Освітній процес у спеціальних закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами у 2018/2019 навчальному році провадять:
- відповідно до нового Закону України «Про освіту»
- у межах нормативно-правового забезпечення Нової української школи.
Прикінцевими положеннями Закону про освіту встановлено, що здобуття повної загальної середньої освіти забезпечують:
- ЗЗСО
- спеціальні школи
- навчально-реабілітаційні центри.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Освітні програми для навчання учнів з ООП
З 1 вересня 2018 року навчання учнів перших класів спеціальних ЗЗСО розпочинається за програмами 12-річної повної загальної середньої освіти, розробленими відповідно до Державного стандарту початкової освіти.
Учні спеціальних шкіл після підготовчого класу у 2018/2019 н. р. продовжують навчання в 1-му класі за Типовою освітньою програмою початкової освіти спеціальних ЗЗСО для дітей з особливими освітніми потребами — наказ МОН від 26.07.2018 № 814.
Після підготовчого класу учні з ООП можуть продовжити навчання у 2-му класі за Типовою освітньою програмою спеціальних ЗЗСО І ступеня для дітей з ООП (наказ МОН від 25.06.2018 № 693), якщо:
- оволоділи достатнім рівнем знань
- мають задовільний стан здоров’я
- отримали згоду шкільної психолого-педагогічної комісії та батьків.
Для навчання учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями затверджено Типову освітню програму початкової освіти спеціальних ЗЗСО для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями — наказ МОН від 26.07.2018 № 816.
Учні 5–10-х класів навчаються за Типовою освітньою програмою спеціальних ЗЗСО ІІ ступеня для дітей з ООП — наказ МОН від 12.06.2018 № 627.
Окрім того, для 10 класів на 2018/2019 навчальний рік затверджено Типову освітню програму спеціальних ЗЗСО II ступеня для дітей з ООП — наказ МОН від 26.07.2018 № 813.
Учні 11–12-х класів спеціальних ЗЗСО з 2018/2019 н. р. навчаються за Типовою освітньою програмою спеціальних ЗЗСО ІІІ ступеня для дітей з ООП, затв. наказом від 21.06.2018 № 668.
Оцінювання учнів з особливими освітніми потребами
Очікувані результати навчання учнів з особливими освітніми потребами
Особливості освітнього процесу в спеціальній школі
З-поміж головних завдань спеціальних ЗЗСО — формування життєвих компетентностей учнів, зокрема підготовка їх до:
- практичної діяльності
- самостійного життя.
При формуванні життєвих компетентностей важливі такі чинники, як:
- комплексність і неперервність психолого-педагогічної, трудової, фізичної, соціальної реабілітації учнів
- оптимальні умови для фізичного, інтелектуального, психічного розвитку.
При цьому корекційно-розвиткова робота невід’ємна в освітньому процесі спеціальних шкіл поряд з інваріантною складовою освітньої програми.
Спланувати дизайн освітнього простору допоможуть Методичні рекомендації щодо організації освітнього простору Нової української школи.
Навчально-методичні посібники для використання у спеціальних школах
У ході експериментальної діяльності розроблено такі навчально-методичні посібники, як:
- «Педагогічний супровід навчання дітей з інтелектуальними порушеннями» (О. Чеботарьова, Г. Блеч та ін.)
- «Секвенційні програми допомоги дітям з аутизмом» (К. Островська, О. Саламан, Л. Січкар та ін.)
- «Основи діагностики дітей з розладами аутичного спектра» (К. Островська, Х. Качмсарик, Л. Дробіт)
- «Форми та методи навчання української мови дітей з інтелектуальними порушеннями» (С. Іванченко, Н. Ліщук, Н. Макарук та ін.)
- «Компенсаторне навчання дітей з інтелектуальними порушеннями» (А. Василенко-ван де Рей, Н. Ліщук та ін.).
За листом МОН України «Організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах освіти в 2018/2019 навчальному році» від 06.08.2018 № 1/9-485