МОН оновило правила навчання учнів з ООП у школах в 2025/2026 н.р.
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міністерство освіти і науки України направило до департаментів та управлінь освіти, керівників закладів та педагогів лист із рекомендаціями щодо особливостей організації навчання дітей з особливими освітніми потребами (ООП) у закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році. У листі подано рекомендації за такими напрямами інклюзивної освіти:
- Зміст освітньої діяльності у спеціальних закладах загальної середньої освіти / спеціальних класах
- Організація інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти
- Щодо введення посади асистента вихователя групи подовженого дня в закладах загальної середньої освіти
- Оновлення нормативно-правової бази, що регулює організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами
- Моніторинг стану та проблем функціонування спеціальних закладів загальної середньої освіти
Виховний захід для учнів з ООП
Основні акценти документа
- Безпека та психологічна підтримка. Через триваючу війну пріоритетом визначено створення безпечного та психологічно сприятливого освітнього середовища. Педагогів закликають приділяти увагу профілактиці вторинної психологічної травми та своєчасній підтримці учнів.
- Освітні програми. Навчання в спеціальних закладах та класах відбуватиметься за типовими освітніми програмами, адаптованими до потреб дітей з різними порушеннями розвитку. Особливу роль відіграватимуть корекційно-розвиткові заняття.
- Інклюзивні класи. У період воєнного стану обмеження щодо кількості дітей з ООП у класах не застосовуються. Керівники шкіл зобов’язані створювати інклюзивні класи за зверненням батьків та враховувати рівень підтримки, визначений ІРЦ.
- Оцінювання. Рекомендовано застосовувати позитивно орієнтовану систему оцінювання, що базується на індивідуальному прогресі учня, а не на рейтингах.
- Асистент вихователя в групі подовженого дня. Документ детально роз’яснює умови введення посади асистента вихователя у групах подовженого дня для дітей з ООП, зокрема статус, оплату праці та навантаження.
- Команда супроводу. Оновлено положення про команду психолого-педагогічного супроводу: визначено її функції, механізми ухвалення рішень, а також роль педагогів, психологів і батьків у формуванні індивідуальної програми розвитку (ІПР).
- Раннє втручання. У понад 100 громадах України буде розширено доступ до послуги раннього втручання для дітей до 4 років, що потребують підтримки.
- Моніторинг і проблеми. МОН вказує на низку системних проблем у роботі спеціальних закладів – від недостатнього фінансування й матеріально-технічного забезпечення до відсутності належних умов доступності та медичного супроводу. Засновникам закладів рекомендовано провести аудит мережі та усунути виявлені порушення.
Заклад загальної середньої освіти на підставі Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти розробляє власне положення про команду психолого-педагогічного супроводу учня з особливими освітніми потребами
Висновок
Міністерство освіти акцентує, що створення інклюзивного та безпечного освітнього середовища, доступність до якісної освіти й корекційно-розвиткової підтримки залишаються пріоритетом державної політики. Виконання рекомендацій МОН має сприяти формуванню єдиної системи підтримки дітей з особливими освітніми потребами та підвищенню якості їхнього навчання у новому навчальному році.