Розроблення концепції пов’язане зі становленням Нової української школи та оновленням Типових навчальних планів для 10-11-х класів.
За впровадженням нового навчального предмета «Історія: Україна і світ» мають звільнити старшокласників від вивчення двох базових — історії України та всесвітньої історії.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Що основне в Концепції
За підсумками обговорень, що розпочалися наприкінці минулого року, дійшли згоди про:
- інтеграцію (зрощення) історичних курсів «Історія України» та «Всесвітня історія»
- баланс часу на опанування історії України не менше 70%.
Інтеграція навчальних курсів з історії зумовлена необхідністю зменшити кількість навчальних предметів на користь профільної освіти у старших класах.
Економія часових затрат відбуватиметься завдяки вивченню історії України паралельно в контексті світової історії. Про таке поєднання дискутували всі роки Незалежної України. Приміром, практика дублювання теми Другої світової війни має канути в Лету.
Об’єкти навчального предмета
Новий предмет «Історія: Україна і світ» має вивести історичну свідомість учня поза кордони Української держави.
Оволодіваючи знаннями системно, в інтеграції, старшокласник матиме змогу зіставляти приводи доленосних подій та їх наслідки в Україні зі світовими явищами того ж історичного періоду. А звідси —
- історико-критичне мислення
- усвідомлення загального перебігу процесів в історії
- формулювання та обґрунтування власної думки
- розуміння національних інтересів та внеску українського народу в світовий культурний фонд
- громадянська самосвідомість.
Отож учні мають навчитися:
- визначати в тому чи тому суспільно-історичному явищі його конкретні передумови
- переосмислювати простір-час з огляду на історичні факти
- усвідомлювати історію України як частину світового культурно-політичного простору
- протистояти історичними маніпуляціям.
Істина у визначеннях
Структурні компоненти навчального предмета
У старших класах загальноосвітніх навчальних закладів передбачають виокремити для вивчення:
рівні навчання | кількість годин/тиждень |
стандарт | 3,5 |
академічний | |
профільний | 8 |
Структура навчального предмета
«Історія: Україна і світ»
10-й клас |
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
11-й клас |
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Умови реалізації концепції
Передовсім потрібно:
- відповідно змінювати Державний стандарт базової і повної середньої освіти, затверджений постановою КМУ від 23.11.2011 № 1392
- розроблювати й затверджувати навчальні програми услід за оновленням Типового навчального плану для 10-11-х класів
- укласти на засадах науковості навчально-методичні матеріали — підручники, посібники, атласи та карти
- осучаснити програми курсів підвищення кваліфікації вчителів історії
- оновити програми ВНЗів з підготовки вчителів історії.