Учням про академічну доброчесність
Академічна доброчесність в школі
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти — не просто нормативна вимога, а питання честі закладу освіти, кожного педагога та кожного учня. Суть поняття «академічна доброчесність» визначена у статті 42 Закону про освіту. У цій статті йтиметься про те, які дидактичні та методичні матеріали стануть у пригоді педагогам, щоб формувати поняття і цінності академічної доброчесності у школярів.
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
- самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.

Разом з автором поміркуєте про те, які цінності визначають академічну доброчесність, проаналізуєте психологічні чинники, що впливають на прояви недоброчесності в педагогічному колективі. Дізнаєтеся, яку роль відіграє середовище та особистість педагога у формуванні в нього академічної доброчесності
Академічна доброчесність для учнів
Формування академічної доброчесності в учнів є одним із наскрізних складників освітнього процесу. Чим можна скористатися при вивченні поняття «академічна доброчесність» в школі?
Найперше учнів зацікавить Довідник з академічної доброчесності для школярів, який можна установити на смартфон з Google Play.
Про те, що таке академічна доброчесність, які її фундаментальні цінності і як їх утілити, йдеться в українському перекладі «Фундаментальні цінності академічної доброчесності» — настільній книзі для педагогів, яку розробив Міжнародний центр академічної доброчесності.
Для вчителів, учнів та батьків команда Харківського університету під керівництвом Ольги Гужви пропонує серію інфографіки:
«Зрозуміло про академічну доброчесність»
Інфографіка для школярів
У цих матеріалах автори візуалізували основні поняття академічної доброчесності, необхідні для обов’язкового розуміння школярів, та унаочнили правила цитування.
Методичні вказівки для вчителів
і робочий зошит
Методичні вказівки для вчителів та робочий зошит «Виховуємо академічну доброчесність в школі» (Наталя та Ірина Шліхти):
- окреслюють основні проблеми, пов’язані із формуванням культури академічної доброчесності в школі
- ознайомлюють учителів та учнів з позитивним підходом до розбудови середовища доброчесності, чесного навчання та викладання.
Академічна доброчесність в школі: заходи
Академічна доброчесність в закладах освіти має бути нормою академічної культури. Щоб формувати в учнів усвідомлене та відповідальне ставлення до навчання на принципах академічної доброчесності, педагогам рекомендовано використовувати під час годин спілкування з учнями відеоролики, створені в межах студентсько-учнівського конкурсу соціальної відеореклами «Чесність починається з тебе».
Ці відеороботи мотивують до відповідального, чесного навчання, відображають важливість якісної освіти у сучасному суспільстві та неприпустимість толерування випадків недоброчесності під час академічного процесу та у житті.
Що таке академічна доброчесність
Сценарії уроків у середній школі
Над розробленням сценаріїв навчальних занять, спрямованих на формування академічної доброчесності у середній школі, працюють педагоги Школи № 148 м. Києва Іван Пікуль, учитель історії та правознавства, і Сергій Горбачов, директор.
«Шкала плагіату»
Розроблена «Шкала плагіату» описує серйозність порушень правил цитування і допомагає зрозуміти, чи припускався автор коли-небуть цього різновиду академічного шахрайства.
Етапи вивчення академічної доброчесності
У своїй презентації «Зробити доброчесність привабливою, або Як сформувати академічну доброчесність школярів» Ірина Шліхта пропонує три етапи вивчення академічної доброчесності:
| ⇒ ознайомлення учня з академічною доброчесністю:
|
| |
⇒ усвідомлення та прийняття учнем цінності академічної доброчесності | |
| ⇒ актуалізація цінності академічної доброчесності в ціннісних ситуаціях |
Порушення академічної доброчесності в школі
Причини академічної недоброчесності в школі
У листопаді 2018 року аналітичний центр CEDOS у межах Проєкту формування академічної доброчесності в школі (SAISS) вивчав особливості освітнього процесу, що впливають на стан академічної доброчесності у закладах загальної середньої освіти.
Учасницями й учасниками були вчителі та батьки учнів 9-11-х класів. Усього проведено 6 інтерв’ю (по три з кожною групою).
Усього у фокус-групах з учителями взяли участь 28 осіб (21 жінка і 8 чоловіків).
Групи вчителів складали 8-10 учасників, сформовані за такими критеріями:
- викладання у 9-11-х класах
- досвід роботи у школі не менше 5 років.
У підсумку укладено два звіти «Академічна доброчесність у школі: погляди вчительства та батьків»
Результати опитувань представлені у такій структурі:
Батьки | Вчителі |
Розуміння академічної доброчесності | |
Форми академічної недоброчесноті | |
Причини академічної недоброчесності | |
Реакція на академічну недоброчесність | |
Рівень включеності батьків у навчальний процес | |
Розуміння системи оцінювання | Розуміння системи оцінювання та пояснення завдань |
– | Залученість батьків у навчальний процес |
– | Завантаженість та релевантність інформаційного наповнення уроків |
Професійна орієнтація | Профорієнтація у школах |
Висновки |
Основні причини академічної недоброчесності кожна група визначила по-своєму:
батьки: | учителі: |
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
Звіт за результатами фокус-групових інтерв’ю з вчителями
Звіт за результатами фокус-групових інтерв’ю з батьками учнів
Академічна доброчесність вчителя є прикладом і мотивуванням до дотримання академічної доброчесності школярами. Це етична категорія насамперед, тож подвійних стандартів та позицій неоднозначності тут бути не може.