Учням про академічну доброчесність

Автор
Головний спеціаліст відділу комунікацій та міжнародного співробітництва Державної служби якості освіти України, експерт з питань освіти
Як учителю донести ідеї академічної доброчесності до свідомості учнів? Зібрали чи не всі методичні та наочні матеріали в одній статті.

Академічна доброчесність в школі

Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти — не просто нормативна вимога, а питання честі закладу освіти, кожного педагога та кожного учня. Суть поняття «академічна доброчесність» визначена у статті 42 Закону про освіту. У цій статті йтиметься про те, які дидактичні та методичні матеріали стануть у пригоді педагогам, щоб формувати поняття і цінності академічної доброчесності у школярів. 

Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:

  • самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
  • надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.

Академічна доброчесність для учнів 

Формування академічної доброчесності в учнів є одним із наскрізних складників освітнього процесу. Чим можна скористатися при вивченні поняття «академічна доброчесність» в школі?

Найперше учнів зацікавить Довідник з академічної доброчесності для школярів, який можна установити на смартфон з Google Play.

Про те, що таке академічна доброчесність, які її фундаментальні цінності і як їх утілити, йдеться в українському перекладі «Фундаментальні цінності академічної доброчесності» — настільній книзі для педагогів, яку розробив Міжнародний центр академічної доброчесності.

Для вчителів, учнів та батьків команда Харківського університету під керівництвом Ольги Гужви пропонує серію інфографіки:

«Зрозуміло про академічну доброчесність»

Інфографіка для школярів

У цих матеріалах автори візуалізували основні поняття академічної доброчесності, необхідні для обов’язкового розуміння школярів, та унаочнили правила цитування.

Методичні вказівки для вчителів
і робочий зошит

Методичні вказівки для вчителів та робочий зошит «Виховуємо академічну доброчесність в школі» (Наталя та Ірина Шліхти):

  • окреслюють основні проблеми, пов’язані із формуванням культури академічної доброчесності в школі
  • ознайомлюють учителів та учнів з позитивним підходом до розбудови середовища доброчесності, чесного навчання та викладання.

Академічна доброчесність в школі: заходи

Академічна доброчесність в закладах освіти має бути нормою академічної культури. Щоб формувати в учнів усвідомлене та відповідальне ставлення до навчання на принципах академічної доброчесності, педагогам рекомендовано використовувати під час годин спілкування з учнями відеоролики, створені в межах студентсько-учнівського конкурсу соціальної відеореклами «Чесність починається з тебе».

Ці відеороботи мотивують до відповідального, чесного навчання, відображають важливість якісної освіти у сучасному суспільстві та неприпустимість толерування випадків недоброчесності під час академічного процесу та у житті.

Що таке академічна доброчесність

Сценарії уроків у середній школі

Над розробленням сценаріїв навчальних занять, спрямованих на формування академічної доброчесності у середній школі, працюють педагоги Школи № 148 м. Києва Іван Пікуль, учитель історії та правознавства, і Сергій Горбачов, директор.

«Шкала плагіату»

Розроблена «Шкала плагіату» описує серйозність порушень правил цитування і допомагає зрозуміти, чи припускався автор коли-небуть цього різновиду академічного шахрайства.

Шкала плагіату

Етапи вивчення академічної доброчесності

У своїй презентації «Зробити доброчесність привабливою, або Як сформувати академічну доброчесність школярів» Ірина Шліхта пропонує три етапи вивчення академічної доброчесності:

  1. молодша школа

⇒ ознайомлення учня з академічною доброчесністю:

  • когнітивна фаза вивчення
  • моральне знання
  1. середня школа

⇒ усвідомлення та прийняття учнем цінності академічної доброчесності

  1. старша школа

⇒ актуалізація цінності академічної доброчесності в ціннісних ситуаціях

Порушення академічної доброчесності в школі

Причини академічної недоброчесності в школі

У листопаді 2018 року аналітичний центр CEDOS у межах Проєкту формування академічної доброчесності в школі (SAISS) вивчав особливості освітнього процесу, що впливають на стан академічної доброчесності у закладах загальної середньої освіти.

Учасницями й учасниками були вчителі та батьки учнів 9-11-х класів. Усього проведено 6 інтерв’ю (по три з кожною групою).

Усього у фокус-групах з учителями взяли участь 28 осіб (21 жінка і 8 чоловіків).

Групи вчителів складали 8-10 учасників, сформовані за такими критеріями:

  • викладання у 9-11-х класах
  • досвід роботи у школі не менше 5 років.

У підсумку укладено два звіти «Академічна доброчесність у школі: погляди вчительства та батьків»

Результати опитувань представлені у такій структурі:

Батьки

Вчителі

Розуміння академічної доброчесності

Форми академічної недоброчесноті

Причини академічної недоброчесності

Реакція на академічну недоброчесність

Рівень включеності батьків у навчальний процес

Розуміння системи оцінювання

Розуміння системи оцінювання та пояснення завдань

Залученість батьків у навчальний процес

Завантаженість та релевантність інформаційного наповнення уроків

Професійна орієнтація

Профорієнтація у школах

Висновки

Основні причини академічної недоброчесності кожна група визначила по-своєму:

батьки:

учителі:

  • лінь дітей
  • самі батьки через:
    • завищені очікування
    • сприяння академічній недоброчесності (співучасть)
    • незалученість до освітнього процесу
  • надмірне навантаження (зокрема домашніми завданнями)
  • незацікавленість: не все треба для ЗНО, самим учителям нецікаво
  • самі вчителі через необ’єктивне оцінювання, надмірну вимогливість зокрема
  • завищені очікування від вчительства та батьків, орієнтація батьків на оцінки
  • перевантаженість програм
  • невимогливі вчителі
  • учнівство розбалуване

Звіт за результатами фокус-групових інтерв’ю з вчителями

Звіт за результатами фокус-групових інтерв’ю з батьками учнів

Академічна доброчесність вчителя є прикладом і мотивуванням до дотримання академічної доброчесності школярами. Це етична категорія насамперед, тож подвійних стандартів та позицій неоднозначності тут бути не може.

дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає


зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді