Державна служба якості освіти України запропонувала шляхи подолання освітніх втрат
У 2024 році було проведено моніторингове дослідження якості освіти, результати якого опублікувала Державна служба якості освіти. За результатами дослідження, розроблено рекомендації для подолання освітніх втрат і забезпечення доступу до якісної освіти.
Документ створено на основі результатів тестування учнів 6-х і 8-х класів, проведеного в регіонах України: Львові, Чернігові, Дніпрі, Вінниці, Одесі, а також під час Форуму якості освіти.
Основні висновки дослідження
Відповідно до результатів моніторингу, більшість учнів демонструють середній рівень знань. Серед шестикласників спостерігається покращення з математики та української мови, натомість серед восьмикласників — зниження, особливо з математики.
Також було виділено фактори, які впливають на успішність учнів:
- Місце навчання — учні міських шкіл мають вищі результати, ніж їхні однолітки із сільської місцевості.
- ІТ-навички — діти, які впевнено користуються гаджетами, досягають кращих результатів.
- Методика викладання — чіткі пояснення педагогів сприяють успішності.
- Час на домашні завдання — достатня увага до завдань підвищує успішність.
- Позитивне ставлення до навчання — віра у власні сили корелює з вищими результатами.
- Позаурочна підтримка — допомога вчителів, батьків або друзів покращує результати.
Окрім того, дослідження виявило ключові проблеми сучасної сфери освіти: освітні втрати, емоційне вигорання педагогів, низьку мотивацію учнів, нерівномірний доступ до ресурсів і потребу в психологічній підтримці.
На основі даних дослідження було сформовано низку рекомендацій:
- Оновлення нормативно-правової бази.
- Забезпечення освітніх закладів ресурсами.
- Впровадження інноваційних програм психологічної підтримки.
- Модернізація освітніх методик.
- Підвищення кваліфікації педагогів.
- Розвиток профорієнтації.
- Забезпечення інклюзивної освіти.
Ці рекомендації спрямовані на створення адаптивної, стійкої та інклюзивної освітньої системи навіть у складних умовах воєнного стану. Важливо, щоб ці заходи були впроваджені не лише на державному рівні, але й підтримувалися громадами та закладами освіти.
Джерело: ДСЯО