Порядок установлюватиме вимоги до організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах задля:
- реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на дошкільну освіту за місцем проживання
- соціалізації та інтеграції дітей у суспільство
- залучення батьків до участі в освітньому процесі.
⇒ Зразок індивідуальної програми розвитку дитини для ЗДО
Освітні послуги в інклюзивних групах надаватимуть, керуючись:
- особистісно орієнтованими методами навчання
- індивідуальними особливостями навчально-пізнавальної діяльності дітей з ООП.
Умови для інклюзивного навчання
Під час організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у ДНЗ спрямовуватимуть зусилля на забезпечення:
- педагогічними кадрами
- безперешкодного доступу до будівель і приміщень закладу — для дітей з вадами опорно-рухового апарату та з вадами зору
- необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками
- індивідуальними засобами навчання
- кабінетів
- учителя-логопеда
- учителя-дефектолога
- психологічного розвантаження
- проведення корекційно-розвиткових занять.
Рішення про утворення інклюзивних груп
Керівник дошкільного навчального закладу своє рішення про утворення інклюзивних груп ухвалюватиме за погодженням із органом управління освітою. При цьому враховуватимуть:
- запити батьків
- достатність матеріально-технічної та методичної бази
- забезпечення педагогічними кадрами
- відповідність приміщень санітарно-гігієнічним вимогам.
Фінансування інклюзії
Засновник/власник дошкільного закладу передбачатиме кошти для:
- забезпечення безперешкодного доступу до будівель і приміщень
- створення матеріально-технічної та навчально-методичної бази
- підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах.
Відповідальність за організацію, стан та якість інклюзивної освіти покладають на засновника/власника та керівника закладу.
Зарахування дітей до інклюзивних груп
Дітей до інклюзивних груп прийматиме керівник дошкільного закладу протягом календарного року.
Підстави для прийняття:
- заява батьків або осіб, які їх замінюють
- медична довідка про стан здоров’я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад
- довідка дільничного лікаря про епідеміологічне оточення
- свідоцтво про народження
- висновок психолого-медико-педагогічної консультації
- направлення місцевого органу управління освітою
- копії:
- посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам»
- медичного висновку про дитину-інваліда (наданої лікарсько-консультативною комісією)
- індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда.
Комплектування інклюзивних груп
Інклюзивні групи комплектуватимуть:
- за віковими (одновіковими, різновіковими) ознаками
- з урахуванням особливих освітніх потреб дітей.
Наповнюваність таких груп — до 15 дітей, з них одна-три дитини з особливими освітніми потребами, зокрема й з інвалідністю.
Освітній процес в інклюзивних групах
В інклюзивних групах освітній процес провадитимуть:
- відповідно до Базового компонента дошкільної освіти
- за програмами та навчально-методичними посібниками, затвердженими в установленому порядку, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.
Виокремлено дві особливості освітнього процесу в інклюзивних групах — це:
- індивідуалізація
- диференціація.
Індивідуальний план розвитку дитини
- розроблятимуть відповідно до:
- висновку та рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації
- індивідуальної програми реабілітації
- складатиме команда у складі:
- педагогів, які працюють з дитиною
- вчителя-дефектолога
- батьків дитини/осіб, які їх замінюють
- спеціалістів, які здійснюють відповідний психолого-медико-педагогічний супровід цих дітей.
Індивідуальну програму розвитку дитини
- затверджуватиме керівник ДНЗ
- переглядатимуть задля коригування двічі на рік (або й частіше).
В ІПР зазначатимуть цілі її розвитку та розподіляються функції між фахівцями для їх досягнення.
Корекційна робота
Відповідно до нозології та потреб дитини корекційну роботу в інклюзивній групі дошкільного закладу організовуватимуть:
- вчитель-дефектолог
- вчитель-логопед
- практичний психолог.
Передбачатимуть від 3-х до 8-ми корекційно-розвиткових занять на тиждень.
Асистент вихователя
Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу забезпечуватиме асистент вихователя, який:
- братиме участь у розробленні та виконанні індивідуальних програм розвитку дитини
- адаптуватиме навчальні матеріали з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.
Асистент дитини
За письмовою заявою батьків/осіб, які їх замінюють, адміністрація ДНЗ надаватиме дозвіл на участь в освітньому процесі асистента дитини з особливими освітніми потребами волонтерам:
- на громадських засадах
- за рахунок коштів громадських організацій
- інших джерел, не заборонених законодавством.
Батьки/особи, які їх замінюють, зможуть:
- самостійно виконувати функцію асистента дитини з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю
- визначати особу, фізичний стан здоров’я якої дозволяє здійснювати зазначену функцію на волонтерських засадах.