Загально універсальний дизайн школи (або дизайн для всіх) — це стратегія, спрямована на максимальне пристосування шкільного середовища, освітніх послуг, IT-технологій, комунікацій до потреб усіх учасників освітнього процесу, зокрема й осіб з особливими потребами.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Універсальний дизайн не обмежується рамками проектування шкільної будівлі, а охоплює всі аспекти освітнього процесу:
- начальні плани та програми
- методи викладання
- оцінювання досягнень учнів
- спортивні майданчики
- веб-сайти тощо.
Зауважте!
Універсальний дизайн у сфері освіти — одне з понять, винесених у статтю 1 Закону про освіту.
Вивчаємо
Основне в універсальному дизайні школи
Мета дизайну для всіх досягається завдяки тому, що всі складові освітнього процесу стають придатними для використанням кожним учасником за мінімальних затрата часу й коштів.
Отож у центрі УДШ знаходяться:
- школярі
- батьки (навіть із грудними дітьми)
- особи похилого віку
- вагітні
- особи з надмірною вагою чи низьким/високим зростом
- люди з особливими потребами:
– учні
– педагогічні працівники
– батьки.
7 принципів універсального дизайну школи
Принципи | Характеристика | Прояви | |
Доступність та рівність | Надання тотожних засобів для кожного учасника освітнього процесу |
| |
Гнучкість використання | Дизайн багатофункціональний та відповідає потребам кожної людини |
| |
Простота і зручність | Дизайн пристосований для інтуїтивного користування, незалежно від особистісних досвіду, освіти, уважності, віку, мовлення, особливих потреб людини |
| |
Урахування різних сенсорних особливостей сприйняття інформації | Дизайн сприяє максимально ефективному сприйняттю інформації незалежно від особливостей сенсорного сприйняття, зовнішніх чинників тощо |
| |
Припустимість помилок | Дизайн мінімізує небезпеку для життя, потенційні негативні наслідки необережних дій учнів, учителів, батьків |
| |
Мінімум фізичних зусиль | Дизайн мінімізує фізичне навантаження на кожну особу та втомлюваність |
| |
Наявність простору та необхідного розміру | Дизайн забезпечує корисний простір для всіх від входу до пересування по приміщеннях, ураховуючи зріст, вагу, мобільність |
|
Індивідуальний підхід до універсального дизайну школи:
- сприяє оптимізації освітнього процесу та шкільного середовища
- підвищує ефективність викладання.
Що дає для навчання універсальний дизайн
Гнучкість |
| |
Неупередженість |
– навчанні – оцінюванні знань | |
Доступність |
|
Переваги дизайну для всіх:
- формує освітню філософію, що передбачає:
– індивідуальний підхід
– врахування потреб кожного учасника освітнього процесу
– розвиток особистих талантів дитини
– рівність усіх і кожного
- урізноманітнює підходи до викладання, навчання
- підлаштовує освітнє середовище та сам процес навчання під кожного, а не навпаки
- ліквідує або мінімізує бар’єри
- визнає право кожного (без винятків і розмежувань) на освіту
- передбачає міждисциплінарний підхід до викладання
- підтримує гнучкість, доступність та неупередженість викладання
- інтегрує передові технології та навчальні методи у щоденну педагогічну практику.
Відмінності у навчанні за універсального дизайну та без
Ключові відмінності між традиційною системою навчання у школі та викладанням з використанням принципів універсального дизайну школи наведені у таблиці:
Традиційне навчання | Навчання з УДШ | |
Пасивне:
| Активне:
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
|