Державна служба якості освіти України запропонувала шляхи подолання освітніх втрат

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Консолідовані пропозиції з подолання освітніх втрат у загальній середній освіті

Освітні втрати українських школярів

НМТ / ЗНО 2025

У 2024 році було проведено моніторингове дослідження якості освіти, результати якого опублікувала Державна служба якості освіти. За результатами дослідження, розроблено рекомендації для подолання освітніх втрат і забезпечення доступу до якісної освіти.

Документ створено на основі результатів тестування учнів 6-х і 8-х класів, проведеного в регіонах України: Львові, Чернігові, Дніпрі, Вінниці, Одесі, а також під час Форуму якості освіти.

Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

Основні висновки дослідження

Відповідно до результатів моніторингу, більшість учнів демонструють середній рівень знань. Серед шестикласників спостерігається покращення з математики та української мови, натомість серед восьмикласників — зниження, особливо з математики.

Також було виділено фактори, які впливають на успішність учнів:

  • Місце навчання — учні міських шкіл мають вищі результати, ніж їхні однолітки із сільської місцевості.
  • ІТ-навички — діти, які впевнено користуються гаджетами, досягають кращих результатів.
  • Методика викладання — чіткі пояснення педагогів сприяють успішності.
  • Час на домашні завдання — достатня увага до завдань підвищує успішність.
  • Позитивне ставлення до навчання — віра у власні сили корелює з вищими результатами.
  • Позаурочна підтримка — допомога вчителів, батьків або друзів покращує результати.

Окрім того, дослідження виявило ключові проблеми сучасної сфери освіти: освітні втрати, емоційне вигорання педагогів, низьку мотивацію учнів, нерівномірний доступ до ресурсів і потребу в психологічній підтримці.

На основі даних дослідження було сформовано низку рекомендацій:

  • Оновлення нормативно-правової бази.
  • Забезпечення освітніх закладів ресурсами.
  • Впровадження інноваційних програм психологічної підтримки.
  • Модернізація освітніх методик.
  • Підвищення кваліфікації педагогів.
  • Розвиток профорієнтації.
  • Забезпечення інклюзивної освіти.

Ці рекомендації спрямовані на створення адаптивної, стійкої та інклюзивної освітньої системи навіть у складних умовах воєнного стану. Важливо, щоб ці заходи були впроваджені не лише на державному рівні, але й підтримувалися громадами та закладами освіти.

Джерело: ДСЯО

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Інституційні аудити у 2024/2025 н. р.

У лютому 2024 року МОН дало старт позаплановим інституційним аудитам і перевіркам закладів освіти. Які результати інституційних аудитів закладів освіти в 2024 році — читайте у статті
2081

Обриси сучасного внутрішньошкільного контролю

Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю.
29594

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
77282

Атестація вчителів у 2025 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
94239

Наказ про стан ведення класних журналів

Класний журнал — звична форма фіксації навчальної успішності учнів. Та водночас із його оформлення видно й роботу всього педагогічного колективу. У школах періодично здійснюють перевірки класних журналів
360743

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді