Результати дослідження щодо ефективності впровадження НУШ

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

69% учителів кажуть про зміну методів роботи: презентовано дослідження впровадження НУШ у 5-6 класах

Результати впровадження НУШ

Атестаційний лист: як оформити

13 березня презентувала результати дослідження «Нова українська школа в 5–6-х класах: виклики впровадження», яке проводила ГО «Смарт освіта» у співпраці з іншими організаціями. 

Під час дослідження було проведено опитування приблизно 600 педагогів і глибинні інтерв’ю 30 вчителів, які працюють у 5–6 класах НУШ. Також дослідження містить висновки кабінетного аналізу викликів упровадження реформи Нової української школи.

«Упровадження фундаментальної реформи освіти в країні у стані війни, — неабиякий виклик. Та від цієї реформи великою мірою залежить майбутнє України, адже сьогоднішні учні будуть відбудовувати й розвивати країну після перемоги. Навесні 2023 року ми почали аналіз упровадження реформи в базовій школі й стали очевидними наслідки першого року повномасштабної війни, а також непершочергова робота міністерства в цьому напрямі в попередні кілька років. Тому нашим завданням було зробити підвищення якості освіти для всіх учнів пріоритетною політикою держави. Нам удалося повернути субвенцію НУШ. Забезпечити підвищення кваліфікації вчителів державним коштом», — зауважив заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків.

Незважаючи на низку викликів НУШ, педагоги виділили наступні позитивні зміни:

  • вони почали більше взаємодіяти з дітьми;
  • завдяки інтеграції предметів навантаження на учнів зменшилося;
  • учителі відчули більшу академічну свободу;
  • змінилося бачення вчительської ролі в житті учнів: з людей, які вкладають у них знання, перетворилися на тих, хто спрямовує дітей у самостійному здобутті знань, тобто вчителі стали фасилітаторами й модераторами освітнього процесу.

69% опитаних педагогів зазначили, що після впровадження НУШ їхні методи роботи змінилися (з них 12,5% помітили значні зміни). Так, одна з вчительок історії на глибинному інтерв’ю розповіла, що методи та прийоми, які застосовує на уроках із 5–6 класами (НУШ), несвідомо «перетягує» в старші класи.

96% опитаних учителів пройшли підвищення кваліфікації для роботи з 5–6 класами НУШ, переважно в інститутах післядипломної педагогічної освіти й академіях неперервної освіти. Однак, 21,7% вчителів проходили курси від громадських організацій.

Зокрема, більшість респондентів задоволена здобутими знаннями, а 86,3% вважають, що навичок, які опанували на курсах, їм достатньо. Найчастіше вони зазначали, що опанували:

  • методи оцінювання;
  • розвиток компетентностей;
  • організацію групової роботи в класі;
  • забезпечення комфортного середовища для учнів;
  • діяльнісний підхід.

Також під час дослідження було виявлено такі напрями для поліпшення реформи:

  • 45% учителів не можуть пояснити, у чому особливість НУШ у 5-6 класах і чим відрізняється від викладання, яке було до реформи. Отже, потрібно надати більшу увагу поясненням компетентнісного підходу, методів роботи й демонстрації практичних прикладів роботи в Новій українській школі.
  • Тема оцінювання учнів потребує додаткового опрацювання в межах курсів підвищення кваліфікації та методичної підтримки вчителів. Респонденти зазначили, що опанували цю тему, але на запитання «Про що було б найкорисніше дізнатися на курсах підвищення кваліфікації?» майже половина педагогів зазначила оцінювання.
  • Серед пропозицій щодо зміни програм лунали думки про їхнє розвантаження, зокрема зменшення кількості годин і обсягу матеріалу (наприклад, кількості літературних творів), а також скорочення кількості предметів.
  • Приблизно 18% респондентів вважають, що підручники для 5-6 класів, які вони використовують, не потребують доопрацювань.

«Нині працюємо над зміною Типової освітньої програми для 5-9 класів, щоб дати школам більшу гнучкість у формуванні розкладу. У вчителів буде більше можливостей обирати інтегровані курси, які є відносно новими для базової школи. Також плануємо надати школам можливість користуватися скороченими програмами (уже розроблено програму з української мови), за якими нині вчаться учні, що перебувають за кордоном. Так школярі зможуть наздогнати найважливіший матеріал, який пропустили або осягнули неповною мірою через стрес», — акцентував Андрій Сташків.

Окрім того, протягом дослідження було акцентовано питання психологічного стану вчителів. 78% опитаних помітили в себе зростання тривоги, страху, суму або гніву після початку повномасштабного вторгнення. 40% відчувають дратівливість, 31% — низьку мотивацію до роботи. Ці чинники потенційно можуть негативно впливати як на взаємодію вчителя з учнями, так і на спроможність підвищувати свою кваліфікацію.

Проте 84% учителів зауважили, що отримують належну підтримку від шкільних психологів щодо роботи з учнями. Утім, частина респондентів зазначила про відсутність таких фахівців у закладах освіти.

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
62368

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1704

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
333

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54260

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
789

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді