Яка концепція навчального предмета «Історія: Україна і світ»

Учора представлено Концепцію базового навчального предмета «Історія: Україна і світ»

Розроблення концепції пов’язане зі становленням Нової української школи та оновленням Типових навчальних планів для 10-11-х класів.

За впровадженням нового навчального предмета «Історія: Україна і світ» мають звільнити старшокласників від вивчення двох базових — історії України та всесвітньої історії.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Що основне в Концепції

За підсумками обговорень, що розпочалися наприкінці минулого року, дійшли згоди про:

  • інтеграцію (зрощення) історичних курсів «Історія України» та «Всесвітня історія»
  • баланс часу на опанування історії України не менше 70%.

Інтеграція навчальних курсів з історії зумовлена необхідністю зменшити кількість навчальних предметів на користь профільної освіти у старших класах.

Економія часових затрат відбуватиметься завдяки вивченню історії України паралельно в контексті світової історії. Про таке поєднання дискутували всі роки Незалежної України. Приміром, практика дублювання теми Другої світової війни має канути в Лету.

Обєкти навчального предмета

Новий предмет «Історія: Україна і світ» має вивести історичну свідомість учня поза кордони Української держави.

Оволодіваючи знаннями системно, в інтеграції, старшокласник матиме змогу зіставляти приводи доленосних подій та їх наслідки в Україні зі світовими явищами того ж історичного періоду. А звідси —

  • історико-критичне мислення
  • усвідомлення загального перебігу процесів в історії
  • формулювання та обґрунтування власної думки
  • розуміння національних інтересів та внеску українського народу в світовий культурний фонд
  • громадянська самосвідомість.

Отож учні мають навчитися:

  • визначати в тому чи тому суспільно-історичному явищі його конкретні передумови
  • переосмислювати простір-час з огляду на історичні факти
  • усвідомлювати історію України як частину світового культурно-політичного простору
  • протистояти історичними маніпуляціям.

Структурні компоненти навчального предмета

У старших класах загальноосвітніх навчальних закладів передбачають виокремити для вивчення:

рівні навчання

кількість годин/тиждень

стандарт

3,5

академічний

профільний

8

Наразі питання кількості тижневих годин викладання історії в школі відкрите: є пропозиції і 2 год., і 3,5 год. Але обсяг вивчення історії України — не менше 70% загального об’єму матеріалу

Структура навчального предмета
«Історія: Україна і світ»

10-й клас
Перша світова війна —1945 рік

  • Перша світова війна

  • українці в арміях воюючих держав

  • економічна та політична криза й українські землі

  • місце українських земель у Версальсько-Вашингтонській системі

  • війни Української Народної Республіки з Росією

  • окупація України комуністичною Росією

  • асиміляторська політика Радянського Союзу

  • українська політична та культурна еміграція

  • світова економічна криза (Велика депресія)

  • становлення тоталітарних режимів (комунізм, фашизм, нацизм)

  • Голодомор і масові репресії

  • Україна і світ напередодні Другої світової війни

  • український вимір Другої світової війни

  • Український визвольний рух 1930-1940-х рр. і Рух опору на окупованих нацистами та їхніми союзниками територіях

  • Голокост в Україні та світі

  • розгром нацистів та їхніх союзників

  • установлення маріонеткових комуністичних режимів у Європі

  • внесок України в перемогу

  • українці у військових формуваннях інших держав

  • наслідки Другої світової війни для України та народів світу

11-й клас
Закінчення Другої світової війни — сьогодення

  • формування нової системи міжнародних відносин

  • створення ООН

  • міжнародні договори другої половини 1940-х — 1970-х рр.

  • Український визвольний рух 1950–1960-х рр.

  • Холодна війна

  • деколонізація

  • військові конфлікти другої половини ХХ ст.

  • науково-технічна революція

  • український правозахисний рух

  • світова масова культура та радянське суспільство в 2-й пол. ХХ ст.

  • криза радянської економіки

  • криза комуністичного блоку

  • національно-демократичні революції

  • відновлення незалежності України

  • розпад СРСР

  • глобалізація

  • Європейський Союз та євроінтеграція в Україні

  • кризи і конфлікти в світі кінця ХХ — початку ХХІ ст.

  • міжнародний тероризм

  • світові системи безпеки

  • становлення сучасної української нації

  • Помаранчева революція

  • агресія Росії проти України

  • Україна в системі міжнародних відносин кінця ХХ — початку ХХІ ст.

Умови реалізації концепції

Передовсім потрібно:

  • відповідно змінювати Державний стандарт базової і повної середньої освіти, затверджений постановою КМУ від 23.11.2011 № 1392
  • розроблювати й затверджувати навчальні програми услід за оновленням Типового навчального плану для 10-11-х класів
  • укласти на засадах науковості навчально-методичні матеріали — підручники, посібники, атласи та карти
  • осучаснити програми курсів підвищення кваліфікації вчителів історії
  • оновити програми ВНЗів з підготовки вчителів історії.

Принципові вимоги до історичного змісту навчального предмета «Історія: Україна і світ»

  • усталена періодизація новітньої історії України
  • національна спрямованість
  • дотримання історичної пам’яті
  • хронологічна і логічна послідовність
  • збалансованість української та всесвітньої історичних компонент
  • критичність мислення

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді