Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів за вимогами НУШ
Оцінювання навчальних досягнень учнів – важливий складник освітнього процесу. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів визначають, наскільки здобуті знання, вміння та навички відповідають вимогам освітньої програми. Розглянемо ключові аспекти критеріїв оцінювання, особливості їх застосування в різних класах та формах навчання.
📊 Формувальне оцінювання: інструменти залучення учнів
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів ґрунтуються на компетентнісному підході, який враховує не лише засвоєння теорії, а й уміння застосовувати знання на практиці, аналізувати інформацію та висловлювати власні судження.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти затверджені наказом МОН від 13.04.2011 № 329 (далі — Критерії оцінювання). Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів передбачають чотири рівні відповідно до визначеної кількості балів:
Рівень | Бали | Характеристика / критерії оцінювання |
Початковий | 1–3 | Учень відповідає фрагментарно, має загальні уявлення про предмет. |
Середній | 4–6 | Учень відтворює основний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями. |
Достатній | 7–9 | Учень знає ключові ознаки понять, вміє їх застосовувати в типових ситуаціях, робить логічні висновки, але без власних суджень. |
Високий | 10–12 | Учень має глибокі знання, вміє застосовувати їх для творчих завдань, самостійно оцінює ситуації та обґрунтовує власну позицію. |
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові.
Особливості оцінювання за різними формами здобуття освіти
Оцінювання навчальних досягнень учнів може відрізнятися залежно від форми здобуття освіти. Важливо враховувати особливості оцінювання в умовах воєнного стану, для учнів 1–4 класів, дистанційного навчання, сімейної освіти та екстернату.
Нормативні нюанси оцінювання учнів за різними формами здобуття освіти подаємо у статті журналу «Заступник директора школи»:
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів: що враховувати
Обов’язковому оцінюванню підлягають досягнення з предметів інваріантного складника навчального плану закладу. Які критерії оцінювання навчальних досягнень учнів ураховувати під час визначення рівня досягнень? Загальні критерії оцінювання такі:
- характеристики відповіді — правильність, логічність, обгрунтованість, цілісність
- якість знань
- сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок
- рівень володіння розумовими операціями — аналізу, синтезу, порівняння, класифікації, узагальнення тощо
- уміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези
- самостійність оцінних суджень

Опрацюєте нові підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів. Опануєте алгоритм, інструменти та методи формувального оцінювання
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 1–4 класів НУШ
Результат оцінювання особистісних надбань учня / учениці у 1—4 класах виражають вербальною оцінкою, а об'єктивних результатів навчання у 1-2 класах — вербальною оцінкою, у 3—4 класах — або вербальною, або рівневою оцінкою за вибором закладу загальної середньої освіти на підставі рішення його педагогічної ради.
Щоб сформулювати критерії оцінювання, використовують Орієнтовну рамку оцінювання результатів навчання здобувачів початкової освіти (наказ МОН № 813 від 13.07.2021).
12-бальна система (шкала) оцінювання
У наступних класах оцінювання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою) і його результати позначають цифрами від 1 до 12.
Якщо рівень досягнень не відповідає Критеріям оцінювання, то таких учнів вважають неатестованими й оцінюють відповідно — «не атестований(-а)».
Свідоцтво досягнень у формувальному оцінюванні учнів початкової школи
Відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» заклад освіти може застосовувати власну шкалу оцінювання, яка переводиться в національну. Отже, педагогічна рада може прийняти рішення про застосування іншої шкали оцінювання, у яку педагоги закладають конкретні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Але в підсумковому оцінюванні власну шкалу необхідно переводити в національну, тобто в рівневу.
Критерії оцінювання учнів 5–9 класів
Відповідно у 2025/2026 навчальному році для оцінювання в 5—8-х класах, а також пілотних 9-х, використовуємо нові критерії оцінювання, затверджені наказом № 1093, а в непілотних 9-х класах — критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ МОН від 13.04.2011 № 329).
Критерії оцінювання: інші системи та підходи
Для оцінювання досягнень можна використовувати різні системи, методи та критерії оцінювання, зокрема:
- словесну характеристику
- 12-бальну систему (шкалу) оцінювання
- альтернативну (авторську) систему оцінювання.
Тож критерії оцінювання навчальних досягнень учнів можуть бути відповідними до системи оцінювання, обраної закладом освіти. Альтернативні системи оцінювання заклад освіти може використовувати за погодженням з місцевими органами управління освітою. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів є відповідальністю закладу освіти.
⇒ Як здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах війни
Чи можна повернути бальне оцінювання рішенням педагогічної ради?
Відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» заклад освіти може застосовувати власну шкалу оцінювання, яка переводиться в національну. Отже, педагогічна рада може прийняти рішення про застосування іншої шкали оцінювання, але в підсумковому оцінюванні її необхідно переводити в національну, тобто в рівневу.
Як розробляти критерії оцінювання на урок
Самостійно розробляти критерії оцінювання навчальних досягнень учнів — одне з найважливіших умінь сучасного вчителя. Ключова теза у визначенні критеріїв оцінювання ─ вони мають бути максимально конкретними та вимірюваними. Що конкретніше сформульовані критерії оцінювання, то зрозуміліше учням, як успішно виконати завдання. Коли учитель формулює критерій, то має знати, як перевірятиме його виконання.
Скільки критеріїв визначати
Одразу зазначимо, що критеріїв до уроку не може бути багато. Максимум ─ п’ять, але найкраще три чи навіть два. Досвід показує, що реально опрацювати під час уроку можна дві-три навчальні цілі, відповідно до яких ми й формулюємо критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Проте має значення вік учнів, навчальний предмет та тема уроку.
Учитель має вміти:
- визначати критерії оцінювання відповідно до програми;
- формулювати критерії разом із дітьми;
- інформувати учнів про критерії, щоб діти точно знали, чого він від них хоче.
Детально про те, як розробляти критерії оцінювання на урок, — у програмі підвищення кваліфікації «ПРАКТИКА ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ»
Для того щоб не загубитись у значній кількості навчальних цілей, учитель може умовно поділити їх на рівні:
- те, про що варто мати уявлення;
- те, що важливо знати й виконувати;
- стала сформованість основної навички.
Такий підхід допоможе сфокусувати увагу на формуванні наскрізних умінь; виділити ядро знань; зрозуміти, що багато навчальних цілей формуються автоматично, дотично, у ході роботи над формуванням ключової навички певної теми, поняття.
Висновок
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів слугують інструментом для об'єктивної та неупередженої оцінки результатів навчання, допомагаючи педагогам визначити прогрес кожного школяра і спланувати подальшу освітню траєкторію.
Читайте також:
НУШ: МОН випустило практичні путівники з оцінювання для 5–9 класів



