НМТ-2025: як Україна провела іспит під обстрілами та викликами війни
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Проведення Національного мультипредметного тесту в 2025 році стало черговим викликом для української системи освіти, яка демонструє вражаючу стійкість і гнучкість в умовах повномасштабної війни.
Про перебіг цьогорічного тестування, виклики, рішення та перспективи розповіла Тетяна Вакуленко— директорка Українського центру оцінювання якості освіти.
Основна сесія НМТ пройшла в умовах регулярних повітряних тривог, руйнувань екзаменаційних центрів, нестачі укриттів та перебоїв з електрикою. Найбільші труднощі мали абітурієнти з прифронтових і окупованих територій, які змушені були долати великі відстані до найближчих пунктів тестування.
Попри це, НМТ вдалося організувати не лише в Україні, а й у 33 країнах світу, де українці тимчасово перебувають за кордоном. Там також виникали логістичні труднощі, як-от проблеми з пошуком місць складання тестів.
Цьогоріч УЦОЯО дозволив скласти тест у додаткову сесію тим, хто пропустив основну через обстріли, хворобу чи інші форс-мажори. Для цього потрібно було подати заяву протягом трьох днів. Масове перенесення сесій визнано нереалістичним — через загальну нестабільність та ризики для безпеки.
Окрім того, щодо дебатів про необхідність складання математики для всіх. Нині для творчих або гуманітарних спеціальностей математика залишається обов’язковим компонентом НМТ. За словами Вакуленко, це пов’язано з універсальністю математичного мислення — вмінням аналізувати та знаходити закономірності. Для таких спеціальностей результат з математики впливає на бал мінімально — головне просто подолати поріг у 5 із 32 балів, а завдання відповідають рівню 5–7 класів.
Цьогоріч УЦОЯО посилив заходи безпеки — після завершення тестування в учасників забирали чернетки. Проте деякі завдання все ж з’явилися в інтернеті — у викривленому вигляді. Центр не публікує всі варіанти тестів, оскільки вони використовуються повторно. Завдяки унікальності тестів на кожній сесії витоки не вплинули на результати інших абітурієнтів. До 20% завдань повторюються з минулих років — це підтримка для тих, хто готується за архівними матеріалами.
Також УЦОЯО фіксує і припиняє спроби цифрових «зливів»: учасників, які фотографували екрани, було позбавлено результатів.
Як показало Міжнародне дослідження PISA, українські школярі мають труднощі з читацькою грамотністю — це впливає і на результати НМТ з іноземної мови. Розділ "читання" вимагає роботи з великими обсягами тексту, що стає викликом навіть для носіїв мови. Вакуленко називає історії про іноземців, які нібито «не склали англійську на НМТ», фейками, покликаними рекламувати послуги репетиторів.
Зі свого боку УЦОЯО визнає, що модель НМТ не є ідеальною, і розглядає можливі зміни. Наприклад, тестування у дві зміни могло б зменшити втому учасників, але водночас ускладнило б логістику, особливо для вступників з віддалених регіонів або з-за кордону.