Наразі робочі навчальні плани у 10-11-х класах формують у школах на основі чинних Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затверджених наказом МОН України від 27.08.2010 № 834.
Але з огляду на втілення ідей Нової української школи у цих планах виокремлюють низку завад, серед яких:
- надмірно велика кількість базових предметів, що не дозволяє розширювати перелік профільних дисциплін
- нормативна закріпленість «універсального профілю» шкіл, що дає змогу закладам освіти не виокремлювати власних профільних предметів.
▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи
Зміни до типових навчальних планів
Тому задля реального, а не декларативного втілення нового змісту профільної школи ініційовано громадські обговорення задля зміни типових навчальних планів для 10-11-х класів.
Складові Типового навчального плану
Складова | Зміст |
Інваріантна | Перелік базових навчальних предметів, які старшокласники профільної школи вивчатимуть обов’язково |
Варіативна | Перелік профільних навчальних предметів, вибір яких у компетенції загальноосвітнього навчального закладу |
Загальноосвітні школи складатимуть робочі плани на 2018/2019 навчальний рік для старшої школи:
- беручи за основу змінений типовий навчальний план
- затверджуючи в органах управління освітою.
Порівняльна характеристика чинних Типових навчальних планів та запропонованих змін Типового навчального плану
Критерій | Чинні | Проект | Мета змін | |
Обсяг базових навчальних дисциплін (інваріантна складова) | більше 22-х | 9 |
| |
Рівень автономії шкільних закладів освіти | вузька автономія з тяжінням до універсального профілю | широка автономія з тяжінням до свободи вибору профілю |
– власного профілю – робочих навчальних планів – індивідуальних спецкурсів, близьких до профілів навчання | |
Інтегровані навчальні дисципліни | відсутні | передбачено |
|
Профільна школа у змінених Типових навчальних планах
Обрання загальноосвітнім навчальним закладом освітнього профілю відбуватиметься за комбінації таких складових:
Складова | Предмети | Сутність | Кількість предметів | Кількість год./тиждень | ||
у 10-му класі | в 11-му класі | |||||
Інваріантна | Базові |
| 9 | 20,5 | 18,5 | |
Варіативна | Профільні |
– поглиблене опанування профільних дисциплін – дослідницьку та проектну діяльність – прикладний характер навчання
| 2-3 | 11 | 13 | |
Вибірково-обов’язкові |
| 2 | 3 | 3 | ||
Спецкурси, профілюючі предмети і факультативи |
– отримання додаткових, конкретизованих чи поглиблених знань щодо профільних дисциплін – вивчення споріднених та суміжних з профільними дисциплінами матеріалів – розширення компетентностей учнів – практичні заняття за обраними напрямами | 2 | 3,5 | 3,5 | ||
Загальноосвітні заклади спрямовуватимуть невикористані навчальні години варіативної складової на вивчення базових дисциплін лише за умови надання повноцінних знань, що відповідають обраному профілю.
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Базові та профільні навчальні дисципліни, передбачені проектом Типового навчального плану
Базові навчальні дисципліни | Профільні навчальні дисципліни |
|
|


