Міжнародний день освіти 2025: штучний інтелект та його вплив на освіту
Міжнародний день освіти, який відзначають 24 січня, у 2025 році присвячено темі «Штучний інтелект та освіта: збереження людської індивідуальності у світі автоматизації».
Саме тому основну увагу було зосереджено на ролі освіти у формуванні розуміння й навичок відповідального використання штучного інтелекту (ШІ). Акцент зроблено на важливості контролю над технологіями та їх використанні для досягнення сталого прогресу, який враховує права людини та сприяє реалізації Цілей сталого розвитку.
«Штучний інтелект відкриває широкі можливості для освіти за умови, що його впровадження в школах ґрунтуються на чітких етичних засадах. Щоб повністю розкрити свій потенціал, ця технологія повинна доповнювати людський і соціальний виміри навчання, а не замінювати їх. Вона має стати інструментом на службі у вчителів та учнів, головною метою якої є їхня автономія та добробут», — акцентувала на навчанні вчителів і учнів Одрі Азуле, Генеральний директор ЮНЕСКО.
Зокрема ЮНЕСКО прагне розпочати глобальну дискусію про місце штучного інтелекту в освіті. З цією метою організація планує провести вебінари та конференції в Парижі та Нью-Йорку.
Штучний інтелект вже широко використовується в освіті, особливо у розвинених країнах, де учні та вчителі активно застосовують ШІ-інструменти для виконання завдань, підготовки уроків та оцінювання робіт. Проте:
- Лише 10% шкіл і університетів мають офіційні рамки для використання ШІ, за даними ЮНЕСКО за 2023 рік.
- До 2022 року тільки 7 країн розробили нормативи щодо навчання ШІ для викладачів, а 15 включили ШІ до національних програм.
- Близько 40% країн обмежують використання мобільних пристроїв у школах, що є показником зростання занепокоєння щодо нових технологій.
Як наголошують у ЮНЕСКО, інвестиції в ШІ не повинні зменшувати фінансування базових освітніх потреб. Попри розвиток технологій, кожна четверта початкова школа досі не має доступу до електрики, а 60% залишаються без Інтернету.
Пріоритетними залишаються базові потреби освіти: добре обладнані школи з ефективною системою управління, кваліфіковані вчителі, які отримують гідну зарплату і вмотивовані своєю місією.
За інформацією Профспілки працівників освіти і науки