Ключові компетентності | Компоненти |
Уміння (самостійно та/або з допомогою) | Ставлення | Навчальні ресурси |
Спілкування державною мовою (і рідною — у разі відмінності, українською жестовою або за допомогою альтернативних засобів спілкування) | - ставити запитання та розпізнавати проблему
- робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках)
- розуміти, пояснювати та перетворювати тексти задач письмово, грамотно висловлюватися рідною мовою
- доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень, поповнювати свій активний та пасивний словниковий запас
| - розуміння чітких і лаконічних формулювань
| - означення понять
- формулювання властивостей
- доведення правил, теорем
|
Спілкування іноземними мовами (здобувачі освіти з інтелектуальними порушеннями іноземну мову не вивчають) | - здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною Програмою
- розуміти на слух (за допомогою американської дактильної абетки), зміст автентичних текстів
- читати та розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем
- розуміння змісту
- здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань
- використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів
- ефективно взаємодіяти з іншими усно (за допомогою дактильної абетки), письмово, за допомогою засобів електронного спілкування
| - оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб
- висловлювати свої думки, почуття та ставлення
- використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови (української жестової мови) та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб оволодіння іноземною мовою
- обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії (у тому числі альтернативні засоби спілкування) відповідно до різних потреб
| - підручники
- словники
- жестівники
- довідкова література
- мультимедійні засоби
- адаптовані іншомовні тексти
|
Математична компетентність | - оперувати текстовою та числовою інформацією
- встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо)
- розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту
- будувати та досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати
- прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач
- використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях
| - усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів
| - розв’язання математичних задач, зокрема таких, що моделюють реальні життєві ситуації
|
Основні компетентності у природничих науках і технологіях | - розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі
- будувати та досліджувати природні явища та процеси
- користуватися технологічними пристроями
| - усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови наук, техніки та технологій
- усвідомлення ролі наукових ідей у сучасних інформаційних технологіях
| - складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу
|
Інформаційно-цифрова компетентність | - структурувати дані
- діяти за алгоритмом та складати алгоритми
- визначати достатність даних для розв’язання задачі
- використовувати різні знакові системи
- знаходити інформацію та оцінювати її достовірність
- доводити істинність тверджень
| - осмислення інформації та джерел її отримання
- усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач
| - візуалізація даних
- побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів
|
Уміння вчитися впродовж життя | - визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети
- організовувати та планувати свою навчальну діяльність
- моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності
- доводити правильність власного судження або визнавати помилковість
| - усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь
- зацікавленість у пізнанні світу
- розуміння важливості вчитися впродовж життя
- прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності
| - моделювання власної освітньої траєкторії
|
Ініціативність і підприємливість | - вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення
- використовувати критерії практичності, ефективності з метою вибору найкращого рішення
- аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати
- використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання
| - ініціативність, відповідальність, упевненість у собі
- переконаність, що успіх команди — це особистий успіх
- позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших
| - завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)
|
Соціальна і громадянська компетентності | - висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів
- аргументувати та відстоювати свою позицію
- ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях
- співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі
- аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет
- орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані
| - ощадливість і поміркованість
- рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження
- відповідальність за спільну справу
- повага до прав людини
| - завдання соціального змісту
|
Обізнаність і самовираження у сфері культури | - висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог (зокрема й за допомогою української жестової мови, альтернативних засобів спілкування), враховувати національні та культурні особливості співрозмовників, дотримуючись етики спілкування та взаємодії
- враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо)
| - культурна самоідентифікація
- повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві
- усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства
| - математичні моделі в різних видах мистецтва
|
Екологічна грамотність і здорове життя | - аналізувати й оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних
- враховувати правові, етичні, екологічні та соціальні наслідки рішень
| - усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних
- ощадне, бережливе ставлення до природних ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту
- розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя
- власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо
| - навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту
- задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя
|