Учням про академічну доброчесність
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти
Питанню академічної доброчесності в освіті присвячена окрема стаття 42 Закону про освіту. Особливістю цієї норми є та, що академічну доброчесність (англ. Academic integrity) визначають як «сукупність етичних принципів і визначених законом правил, якими мають керуватися всі учасники освітнього процесу». Тож дотримувати академічної доброчесності мають учні, педагоги та батьки. У цій статті йтиметься про те, які дидактичні та методичні матеріали стануть у пригоді педагогам, щоб формувати поняття і цінності академічної доброчесності у школярів.
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
- самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.
Формування академічної доброчесності в школі
Чим можна скористатися при вивченні академічної доброчесності?
Найперше учнів зацікавить Довідник з академічної доброчесності для школярів, який можна установити на смартфон з Google Play.
Про те, що таке академічна доброчесність, які її фундаментальні цінності і як їх утілити, йдеться в українському перекладі «Фундаментальні цінності академічної доброчесності» — настільній книзі для педагогів, яку розробив Міжнародний центр академічної доброчесності.
Для вчителів, учнів та батьків команда Харківського університету під керівництвом Ольги Гужви пропонує серію інфографіки:
«Зрозуміло про академічну доброчесність»
Інфографіка для школярів
У цих матеріалах автори візуалізували основні поняття академічної доброчесності, необхідні для обов’язкового розуміння школярів, та унаочнили правила цитування.
Методичні вказівки для вчителів
і робочий зошит
Методичні вказівки для вчителів та робочий зошит «Виховуємо академічну доброчесність в школі» (Наталя та Ірина Шліхти):
- окреслюють основні проблеми, пов’язані із формуванням культури академічної доброчесності в школі
- ознайомлюють учителів та учнів з позитивним підходом до розбудови середовища доброчесності, чесного навчання та викладання.
Академічна доброчесність в школі: заходи
Під час виховних годин можна використовувати відеоролики, створені в межах студентсько-учнівського конкурсу соціальної відеореклами «Чесність починається з тебе».
Ці відеороботи мотивують до відповідального, чесного навчання, відображають важливість якісної освіти у сучасному суспільстві та неприпустимість толерування випадків недоброчесності під час академічного процесу та у житті.
Що таке академічна доброчесність
Сценарії уроків у середній школі
Над розробленням сценаріїв навчальних занять, спрямованих на формування академічної доброчесності у середній школі, працюють педагоги Школи № 148 м. Києва Іван Пікуль, учитель історії та правознавства, і Сергій Горбачов, директор.
«Шкала плагіату»
Розроблена «Шкала плагіату» описує серйозність порушень правил цитування і допомагає зрозуміти, чи припускався автор коли-небуть цього різновиду академічного шахрайства.
Етапи вивчення академічної доброчесності
У своїй презентації «Зробити доброчесність привабливою, або Як сформувати академічну доброчесність школярів» Ірина Шліхта пропонує три етапи вивчення академічної доброчесності:
| ⇒ ознайомлення учня з академічною доброчесністю:
|
| |
⇒ усвідомлення та прийняття учнем цінності академічної доброчесності | |
| ⇒ актуалізація цінності академічної доброчесності в ціннісних ситуаціях |
Порушення академічної доброчесності в школі
Причини академічної недоброчесності в школі
У листопаді 2018 року аналітичний центр CEDOS у межах Проекту формування академічної доброчесності в школі (SAISS) вивчав особливості освітнього процесу, що впливають на стан академічної доброчесності у закладах загальної середньої освіти.
Учасницями й учасниками були вчителі та батьки учнів 9-11-х класів. Усього проведено 6 інтерв’ю (по три з кожною групою).
Усього у фокус-групах з учителями взяли участь 28 осіб (21 жінка і 8 чоловіків).
Групи вчителів складали 8-10 учасників, сформовані за такими критеріями:
- викладання у 9-11-х класах
- досвід роботи у школі не менше 5 років.
У підсумку укладено два звіти «Академічна доброчесність у школі: погляди вчительства та батьків»
Результати опитувань представлені у такій структурі:
Батьки | Вчителі |
Розуміння академічної доброчесності | |
Форми академічної недоброчесноті | |
Причини академічної недоброчесності | |
Реакція на академічну недоброчесність | |
Рівень включеності батьків у навчальний процес | |
Розуміння системи оцінювання | Розуміння системи оцінювання та пояснення завдань |
– | Залученість батьків у навчальний процес |
– | Завантаженість та релевантність інформаційного наповнення уроків |
Професійна орієнтація | Профорієнтація у школах |
Висновки |
Основні причини академічної недоброчесності кожна група визначила по-своєму:
батьки: | учителі: |
|
|
| |
|
|
|
|
|
|