Які зміни передбачені у проекті Типового навчального плану для 10-11-х класів

До кінця січня МОН України приймає пропозиції щодо проекту типового навчального плану для старшої школи. Зміни очікують упровадити з 2018/2019 навчального року. Розглянемо їх сутнісні новації

Наразі робочі навчальні плани у 10-11-х класах формують у школах на основі чинних Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затверджених наказом МОН України від 27.08.2010 № 834.

Але з огляду на втілення ідей Нової української школи у цих планах виокремлюють низку завад, серед яких:

  • надмірно велика кількість базових предметів, що не дозволяє розширювати перелік профільних дисциплін
  • нормативна закріпленість «універсального профілю» шкіл, що дає змогу закладам освіти не виокремлювати власних профільних предметів.

▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи

Зміни до типових навчальних планів

Тому задля реального, а не декларативного втілення нового змісту профільної школи ініційовано громадські обговорення задля зміни типових навчальних планів для 10-11-х класів.

Складові Типового навчального плану

Складова

Зміст

Інваріантна

Перелік базових навчальних предметів, які старшокласники профільної школи вивчатимуть обов’язково

Варіативна

Перелік профільних навчальних предметів, вибір яких у компетенції загальноосвітнього навчального закладу

Загальноосвітні школи складатимуть робочі плани на 2018/2019 навчальний рік для старшої школи:

  • беручи за основу змінений типовий навчальний план
  • затверджуючи в органах управління освітою.

Порівняльна характеристика чинних Типових навчальних планів та запропонованих змін Типового навчального плану

Критерій

Чинні

Проект

Мета змін

Обсяг базових навчальних дисциплін (інваріантна складова)

більше 22-х

9

  • поглиблення школами індивідуальних профілів навчання
  • підвищення диференціації навчання
  • поліпшення підготовки до ВНЗ

Рівень автономії шкільних закладів освіти

вузька автономія з тяжінням до універсального профілю

широка автономія з тяжінням до свободи вибору профілю

  • самостійність шкільних закладів освіти у виборі:

– власного профілю

– робочих навчальних планів

– індивідуальних спецкурсів, близьких до профілів навчання

Інтегровані навчальні дисципліни

відсутні

передбачено

  • ліквідація дублювання навчального матеріалу на суміжних предметах
  • зменшення навчального навантаження
  • усунення проблеми «відірваного» вивчення предметів, незалежного один від одного
  • формування цілісного бачення взаємозв’язків між дисциплінами

Профільна школа у змінених Типових навчальних планах

Обрання загальноосвітнім навчальним закладом освітнього профілю відбуватиметься за комбінації таких складових:

Складова

Предмети

Сутність

Кількість предметів

Кількість год./тиждень

у 10-му класі

в 11-му класі

Інваріантна

Базові

  • реалізують основні завдання школи
  • формують базові знання, які є необхідними для подальшого поглибленого вивчення предметів
  • відповідають вимогам освітніх стандартів базової і повної загальної середньої освіти

9

20,5

18,5

Варіативна

Профільні

  • передбачають:

– поглиблене опанування профільних дисциплін

– дослідницьку та проектну діяльність

– прикладний характер навчання

  • формують знання, що є ширшими від вимог освітніх стандартів

2-3

11

13

Вибірково-обов’язкові

  • передбачають оволодіння знаннями з метою загального розвитку
  • обирають старшокласники індивідуально, опираючись на власні інтереси
  • відповідають вимогам освітніх стандартів

2

3

3

Спецкурси, профілюючі предмети і факультативи

  • передбачають:

– отримання додаткових, конкретизованих чи поглиблених знань щодо профільних дисциплін

– вивчення споріднених та суміжних з профільними дисциплінами матеріалів

– розширення компетентностей учнів

– практичні заняття за обраними напрямами

2

3,5

3,5

Загальноосвітні заклади спрямовуватимуть невикористані навчальні години варіативної складової на вивчення базових дисциплін лише за умови надання повноцінних знань, що відповідають обраному профілю.

НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Базові та профільні навчальні дисципліни, передбачені проектом Типового навчального плану

Базові навчальні дисципліни

Профільні навчальні дисципліни

  • українська мова
  • література (інтегрований курс зарубіжної та української)
  • іноземна мова
  • історія (інтегрований курс української та світової)
  • людина і суспільство (інтегрований курс економіки та правознавства)
  • людина і природа (інтегрований курс біології, фізики, географії, хімії)
  • математика
  • фізкультура
  • захист Вітчизни
  • українська мова
  • література
  • історія
  • людина і суспільство
  • біологія та екологія
  • мова і література нацменшин
  • математика
  • фізкультура
  • хімія
  • іноземна мова
  • географія
  • фізика і астрономія
  • захист Вітчизни
  • технології
  • ІКТ
  • мистецтво



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді