методик, допоміжних засобів для навчання, навчальних матеріалів та фізичної доступності шкіл. Тому сьогодні особливо важливо реалізувати стратегію впровадження та розвитку інклюзивного навчання.
Мета Національної стратегії інклюзивного навчання
Мета Національної стратегії інклюзивного навчання — створити умови для доступу до якісної освіти кожного здобувача відповідно до його індивідуальних потреб та можливостей.
Упровадження інклюзивного навчання передбачає:
- забезпечити рівні освітні можливості для кожного і кожної, які сприятимуть розвитку індивідуального потенціалу та соціалізації;
- створити комфортне й безбар’єрне освітнє середовище, де люди з особливими освітніми потребами зможуть отримати підтримку;
- запровадити ефективний механізм державної підтримки;
- сформувати толерантне суспільство.
Опрацюєте нові вимоги до організації інклюзивного навчання. Удосконалите свою інклюзивну компетентність щодо інклюзивних цінностей та індивідуалізації освітнього процесу. Зможете реалізувати командний підхід в організації інклюзивного навчання. Опануєте технологію індивідуального планування розвитку та навчання дитини з особливими освітніми потребами
Національна стратегія інклюзивного навчання передбачає впровадження єдиної та ефективної державної системи для якісного інклюзивного навчання через:
- індивідуалізацію навчання з урахуванням здібностей і потреб кожного;
- сприяння соціальній інтеграції, толерантності та розуміння багатоманітності;
- розвиток потенціалу здобувачів для досягнення максимальних результатів;
- зменшення дискримінації в освітньому процесі;
- підтримку педагогів необхідними ресурсами для ефективного інклюзивного навчання;
- допомогу органам місцевого самоврядування у запровадженні політик інклюзії;
- забезпечення гнучкого переходу між закладами різних типів і рівнів освіти.
Окрім того, реалізація Плану заходів стратегії розвитку інклюзивної освіти передбачає:
- вдосконалення системи моніторингу;
- підвищення якості послуг інклюзивно-ресурсних центрів;
- створення інклюзивного середовища в закладах освіти;
- ресурсне забезпечення інклюзивного середовища та підвищення компетентностей педагогів.
Стратегічні цілі інклюзивної освіти
Стратегічна ціль №1. Забезпечити гарантовані і якісні освітні послуги для дітей з особливими освітніми потребами.
Стратегічна ціль №2. Створити умови для отримання якісних освітніх послуг відповідно до індивідуальних потреб у комфортному, безпечному, безбар’єрному, дружньому до кожного учасника освітнього процесу інклюзивному освітньому середовищі.
Стратегічна ціль №3. Прийняти багатоманітність людини та підвищити підтримку дітей з особливими освітніми потребами у суспільстві.
Спеціальні та інклюзивні класи
Яка різниця між спеціальним та інклюзивним класом, визначено в Національній стратегії інклюзивного навчання.
Спеціальний клас — це окремий клас, що утворюється у закладі загальної середньої освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
Інклюзивний клас — це клас у закладі загальної середньої освіти, у якому серед інших учнів навчаються діти з особливими освітніми потребами.
Навчатися в інклюзивному чи спеціальному класі обирають батьки, проте у деяких випадках спеціальні класи мають більше можливостей для забезпечення можливостей повноцінного розвитку у комфортному темпі. Наприклад, дитині з порушенням слуху буде важко навчатися в одному темпі з дітьми в інклюзивному класі, проте у спеціальному класі поміж одноліток з однаковими порушеннями вони зможуть більш ефективно навчатися та реалізовувати свій потенціал.
Наповнюваність спеціального класу чи групи
Щоб утворити спеціальний клас, має бути понад 50% дітей від максимальної наповнюваності, визначеної Порядком.
Наповненість груп у садочках визначається 14 статтею Закону України «Про дошкільну освіту». У ній прописано, що максимальне наповнення групи:
- до 1 року — до 10 дітей
- 1–3 роки — до 15 дітей
- 3–6(7) років — до 20 дітей
Також окремо зазначено наповненість для різновікових груп (до 15 дітей) та з короткотривалим і цілодобовим перебуванням (до 10 дітей). В оздоровчий період можливі групи до 15 дітей, а в інклюзивних групах можуть бути не більше ніж 3-ох дітей з ООП.