МОН оновило правила навчання учнів з ООП у школах в 2025/2026 н.р.

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Як МОН пропонує організувати навчання учнів з ООП у 2025/2026 навчальному році: ключові зміни та нові підходи

МОН оновило правила навчання учнів з ООП у школах в 2025/2026 н.р.

Міністерство освіти і науки України направило до департаментів та управлінь освіти, керівників закладів та педагогів лист із рекомендаціями щодо особливостей організації навчання дітей з особливими освітніми потребами (ООП) у закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році. У листі подано рекомендації за такими напрямами інклюзивної освіти:

  • Зміст освітньої діяльності у спеціальних закладах загальної середньої освіти / спеціальних класах
  • Організація інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти
  • Щодо введення посади асистента вихователя групи подовженого дня в закладах загальної середньої освіти
  • Оновлення нормативно-правової бази, що регулює організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами
  • Моніторинг стану та проблем функціонування спеціальних закладів загальної середньої освіти

Виховний захід для учнів з ООП

Основні акценти документа

  • Безпека та психологічна підтримка. Через триваючу війну пріоритетом визначено створення безпечного та психологічно сприятливого освітнього середовища. Педагогів закликають приділяти увагу профілактиці вторинної психологічної травми та своєчасній підтримці учнів.
  • Освітні програми. Навчання в спеціальних закладах та класах відбуватиметься за типовими освітніми програмами, адаптованими до потреб дітей з різними порушеннями розвитку. Особливу роль відіграватимуть корекційно-розвиткові заняття
  • Інклюзивні класи. У період воєнного стану обмеження щодо кількості дітей з ООП у класах не застосовуються. Керівники шкіл зобов’язані створювати інклюзивні класи за зверненням батьків та враховувати рівень підтримки, визначений ІРЦ.
  • Оцінювання. Рекомендовано застосовувати позитивно орієнтовану систему оцінювання, що базується на індивідуальному прогресі учня, а не на рейтингах.
  • Асистент вихователя в групі подовженого дня. Документ детально роз’яснює умови введення посади асистента вихователя у групах подовженого дня для дітей з ООП, зокрема статус, оплату праці та навантаження.
  • Команда супроводу. Оновлено положення про команду психолого-педагогічного супроводу: визначено її функції, механізми ухвалення рішень, а також роль педагогів, психологів і батьків у формуванні індивідуальної програми розвитку (ІПР).
  • Раннє втручання. У понад 100 громадах України буде розширено доступ до послуги раннього втручання для дітей до 4 років, що потребують підтримки.
  • Моніторинг і проблеми. МОН вказує на низку системних проблем у роботі спеціальних закладів – від недостатнього фінансування й матеріально-технічного забезпечення до відсутності належних умов доступності та медичного супроводу. Засновникам закладів рекомендовано провести аудит мережі та усунути виявлені порушення.

МОН оновило правила навчання учнів з ООП у школах в 2025/2026 н.р. Заклад загальної середньої освіти на підставі Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти розробляє власне положення про команду психолого-педагогічного супроводу учня з особливими освітніми потребами

Висновок

Міністерство освіти акцентує, що створення інклюзивного та безпечного освітнього середовища, доступність до якісної освіти й корекційно-розвиткової підтримки залишаються пріоритетом державної політики. Виконання рекомендацій МОН має сприяти формуванню єдиної системи підтримки дітей з особливими освітніми потребами та підвищенню якості їхнього навчання у новому навчальному році.

 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Документи асистента вчителя у роботі з учнями з особливими освітніми потребами

Документація асистента вчителя не остаточно унормована. Заклад освіти самостійно затверджує перелік документів на основі посадових обов'язків асистента вчителя та окремих нормативних документів і роз’яснень
266117

Що таке інклюзивна освіта: принципи, переваги та виклики

Інклюзія — це не просто модний тренд в освіті, а наша спільна відповідальність. Це філософія, що відкриває двері до навчання та розвитку для кожного. У цій статті ми розібралися, що таке інклюзивна освіта, як вона працює та чому це важливо
30755

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5387

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді