Положення про атестацію педагогів: що нового

Автор
експерт з питань освіти, Київ
Як цьогоріч провести атестацію педагогів, якими нормативними документами керуватися та що врахувати – поради у статті

Положення про атестацію оновлене

Нова редакція Положення про атестацію педагогічних працівників затверджена наказом МОН від 10.09.2024 № 1277 і набрала чинності 05.11.2024. Вона удосконалює порядок проведення атестації, усуває суперечності, які існували у попередній редакції, та забезпечує право педагогічних працівників на проходження атестації, гарантоване законодавством.

Попередня редакція Положення про атестацію педагогічних працівників затверджена наказом МОН від 09.09.2022 № 805 і була чинною з 01.09.2023 до 05.11.2024. Тож розглянемо основні зміни.

Положення про атестацію педагогічних працівників зі змінами

Нові визначення у Положенні

У новій редакції Положення атестацію педагогічних працівників визначено як систему заходів, спрямованих на всебічне та комплексне оцінювання їхньої педагогічної діяльності, за якою визначаються відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюється кваліфікаційна категорія, педагогічне звання.

Окреслено мету та основні принципи атестації.

Мета атестації — стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, росту їх професійної майстерності, розвитку творчої ініціативи, підвищення престижу й авторитету, забезпечення ефективності освітнього процесу.

Основні принципи атестації: відкритість та колегіальність, гуманне та доброзичливе ставлення до педагогічного працівника, повнота, об’єктивність та системність оцінювання його педагогічної діяльності.

Визначено поняття «відокремлений структурний підрозділ». Це відокремлений структурний підрозділ закладу вищої, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної) освіти, загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти, утворений відповідно до вимог Законів України «Про дошкільну освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про вищу освіту».

У новій редакції уточнено, на працівників яких саме закладів освіти поширюється Положення. Так, пунктом 2 розділу І визначено, що Положення поширюється на педагогічних працівників закладів та установ освіти, інших установ незалежно від підпорядкування, типу та форми власності, у тому числі відокремлених структурних підрозділів, структурних підрозділів інших юридичних осіб публічного чи приватного права, а також фізичних осіб — підприємців та осіб незалежної професійної діяльності, які надають освітні послуги (далі — заклади освіти), які здійснюють педагогічну діяльність та посади яких належать до педагогічних, згідно з Переліком посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою КМУ від 14.06.2000 № 963.

Роз’яснення до Положення про атестацію педагогічних працівників

Положення про атестацію педагогів: що нового

ПЕРЕГЛЯНУТИ

Кваліфікаційні категорії

За результатами атестації педагогічного працівника, незалежно від обсягу його педагогічного навантаження, атестаційна комісія приймає рішення:

  • встановити відповідність педагогічного працівника займаній посаді;
  • присвоїти чи підтвердити кваліфікаційну категорію;
  • присвоїти педагогічне звання.

У новій редакції Положення уточнено, що працівникам, посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційних категорій, за рекомендацією атестаційної комісії може бути присвоєно педагогічне звання:

Було

Стало

Педагогічним працівникам, посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційних категорій за результатами атестації визначається відповідність (невідповідність) займаній посаді та у порядку, визначеному законодавством, встановлюється (підтверджується) тарифний розряд

Педагогічним працівникам, посади яких відповідно до законодавства не передбачають присвоєння кваліфікаційних категорій, за результатами атестації встановлюється відповідність займаній посаді та, в порядку визначеному законодавством, за рекомендацією атестаційної комісії установлюється (підтверджується) тарифний розряд, а також може бути присвоєно педагогічне звання

Вимоги до освіти та стажу для присвоєння кваліфікаційних категорій:

Кваліфікаційна категорія

Мінімальний стаж педагогічної роботи

Допустимий освітній рівень

спеціаліст

при прийнятті на роботу на посаду педагогічного працівника

фаховий молодший бакалавр

молодший бакалавр

бакалавр

магістр (спеціаліст)

 

спеціаліст другої категорії

3 роки

фаховий молодший бакалавр

молодший бакалавр

бакалавр

магістр (спеціаліст)

 

спеціаліст першої категорії

5 років

фаховий молодший бакалавр

молодший бакалавр

магістр (спеціаліст)

 

спеціаліст вищої категорії

7 років

магістр (спеціаліст)

 

Педагогічному працівнику, який має освітньо-науковий / освітньо-творчий, ступінь вищої освіти, науковий ступінь або вчене звання, за його заявою рішенням атестаційної комісії кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії» присвоюється, зазвичай, без дотримання послідовності.

Особи без педагогічної освіти, але зі стажем роботи в одній із галузей економіки, та які працюють на посадах педагогічних працівників закладів освіти, можуть атестуватися без дотримання послідовності на присвоєння кваліфікаційної категорії за наявності відповідного стажу роботи:

  • «спеціаліст другої категорії» − не менше 2 років;
  • «спеціаліст першої категорії» − не менше 5 років;
  • «спеціаліст вищої категорії» − не менше 7 років.

Атестація таких осіб, які призначені на посади педагогічних працівників у заклади загальної середньої освіти, проводиться не раніше ніж через рік після призначення.

Педагогічні звання

За результатами атестації відповідно до рішення атестаційної комісії присвоюються педагогічні звання педагогічним працівникам із високим професійним рівнем, які, зокрема:

  • упроваджують і поширюють методики компетентнісного навчання та нові освітні технології, надають професійну підтримку та допомогу педагогічним працівникам (здійснюють наставництво, супервізію);
  • беруть участь у процедурах і заходах, пов’язаних із забезпеченням якості освіти та впровадженням інновацій, педагогічних новацій і технологій у системі освіти;
  • були визнані переможцями, лауреатами регіональних, всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів, змагань тощо;
  • підготували переможців регіональних, всеукраїнських, міжнародних олімпіад, конкурсів, змагань тощо.

Пунктом 10 розділу 1 Положення про атестацію педагогічних працівників визначено умови присвоєння педагогічних звань «майстер виробничого навчання II категорії», «майстер виробничого навчання I категорії», «старший викладач», «старший учитель», «старший вихователь», «викладач-методист», «учитель-методист», «вихователь-методист», «педагог-організатор-методист», «практичний психолог — методист», «керівник гуртка — методист», «старший вожатий — методист».

Зарахування сертифікації як атестації

Успішна сертифікація зараховується як проходження атестації педагогічним працівником та є підставою для присвоєння йому чергової кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання чи підтвердження наявної вищої кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання з дня подачі до атестаційної комісії сертифіката.

Атестаційна комісія присвоює чи підтверджує кваліфікаційну категорію, присвоює педагогічне звання без проведення будь-яких заходів, пов’язаних із вивченням і оцінюванням діяльності та професійних компетентностей педагога, без урахування тривалості міжатестаційного періоду, вимог до стажу роботи для присвоєння відповідної кваліфікаційної категорії та умов підвищення кваліфікації.

Сертифікацію зараховують один раз протягом строку дії сертифіката.

Підвищення кваліфікації

Підвищення кваліфікації педагогічних працівників проводиться відповідно до законодавства та є необхідною умовою атестації.

Загальний обсяг підвищення кваліфікації визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією та незалежно від суб'єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації. 

Новим у Положенні про атестацію педагогічних працівників є те, що здобуття освіти в закладі вищої, фахової передвищої освіти наступні 5 років зараховується як підвищення кваліфікації відповідно до законодавства.

У разі викладання декількох навчальних предметів педагогічні працівники самостійно обирають послідовність підвищення кваліфікації за певними напрямами (предметами) у міжатестаційний період в межах загального обсягу підвищення кваліфікації, визначеного законодавством.

Порядком підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою КМУ від 21.08.2019 № 800, встановлено, що загальний обсяг підвищення кваліфікації для педагогів закладів дошкільної та позашкільної освіти становить не менше 120 год./4 кредити ЄКТС на 5 років, а для педагогів закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти − не менше 150 год./5 кредитів ЄКТС на 5 років.

Чергова та позачергова атестації

Чергова атестація обов’язково відбувається кожні 5 років, позачергова − за ініціативою педагогічного працівника або керівника закладу освіти.

Педагог може ініціювати позачергову атестацію за однією з таких умов:

  • має необхідний освітній рівень та стаж педагогічної роботи;
  • визнаний переможцем, лауреатом фінальних етапів міжнародних, всеукраїнських, регіональних фахових конкурсів;
  • здобув освітньо-науковий/освітньо-творчий, науковий ступінь;
  • успішно пройшов сертифікацію.

За ініціативою керівника закладу освіти − у разі, якщо є підстави, що свідчать про зниження якості педагогічної діяльності педагога. Це визначають за результатами аналізу виконання ним посадових обов’язків, передбачених посадовою інструкцією.

Позачергову атестацію керівника закладу освіти чи керівника відокремленого структурного підрозділу проводять у разі виявлення за результатами інституційного аудиту низької якості освітньої діяльності закладу освіти чи відокремленого структурного підрозділу.

У цьому випадку позачергову атестацію керівника закладу освіти ініціює:

  • засновник закладу освіти;
  • юридична особа, що має структурний підрозділ, який проваджує освітню діяльність;
  • фізична особа — підприємець, яка надає освітні послуги;
  • інший засновник закладу освіти (у разі наявності) або уповноважений ним орган (особа);
  • інший суб’єкт освітньої діяльності чи уповноважені ними органи (особи);
  • керівник відповідного органу управління у сфері освіти.

Позачергову атестацію керівника відокремленого структурного підрозділу ініціює керівник закладу, що до якого входить цей відокремлений структурний підрозділ.

Педагогічні працівники, які мають педагогічне навантаження з кількох навчальних предметів, атестуються з того предмета, який викладають за спеціальністю, або за посадою відповідно до трудового договору. Присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) поширюється на все педагогічне навантаження. Необхідною умовою при цьому є підвищення кваліфікації з навчальних предметів, на які поширюється присвоєна (підтверджена) кваліфікаційна категорія, та які є освітнім компонентом освітньої програми закладу освіти.

Якщо педагогічний працівник працює за сумісництвом або на умовах строкового трудового договору, його атестують на загальних підставах.

Педагогічні працівники, які обіймають різні педагогічні посади в одному закладі освіти, зокрема керівники закладів освіти чи їхні заступники, атестуються за кожною з посад.

Педагогічні працівники, які викладають один і той самий або ідентичний за змістом навчальний предмет, або працюють за однією і тією самою посадою в різних закладах освіти, атестуються за основним місцем роботи. У такому випадку результати їхньої атестації поширюються на все педагогічне навантаження (усі посади) за кожним місцем роботи.

Якщо в міжатестаційний період педагогічному працівникові надано години з навчальних предметів (інтегрованих курсів, дисциплін, безпосередньої роботи з дітьми), іншої педагогічної роботи, з яких він не проходив атестацію, то присвоєна за результатами попередньої атестації кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) поширюється на все педагогічне навантаження до наступної атестації.

Міжатестаційний період

Міжатестаційний період не може бути меншим ніж 3 роки, крім випадків позачергової атестації за ініціативою педагогічного працівника.

В оновленому Положенні про атестацію педагогічних працівників розширено перелік періодів часу, які не включають до міжатестаційного періоду. Ось для порівняння витяги з двох редакцій:

Було

Стало

Час перебування педагогічного працівника в соціальних відпустках, навчання у закладах вищої освіти, а також період, на який переноситься атестація, до міжатестаційного періоду не включаються

Час перебування педагогічного працівника в соціальних відпустках, відпустках без збереження заробітної плати тривалістю понад 1 рік, на обліку в службі зайнятості, в інших випадках, коли переривається трудова діяльність, увільнення працівника від виконання обов’язків, у зв’язку з мобілізацією, а також період, на який переноситься атестація, до міжатестаційного періоду не зараховуються

Створення атестаційної комісії

В оновленому Положенні про атестацію педагогічних працівників уточнено кількість працівників, яка має бути в закладі освіти для створення в ньому атестаційної комісії І рівня – 15 та більше педагогічних працівників, які перебувають у трудових відносинах із закладом освіти. Раніше у керівників закладів освіти виникало запитання, чи можна створити комісію, якщо у закладі 15 педагогічних працівників, адже у попередній версії Положення було зазначено, що атестаційні комісії I рівня створюють у закладах освіти, у яких працює більше 15 педагогічних працівників.

 Положення про атестацію педагогів: що нового

ЧИТАТИ ДАЛІ

Із нового ще те, що визначено перелік субʼєктів, які можуть створювати атестаційні комісії. Зокрема, передбачено створювати їх можуть приватні заклади освіти та/або їхні засновники. Так, заклади освіти приватної форми власності за рішенням їхнього засновника можуть створювати атестаційні комісії I рівня самостійно або спільно з іншими закладами освіти на договірних засадах незалежно від кількості педагогічних працівників, які в них працюють.

Із нового ще те, що визначено перелік субʼєктів, які можуть створювати атестаційні комісії. Зокрема, передбачено створювати їх можуть приватні заклади освіти та/або їхні засновники. Так, заклади освіти приватної форми власності за рішенням їхнього засновника можуть створювати атестаційні комісії I рівня самостійно або спільно з іншими закладами освіти на договірних засадах незалежно від кількості педагогічних працівників, які в них працюють.

Порядок атестації за Положенням

В оновленому Положенні про атестацію педагогічних працівників змінено строки підготовки документів та дата, з якої змінюється оплата праці працівника за результатами атестації. Розглянемо ці зміни.

Положення про атестацію педагогів: що нового

ПОРІВНЯТИ

Ось ще кілька нововведень.

У закладах освіти, у яких працює менше 15 педагогічних працівників, списки працівників, які підлягають черговій атестації, готує керівник закладу освіти та надає їх атестаційній комісії відповідного рівня до 1 жовтня поточного року.

Для проведення позачергової атестації педагогічних працівників у випадках, передбачених абзацами другим та третім пункту 5 розділу I Положення, керівник, засновник (уповноважена особа) закладу освіти до 10 грудня поточного навчального року подає список таких працівників на розгляд атестаційної комісії.

Особи, які підписують протокол засідання атестаційної комісії, можуть у письмовій формі викласти окрему думку щодо її рішення, яку додають до протоколу. Окрема думка інших членів атестаційної комісії може бути висловлена усно та обов’язково внесена до протоколу.

Витяг з наказу про результати атестації видають педагогу при звільненні чи переведенні на роботу в інший заклад освіти. Цей витяг є документом, який підтверджує присвоєння (підтвердження) педагогу відповідної кваліфікаційної категорії, педагогічного звання.

Для спрощення підготовки та подання атестаційних документів в оновленому Положенні прописано випадки інформаційної взаємодії з інформаційно-комунікаційними системами та публічними електронними реєстрами органів державної влади.

Атестація педагогів в умовах війни

На початку війни МОН видало лист про перенесення атестації. Згідно з ним, якщо атестацію неможливо провести у заплановані терміни через ситуацію в регіоні, то, як виняток, її можна перенести. Рішення про перенесення атестації на один рік можуть ухвалювати атестаційні комісії в будь-які строки та з будь-яких поважних причин.

В оновленому Положенні про атестацію педагогічних працівників ураховано випадки, пов’язані з війною. Так, у разі настання обставин, що не залежать від волі педагогічного працівника, який атестується, та які перешкоджають проходженню ним атестації, проведення атестації або окремих засідань атестаційної комісії слід перенести за рішенням відповідної атестаційної комісії до припинення таких обставин, але не більше ніж на 1 рік. У такому випадку за педагогічним працівником зберігається раніше присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) до проходження ним атестації в порядку, визначеному Положенням.

  • За наявності обставин, які об’єктивно унеможливлюють проведення засідання комісії очно, голова атестаційної комісії може прийняти рішення про проведення засідання в режимі відеоконференцзв’язку.
  • Якщо педагогічний працівник, якого запросили на засідання атестаційної комісії, не може бути присутнім на ньому очно, то він може взяти участь у ньому в режимі відеоконференцзв’язку. У разі неявки педагогічного працівника, запрошеного в установленому порядку на засідання атестаційної комісії, атестаційна комісія, за наявності обставин, визначених пунктом 7 розділу ІІІ Положення, проводить засідання за відсутності педагогічного працівника.
  • Інтереси педагогічних працівників на засіданнях атестаційних комісій можуть представляти їхні представники за письмовою довіреністю чи договором доручення, оформленими відповідно до вимог законодавства. Особу такого представника має встановити секретар відповідної атестаційної комісії згідно з документом, що посвідчує цю особу.

Атестація педагогічних працівників 2025

Атестація педагогічних працівників у 2025 році буде проходити за вимогами Положення, яке ми детально розглянули. Про особливості атестаційного періоду читайте також в інших наших публікаціях.



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді