Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів: як оцінити знання за вимогами НУШ
Оцінювання навчальних досягнень учнів – важливий складник освітнього процесу. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів визначають, наскільки здобуті знання, вміння та навички відповідають вимогам освітньої програми. Розглянемо ключові аспекти критеріїв оцінювання, особливості їх застосування в різних класах та формах навчання.
ВЕБІНАР: Освітня програма закладу освіти
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти затверджені наказом МОН від 13.04.2011 № 329 (далі — Критерії оцінювання). Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів передбачають чотири рівні навчальних досягнень учнів відповідно до визначеної кількості балів:
- 1−3 бали — початковий рівень
- 4−6 балів — середній рівень
- 7−9 балів — достатній рівень
- 10−12 балів — високий рівень
Для кожного бала відповідного рівня визначено загальні вимоги до знань, умінь і навичок учнів. Коротко охарактеризуємо рівні навчальних досягнень учнів.
Початковий рівень. Учень відповідає на питання фрагментарно, використовує загальні уявлення про предмет.
Середній рівень. Учень відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, оперує елементарними вміннями навчальної діяльності.
Достатній рівень. Учень знає істотні ознаки понять, явищ, зв’язки між ними, застосовує знання в стандартних ситуаціях, виконує розумові операції — аналіз, абстрагування, узагальнення тощо, вміє робити висновки. Відповідь учня правильна, логічна, обгрунтована, але без власних суджень.
Високий рівень. Учень має глибокі, міцні, системні знання, вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, самостійно оцінювати ситуації, явища, факти, виявляти та обстоювати особисту позицію.
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові.
Особливості оцінювання за різними формами здобуття освіти
Оцінювання навчальних досягнень учнів може відрізнятися залежно від форми здобуття освіти. Важливо враховувати особливості оцінювання в умовах воєнного стану, для учнів 1–4 класів, дистанційного навчання, сімейної освіти та екстернату.
Нормативні нюанси оцінювання учнів за різними формами здобуття освіти подаємо у статті журналу «Заступник директора школи»:
Критерії оцінювання: що враховувати
Обов’язковому оцінюванню підлягають досягнення з предметів інваріантного складника навчального плану закладу. Які критерії оцінювання навчальних досягнень учнів враховувати під час визначення рівня досягнень? Загальні критерії оцінювання такі:
- характеристики відповіді — правильність, логічність, обгрунтованість, цілісність
- якість знань
- сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок
- рівень володіння розумовими операціями — аналізу, синтезу, порівняння, класифікації, узагальнення тощо
- уміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези
- самостійність оцінних суджень

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 1–4 класів НУШ
Результат оцінювання особистісних надбань учня / учениці у 1—4 класах виражають вербальною оцінкою, а об'єктивних результатів навчання у 1-2 класах — вербальною оцінкою, у 3—4 класах — або вербальною, або рівневою оцінкою за вибором закладу загальної середньої освіти на підставі рішення його педагогічної ради.
Для формулювання оцінювальних суджень використовують Орієнтовну рамку оцінювання результатів навчання здобувачів початкової освіти (наказ МОН № 813 від 13.07.2021).
12-бальна система (шкала) оцінювання
У наступних класах оцінювання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою) і його результати позначають цифрами від 1 до 12.
Якщо рівень досягнень не відповідає Критеріям оцінювання, то таких учнів вважають неатестованими й оцінюють відповідно — «не атестований(-а)».
Свідоцтво досягнень у формувальному оцінюванні учнів початкової школи
Відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» заклад освіти може застосовувати власну шкалу оцінювання, яка переводиться в національну. Отже, педагогічна рада може прийняти рішення про застосування іншої шкали оцінювання, у яку педагоги закладають конкретні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Але в підсумковому оцінюванні власну шкалу необхідно переводити в національну, тобто в рівневу.
Критерії оцінювання учнів 5–9 класів
Відповідно у 2024/2025 навчальному році для оцінювання в 5—7-х класах, а також пілотних 8-х, використовуємо нові критерії оцінювання, затверджені наказом № 1093, а у 8—9-х — критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ МОН від 13.04.2011 № 329).
Критерії оцінювання: інші системи та підходи
Для оцінювання досягнень можна використовувати різні системи, методи та критерії оцінювання, зокрема:
- словесну характеристику
- 12-бальну систему (шкалу) оцінювання
- альтернативну (авторську) систему оцінювання.
Тож критерії оцінювання навчальних досягнень учнів можуть бути відповідними до системи оцінювання, обраної закладом освіти. Альтернативні системи оцінювання заклад освіти може використовувати за погодженням з місцевими органами управління освітою. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів є відповідальністю закладу освіти.
⇒ Як здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах війни
Чи можна повернути бальне оцінювання рішенням педагогічної ради?
Відповідно до статті 17 Закону України “Про повну загальну середню освіту” заклад освіти може застосовувати власну шкалу оцінювання, яка переводиться в національну. Отже, педагогічна рада може прийняти рішення про застосування іншої шкали оцінювання, але в підсумковому оцінюванні її необхідно переводити в національну, тобто в рівневу.