Атестація педагогів дошкільного закладу
Положення про атестацію педагогічних працівників
Скачати
Основні правила атестації педагогічних працівників ЗДО
Атестація педагогів дошкільних закладів є обов’язковою і проходить відповідно до Положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 09.09.2022 № 805 805 (зі змінами, внесеними наказом МОН від 10.09.2024 № 1277). Правила атестації педагогічних працівників, визначені цим Положенням, єдині для всіх педагогів дошкільного закладу, на яких би посадах вони не працювали. Зокрема, це такі посади:
- вихователь-методист
- вихователь
- інструктор з фізкультури
- музичний керівник
- керівник гуртка
- практичний психолог
- соціальний педагог
- асистент вихователя
Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників затверджено постановою КМУ від 14.06.2000 № 963.
За результатами атестації педагогічного працівника:
- встановлюється відповідність посаді, яку він обіймає;
- присвоюється чи не присвоюється кваліфікаційна категорія або ж підтверджується чи не підтверджується раніше присвоєна;
- присвоюється чи не присвоюється педагогічне звання або ж підтверджується чи не підтверджується раніше присвоєне.
Педагогічному працівнику, посада якого не передбачає присвоєння кваліфікаційної категорії, за результатами атестації визначається відповідність посаді, яку він обіймає, та у визначеному законодавством порядку за рекомендацією атестаційної комісії встановлюється (підтверджується) тарифний розряд, а також може бути присвоєно педагогічне звання.
Положення про атестацію педагогічних працівників визначає вимоги до присвоєння кваліфікаційних категорій педагогам ЗДО.
Кваліфікаційна категорія | Освітній рівень педагогічного працівника ЗДО | Стаж роботи на посадах педагогічних працівників |
Спеціаліст | Освітньо-професійний ступінь фахового молодшого бакалавра, освітній ступінь вищої освіти молодшого бакалавра (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста) і вище | При прийнятті на роботу на посаду педагогічного працівника |
Спеціаліст другої категорії | Освітньо-професійний ступінь фахового молодшого бакалавра, освітній ступінь вищої освіти молодшого бакалавра (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста) і вище | Не менше 3 років |
Спеціаліст першої категорії | Освітньо-професійний ступінь фахового молодшого бакалавра або освітній ступінь вищої освіти молодшого бакалавра чи магістра (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста) | Не менше 5 років |
Спеціаліст вищої категорії | Освітній ступінь вищої освіти магістра (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста) | Не менше 7 років |
Атестація вихователя ЗДО
Атестація вихователя мало чим відрізняється від атестації іншого педагогічного працівника. Так само, як і інші педагоги, вихователі обов’язково проходять чергову атестацію і можуть проходити позачергову.
Чергову атестацію вихователь проходить не рідше ніж раз на п′ять років. Виняток становлять випадки, визначені пунктом 6 розділу III Положення про атестацію педагогічних працівників. Так, у разі тимчасової непрацездатності педагогічного працівника, який атестується, або за інших обставин, що не залежать від його волі та перешкоджають проходженню атестації, проведення атестації або окремих засідань атестаційної комісії переносять до припинення таких обставин, але не пізніше ніж на рік. Рішення про перенесення приймає відповідна атестаційна комісія. У таких випадках до наступної атестації за педагогічним працівником зберігається раніше присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання).
Вихователь може пройти атестацію не раніше ніж через рік після призначення його на посаду. Міжатестаційний період, тобто період, що триває між попередньою та наступною черговою атестацією вихователя, не може бути меншим за три роки.
Позачергову атестацію вихователя ініціює керівник дошкільного закладу в разі зниження якості педагогічної діяльності вихователя за результатами аналізу виконання ним посадових обов’язків, визначених його посадовою інструкцією.
Також позачергову атестацію може ініціювати сам вихователь, якщо його освітній рівень і стаж роботи відповідає вимогам, визначених у пунктах 8, 9 розділу І Положення про атестацію педагогічних працівників, та/або він:
- став переможцем, лауреатом фінальних етапів всеукраїнських, міжнародних, регіональних фахових конкурсів;
- здобув освітньо-науковий/освітньо-творчий, науковий ступінь;
- успішно пройшов сертифікацію (поки проходять тільки вчителі).
Вихователю ЗДО може бути присвоєно педагогічне звання «вихователь-методист». Відповідно до пункту 10 розділу І Положення про атестацію педагогічних працівників це звання може присвоюватися вихователям, які мають стаж роботи понад 5 років та яким за результатами попередньої атестації присвоєно (підтверджено) кваліфікаційну категорію не нижче ніж «спеціаліст другої категорії».
Кваліфікаційна категорія та педагогічне звання, присвоєні вихователю за результатами атестації, можуть змінюватися лише за рішенням атестаційної комісії.
Графік проведення атестації педагогічних працівників у дошкільному закладі
Положенням про атестацію педагогічних працівників визначено строки створення атестаційних комісій всіх рівнів та підготовки документів, що стосуються атестації.
Коли зробити | Що зробити | Хто відповідальний |
До 20 вересня | Наказом створити атестаційну комісію І рівня (якщо у ЗДО працює 15 та більше педагогічних працівників) | Директор ЗДО |
До 20 жовтня | Скласти й затвердити список педагогів, які підлягають черговій атестації в наступному календарному році. Затвердити строки проведення атестації та графік засідань атестаційної комісії. Визначити строк подання педагогами документів для атестації та електронну адресу, на яку їх надсилати | Атестаційна комісія |
Протягом 5 робочих днів із дати ухвалення атестаційною комісією рішення про проведення атестації | Оприлюднити інформацію щодо проведення атестації на сайті ЗДО | Атестаційна комісія |
Протягом 10 робочих днів із дати оприлюднення інформації про проведення атестації | Подати до атестаційної комісії документи, які свідчать про педагогічну майстерність та/або професійні досягнення педагога (за потреби) | Педагоги, які атестуються |
До 20 грудня | Подати до атестаційної комісії заяву з проханням внести педагога до списку працівників, які підлягають черговій атестації | Педагоги, яких випадково не внесли до списку |
Подати заяву про проведення позачергової атестації | Педагоги, які самі ініціюють свою позачергову атестацію | |
Не пізніше 5 робочих днів до дати засідання атестаційної комісії | Вручити педагогам під підпис або у сканованому вигляді надіслати електронною поштою запрошення на засідання атестаційної комісії, підписане головою комісії. На засідання запрошують педагогів, до яких виникли запитання, зокрема щодо поданих ними документів | Секретар атестаційної комісії |
До 1 квітня | Ухвалити рішення про результати атестації педагогічних працівників | Атестаційна комісія |
Протягом 3 робочих днів із дати проведення атестації | Видати кожному педагогові підписаний головою та секретарем атестаційної комісії примірник атестаційного листа під підпис та/або надіслати у сканованому вигляді на його електронну адресу з вимогою підтвердити отримання. Другий примірник додати до особової справи працівника | Атестаційна комісія |
Протягом 7 робочих днів із дати прийняття атестаційною комісією рішення | Видати наказ про результати атестації | Директор ЗДО |
Протягом 3 робочих днів із дати видання наказу про результати атестації | Ознайомити з наказом педагогів під підпис. Подати наказ до бухгалтерії ЗДО чи централізованої бухгалтерії, щоб педагогам провели перерахунок зарплати та нарахували її | Директор ЗДО |
Протягом 7 робочих днів із дати отримання педагогами атестаційного листа | Подати апеляційну заяву до атестаційної комісії вищого рівня, якщо педагог бажає оскаржити отримане ним рішення атестаційної комісії | Працівники, які не згодні з рішенням атестаційної комісії |
Презентація вихователя ЗДО на атестацію
Вихователь дошкільного закладу добровільно може подати до атестаційної комісії документи, що, на його думку, свідчать про його педагогічну майстерність та/або професійні досягнення. Часто свої здобутки презентують у вигляді портфоліо. Також існує практика в дошкільних закладах, коли вихователь готує до атестації теку матеріалів із конспектами занять, розробками заходів, що стосуються змісту проблемного питання, над яким він працює. Варто знати, що немає вимоги представляти власну роботу за допомогою наповненої методичними та дидактичними матеріалами теки.
Згідно з Положенням про атестацію педагогічних працівників педагогу навіть необов’язково бути присутнім на засіданні атестаційної комісії під час розгляду питань, що стосуються його атестації. Педагог може бути присутнім на засіданні атестаційної комісії, якщо забажає або якщо у членів атестаційної комісії виникли запитання щодо документів, які він подав, або щодо певних показників його роботи.
Якою має бути презентація вихователя на атестацію? Чи є відповідний зразок або шаблон? Відповідь: офіційного зразка немає і не може бути, адже презентація на атестацію — це представлення досвіду роботи певного вихователя. Її формат і структуру кожен визначає самостійно. Інколи в дошкільному закладі приймають орієнтовний шаблон презентації для атестації, і тоді педагоги укладають її відповідно до такого шаблону. Презентація може містити, зокрема, посилання на власний сайт чи блог вихователя, фото та відеоматеріали про його педагогічну діяльність.
Слід пам’ятати, що атестація має проводитися з дотриманням академічної доброчесності. Тож при презентації свого практичного досвіду роботи потрібно слідувати принципам, які визначені статтею 42 Закону України «Про освіту»:
- посилатися на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримуватися норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надавати достовірну інформацію про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність.
Мета презентації вихователя — комплексно представити власні практичні досягнення, які засвідчать його професійну компетентність, результати його методичної та педагогічної роботи. При цьому важливо матеріали презентації вибудувати так, щоб вони слугувати своєрідною аргументацією, що вихователь відповідає вимогам для присвоєння (підтвердження) заявленої кваліфікаційної категорії, вимогам професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти».
Теми для атестації вихователів ДНЗ
Тема для атестації вихователя — питання не зовсім коректне. Радше це стосується питання чи напряму освітньої діяльності, над яким педагог працює поглиблено і натхненно. Тож така тема має бути не «для атестації», а для професійного розвитку педагога. Утім при виборі такої теми у пригоді стане орієнтовний перелік актуальних питань дошкільної освіти. Скористайтеся ним:
- Використання ІКТ в освітньому процесі: розробка та впровадження інтерактивних ігор, презентацій, онлайн-ресурсів.
- Проєктна діяльність в освітній діяльності з дітьми старшого дошкільного віку
- Формування емоційного інтелекту у дошкільників: методи та прийоми розвитку емпатії, самоконтролю, управління емоціями.
- Розвиток творчих здібностей дітей шляхом використання…. (різних видів театралізації / мовленнєвотворчої діяльності / нетралиційних технік в образотворчій діяльності)
- Розвиток комунікативних навичок у дошкільників як умова соціалізації дітей
- Розвиток зв’язного мовлення засобами літературних текстів / фольклору
- Застосування різних форм роботи для збагачення словникового запасу, формування граматично правильного мовлення дітей молодшого та середнього дошкільного віку
- Формування фонематичного слуху дошкільників через систему ігор та вправ
- Білінгвальне виховання: досвід впровадження елементів іноземної мови в освітній процес.
- Робота з дітьми з особливими освітніми потребами: психолого-педагогічний супровід
- Форми та методи партнерської взаємодії з батьками
- Створення динамічного розвивального предметно-просторового середовища
Орієнтовні критерії оцінювання діяльності вихователя за обраною темою:
- Теоретичні знання та вміння їх застосовувати на практиці.
- Інноваційність підходу до організації навчально-виховного процесу.
- Ефективність використання різних форм і методів роботи з дітьми.
- Здатність до самоаналізу та самовдосконалення.
- Вміння встановлювати партнерські відносини з колегами, батьками та дітьми.
Рекомендації щодо вибору теми
- Обирайте тему, яка відповідає вашим інтересам та професійним компетенціям.
- Орієнтуйтесь на сучасні тенденції у дошкільній освіті.
- Використовуйте різноманітні джерела інформації: наукову літературу, періодичні видання, інтернет-ресурси.
- Розробляйте власні авторські програми, методики, посібники.
- Активно співпрацюйте з колегами, батьками та адміністрацією закладу.
Успіхів вам у щоденній праці! Тоді атестація буде епізодом, що підтверджує вашу професійність, а не процесом збору інформації та накопичення матеріалів.