Як організувати в школі квіз? Шість форматів, please!
Про День рідної мови
Уперше Міжнародний день рідної мови почали відзначати 21 лютого 2000 року. Ця дата невипадкова: у 1952 році влада Пакистану проголосила урду офіційною мовою країни, але нею розмовляло лише 3% населення. Це рішення викликало обурення на сході країни, а 21 лютого того ж року під час протесту в місті Дакка поліція та військові вбили кількох студентів-демонстрантів.
У 1971 році Східний Пакистан (нині Бангладеш) отримав незалежність. За його пропозицією ЮНЕСКО проголосило 21 лютого 2000 року першим міжнародним Днем рідної мови.
Центральна ідея Дня рідної мови — заохотити людей спілкуватися рідною мовою; нагадати людям, що багато «маленьких» мов підходять до межі зникнення, бо носії поступово перестають ними користуватися.
Які заходи провести до Дня рідної мови в школі
Відповідно до вікових категорій рекомендуємо провести з учнями такі заходи:
- конкурси;
- презентації;
- ігри;
- вікторини;
- квести;
- диспути;
- захисти проектів тощо.
Конкурс «Казкар» для учнів початкової школи
Творчість учнів починається зі складання казки. Дітям часто хочеться розповісти про все, що їх оточує, тож варто допомогти їм у цьому.
Запропонуйте учням орієнтовні теми для казки:
- Дівчина-мова
- Чародійна мова
- Пригоди у країні частин мови
- Мова – країна див
- Перлини нашої мови
- Подорож до літери «Я».
Конкурс «Грамотій» для учнів основної школи
Запропонуйте учням диктант на тему «Мова».
Конкурс «Слів у мові мільйон…» для учнів старшої школи
Учні старшої школи можуть обрати висловлювання про мову й підготувати його захист — усно, письмово чи у вигляді презентації. Приклади висловлювань:
- «Скажи що-небудь, щоб я тебе почув» (Сократ)
- «Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає своє давнє життя і свої сподіванки, розум, досвід, почування» (Панас Мирний)
- «Нове життя нового прагне слова» (Максим Рильський)
- «Мова – це віконця, через які людина бачить світ» (Василь Сухомлинський)
Мовний квест для учнів основної та старшої школи
Квест (з англ. quest — пошук, пошуки пригод) — аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань для команд або окремих гравців.
Ця інтерактивна форма роботи сподобається учням, адже це командне змагання. Учні емоційно переходять зі станції на станцію, жваво обговорюють і приймають спільне рішення. Їм подобається виявляти ерудицію, працювати в нестандартних умовах і перемагати. А вчителям приємно, що учні знають рідну мову й застосовують знання.
Для завуча: орієнтовна циклограма діяльності на березень
За маршрут квесту та завдання для станцій відповідають:
- методичні об’єднання учителів української мови і літератури, зарубіжної літератури, англійської мови;
- педагог-організатор.
Координаторами квесту, консультантами, фасилітаторами є:
- учителі-філологи;
- педагог-організатор.
Учасники квесту — учні 5-11-х класів. Вони готуються завчасно: визначають склад команд (чотири учасники від кожної команди) та обирають капітанів.
Квест містить 5 мовних станцій із різними завданнями для кожного класу.