Як оцінювати навчальні досягнення учнів

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Під час самооцінювання в закладі освіти вивчають різні питання. Одне з них — рівень навчальних досягнень учнів. Щоб правильно встановити рівень навчальних досягнень учнів, слід дотримуватися визначених критеріїв оцінювання

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти затверджені наказом МОН від 13.04.2011 № 329 (далі — Критерії оцінювання).За допомогою Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів визначають відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах.

Критерії оцінювання навчальних досягнень

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів встановлюють чотири рівні навчальних досягнень учнів (вихованців), кожному з яких відповідає визначена кількість балів:

  • 1−3 бали — початковий рівень
  • 4−6 балів — середній рівень
  • 7−9 балів — достатній рівень
  • 10−12 балів — високий рівень

Для кожного бала відповідного рівня визначено загальні вимоги до знань, умінь і навичок учнів.

Початковий рівень

Перший рівень досягнень — початковий. За такого рівня учень відповідає фрагментарно, користується загальними уявленнями про предмет вивчення.

Середній рівень

Якщо учень відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, оперує елементарними вміннями навчальної діяльності, то його рівень досягнень визначають як середній.

Достатній рівень

Третій рівень досягнень — достатній. Характерним для цього рівня є те, що учень:

  • знає істотні ознаки понять, явищ, зв’язки між ними, основні закономірності
  • самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, виконує розумові операції (аналіз, абстрагування, узагальнення тощо)
  • виправляє допущені помилки
  • вміє робити висновки

Відповідь учня правильна, логічна, обгрунтована, але без власних суджень.

Високий рівень

Ознакою високого рівня досягнень учня є глибокі, міцні, системні знання. Він уміє застосовувати отримані знання для виконання творчих завдань, самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і обстоювати особисту позицію.

Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові.

Критерії оцінювання: особливості застосування  

Обов’язковому оцінюванню підлягають досягнення з предметів інваріантного складника навчального плану закладу.

Під час визначення рівня досягнень слід ураховувати:

  • характеристики відповіді — правильність, логічність, обгрунтованість, цілісність
  • якість знань
  • сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок
  • рівень володіння розумовими операціями — аналізу, синтезу, порівняння, класифікації, узагальнення тощо
  • уміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези
  • самостійність оцінних суджень

image92
ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Оцінювання — це встановлення відповідності набутих знань, умінь, навичок, способів діяльності, ціннісних ставлень стандартам, еталонам. Як працювати з критеріями оцінювання в системі формувального оцінювання — у рпограмі підвищення кваліфікації "Практика формувального оцінювання"
Алгоритм діяльності вчителя під час організації формувального оцінювання. Інструменти самооцінювання, зворотного зв'язку, рефлексії. Завдання для оцінювання результатів навчання учнів на компетентнісній основі

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів НУШ

Результат оцінювання особистісних надбань учня / учениці у 1—4 класах виражають вербальною оцінкою, а об'єктивних результатів навчання у 1-2 класах — вербальною оцінкою, у 3—4 класах — або вербальною, або рівневою оцінкою за вибором закладу загальної середньої освіти на підставі рішення його педагогічної ради. 

Формулювання оцінювальних суджень, визначення рівня результату навчання МОН пропонує здійснювати на основі Орієнтовної рамки оцінювання результатів навчання здобувачів початкової освіти (наказ МОН № 813 від 13.07.2021). 

Відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» заклад освіти може застосовувати власну шкалу оцінювання, яка переводиться в національну. Отже, педагогічна рада може прийняти рішення про застосування іншої шкали оцінювання, але в підсумковому оцінюванні її необхідно переводити в національну, тобто в рівневу.

Свідоцтво досягнень у формувальному оцінюванні учнів початкової школи

12-­бальна система (шкала) оцінювання

У наступних класах оцінювання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою) і його результати позначають цифрами від 1 до 12.

Якщо рівень досягнень не відповідає Крите­ріям оцінювання, то таких учнів вважають неатестованими й оцінюють відповідно — «не атестований(-а)».

Критерії оцінювання учнів 5–9 класів

Оцінювати навчальні досягнення учнів 5—9-х класів, які навчаються за новим Державним стандартом базової середньої освіти, слід відповідно до Рекомендацій, затверджених наказом № 1093. Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів 5—6-х класів, затверджені наказом МОН від 01.04.2022 № 289, втратили чинність.

Відповідно у 2024/2025 навчальному році для оцінювання в 5—7-х класах, а також пілотних 8-х, використовуємо нові критерії оцінювання, затверджені наказом № 1093, а у 8—9-х — критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ МОН від 13.04.2011 № 329).

Критерії оцінювання: інші системи та підходи

Для оцінювання досягнень можна використовувати різні системи та методи оцінювання, зокрема словесну характеристику, 12-бальну систему (шкалу) оцінювання, альтернативну (авторську) систему оцінювання. Тож критерії оцінювання навчальних досягнень учнів можуть бути відповідними до системи оцінювання, обраної закладом освіти. Альтернативні системи оцінювання заклад освіти може використовувати за погодженням з місцевими органами управління освітою. 

Як здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах війни

Чи можна повернути бальне оцінювання рішенням педагогічної ради? 

Відповідно до статті 17 Закону України “Про повну загальну середню освіту” заклад освіти може застосовувати власну шкалу оцінювання, яка переводиться в національну. Отже, педагогічна рада може прийняти рішення про застосування іншої шкали оцінювання, але в підсумковому оцінюванні її необхідно переводити в національну, тобто в рівневу.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді